    From: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: e-karta[problemy]
    Date: 07 Mar 2003 21:52:05 +0100

    w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek) writes:

    > A tutaj, to ja bym sie zastanowil nad tym dlaczego taki sklepik
    > stosuje wklepywanie reczne do posa - otoz *O (jak ladnie powiedziales)
    > stanowi dla sklepu wieksze ryzyko/koszt niz takie wklepanie do posa -
    > po prostu visa transakcje *O traktuje jako potensjalnie ryzykowne i
    > ryzyko to w duzej mierze spoczywa wlasnie na merchancie.

    Jasne. No wiec sklep wklepuje tak, jakby mial karte przed oczami, tylko
    paska nie chcialo odczytac. I co? I nic - wciaz calkowite ryzyko ponosi
    sklep, bo to nie sposob przeprowadzenia transakcji decyduje o jej rodzaju.

    > No wiec nie - ryzyko dla kart umiejacych robic *O mimo wszystko jest
    > wieksze. Chyba w to nie watpisz?

    Ale tu mamy karte umiejaca robic *O tak czy owak.

    > Niekoniecznie - dlatego ze oprocz ustalen bank<->merchan<->cardholder
    > licza sie jeszcze ustalenia merchant<->aklajer - dla transakcji *O sa
    > one nieco mniej korzystne niz przy online.

    Ale owe "online" musza byc podparte (w przypadku reklamacji) kwitem
    z podpisem zgodnym z tym z karty. Obawiam sie, ze sklep takim nie
    dysponuje.

    Nie wiem, moze bank boi sie, ze ktos zacznie fabrykowac te karty
    i placic nimi w sklepach, a nie da sie usera obciazyc?
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator