  • 11. Data: 2019-08-02 12:09:38
    Temat: Re: depozyt ponad inflację?
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-01 o 13:11, Robert Sierant pisze:
    > drobne na KO (na wszelki wypadek), a reszta fundusz obligacyjny lub
    > pieniężny

    Szanowny Robercie. Czy mógłbyś zdradzić ile % zarobił wybrany przez
    Ciebie fundusz pieniężny np. od połowy tego roku i w lipcu? Ciekaw
    jestem jak to się ma do samodzielnego operowania walutami.

  • 12. Data: 2019-08-02 14:42:54
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-08-02 o 12:07, Szymon pisze:

    > Bez względu na to, jak bardzo będziemy eksponować naszą cechę narodową -
    > marudzenie - nie da się ukryć, iż wielu ludziom żyje się lepiej niż 10,
    > 20 czy 30 lat temu.
    >
    > Oczywiście oczekiwanie, iż inflacja wyliczona przez GUS pokryje się
    > idealnie z wydatkami konkretnej osoby jest irracjonalna. Jeśli tak by
    > się stało to przypadek - nic więcej. Każdy ma trochę inne potrzeby.
    > Zatem w jego prywatnym koszyku inflacyjnym są inne produkty niż w
    > GUS-owskim.

    Nie wiem co jest w GUSowskim koszyku, ale w moim było to
    co u każdego prawie, więc większość odczuje to co ja.
    Ale rozumiem statystykę i nie mam specjalnie żalu - zastanawia
    mnie zawsze ta stała zależność. Jak by nie liczyli i co wkładali do koszyka,
    to inaczej rosną wszelkie należności związane z inflacją.

  • 13. Data: 2019-08-02 14:51:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Robert Sierant" 5d41db7e$0$542$6...@n...neostrada.pl

    > czyli w skrócie, gdzieś dają powyżej 3,58% brutto?

    Lokata Mobilna w Getin dawała 4% -- może jeszcze ktoś z niej korzysta.

    -=-

    AGlapiński ponoć proponuje obniżenie stop/stóp -- z uwagi na obniżki
    europejskie. (jak wiadomo -- Polacy twardo prowadzą niezależną politykę!)

    [jakoś trzeba zeżreć 500+ i inne podarunki -- inflacja jest tu dobrym
    rozwiązaniem! takoż z emeryturami -- rosną razem z inflacją oficjalną,
    podczas gdy składki rosną razem z inflacją rzeczywistszą, zwaną przyrostem
    PKB; rent chorobowych w RP nie ma od dawna -- wystarczy zestawić liczbę
    rent rzekomo chorobowych z liczbą ludzi niezdolnych do samodzielnego
    życia, okupujących budynek Sejmu RP od czasu do czasu...]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 14. Data: 2019-08-02 15:23:27
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-02 o 14:42, cef pisze:

    > Nie wiem co jest w GUSowskim koszyku, ale w moim było to

    https://stooq.pl/n/?f=1279933
    Powyżej masz koszyk inflacyjny na 2019 rok. Trzeba jednak pamiętać, iż
    GUS dokonuje korekt. Na przykład tu:

    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Inflacja-CPI-przysp
    ieszyla-GUS-zmienil-koszyk-7647682.html

    > co u każdego prawie, więc większość odczuje to co ja.

    Niekoniecznie.6,37% stanowią Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe. Ja
    nie palę i nie piję. W moim koszyku stanowią zatem ZERO. Z kolei u żula
    mogą stanowić 90%. Gdy zatem wóda i fajki idą do góry ja powiem:
    inflacja zero. Nie obserwuję cen, nie kupuję, nie mam świadomości, że
    podrożało. Żul będzie bił na alarm. Wykrzyczy, że ledwo ciągnie po
    ostatnich podwyżkach np. o 10% ognistej wody i 20% inhalacji.

    "Restauracje i hotele" - a co z Polakami nie korzystającymi z tego?

    "Edukacja" - gdy ktoś ma dorosłe dzieci i sam się nie dokształca....

    To tzw. efekt cappuccino.

  • 15. Data: 2019-08-02 16:43:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 2 Aug 2019 15:23:27 +0200, Szymon napisał(a):

    > https://stooq.pl/n/?f=1279933
    > Powyżej masz koszyk inflacyjny na 2019 rok. Trzeba jednak pamiętać, iż
> [...]

    A co konkretnie w tych koszykach jest,
    czy tak sobie branzami operuja ?

    > Niekoniecznie.6,37% stanowią Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe. Ja
    > nie palę i nie piję.

    Istotnie dosc sporo ... czy to jest jakas srednia ze spoleczenstwa ?

    > "Restauracje i hotele" - a co z Polakami nie korzystającymi z tego?

    Wszyscy korzystaja ... patrzac po MacD :-)

    J.

  • 16. Data: 2019-08-02 17:45:22
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-02 o 16:43, J.F. pisze:
    > A co konkretnie w tych koszykach jest,
    > czy tak sobie branzami operuja ?

    Mają konkretne artykuły, ale szczegółów nie znam. Poszukaj w Google i
    daj znać.

    > Istotnie dosc sporo ... czy to jest jakas srednia ze spoleczenstwa ?

    Szacunki w odniesieniu do statystycznego Kowalskiego.

    > Wszyscy korzystaja ... patrzac po MacD :-)

    Ja nie ;-)
    Jest takie powiedzenie: gdy idziesz z psem na spacer to każdy z was ma
    statystycznie trzy nogi ;-)

    Odnosząc do inflacji - Ty powiesz: coś mało mam tych nóg - TVP kłamie!
    Pies powie: a w cholerę mam tych nóg. TVP kłamie! GUS powie: średnia
    liczba nóg na spacerze - 3.

    Jak napisałem to tzw. efekt cappuccino.

  • 17. Data: 2019-08-02 18:06:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 2 Aug 2019 17:45:22 +0200, Szymon napisał(a):

    > Mają konkretne artykuły, ale szczegółów nie znam. Poszukaj w Google i
    > daj znać.

    > Szacunki w odniesieniu do statystycznego Kowalskiego.

    Ile tam jest statystycznie - 12 litrow alkoholu ?
    Liczac 20 zl za pol litra wodki ... no, 1200 rocznie, 100 zl
    miesiecznie.
    A to jest 7% wydatkow, a Ty mowisz ze nie da sie 1000 zl karta :-)

    Swoja droga - to jest ponad butelka wodki na tydzien ... kto tyle
    pije, a w zasadzie 2 razy wiecej, bo bez dzieci i czesci kobiet
    Chyba, ze to butelka piwa dziennie ... uzbiera sie jakos podobnie.

    Tyle ze do tego sa jeszcze papierosy ... paczka chyba juz ponad 15zl
    kosztuje, a palacz wypala jedna dziennie

    > Ja nie ;-)
    > Jest takie powiedzenie: gdy idziesz z psem na spacer to każdy z was ma
    > statystycznie trzy nogi ;-)

    Ale tlok w MD i KFC jest.

    > Odnosząc do inflacji - Ty powiesz: coś mało mam tych nóg - TVP kłamie!
    > Pies powie: a w cholerę mam tych nóg. TVP kłamie! GUS powie: średnia
    > liczba nóg na spacerze - 3.

    Co by nie mowic - ziemniaki podrozaly bardzo, jablka sporo, maslo
    bardzo, chleb ... mozna dyskutowac ... ale wychodzi na to, ze wiecej
    wydajemy na wodke niz na maslo :-)

    J.

  • 18. Data: 2019-08-02 18:40:02
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-02 o 18:06, J.F. pisze:
    > Ile tam jest statystycznie - 12 litrow alkoholu ?

    Kiedyś było takie powiedzenie: Google Twoim przyjacielem! ;-)

    > Liczac 20 zl za pol litra wodki ... no, 1200 rocznie, 100 zl
    > miesiecznie.
    > A to jest 7% wydatkow, a Ty mowisz ze nie da sie 1000 zl karta :-)

    Wszystko się da. Pytanie tylko o sens niektórych działań.

    > Swoja droga - to jest ponad butelka wodki na tydzien ... kto tyle
    > pije, a w zasadzie 2 razy wiecej, bo bez dzieci i czesci kobiet
    > Chyba, ze to butelka piwa dziennie ... uzbiera sie jakos podobnie.

    Rocznie statystyczny Polak wypija 11 litrów czystego spirytusu na głowę.

    > Tyle ze do tego sa jeszcze papierosy ... paczka chyba juz ponad 15zl
    > kosztuje, a palacz wypala jedna dziennie

    Nie każdy pali i nie każdy palacz 1 dziennie. ;-) Sam widzisz, że
    wskaźnik inflacji nie może być odnoszony do konkretnej osoby.

    > Ale tlok w MD i KFC jest.

    Podobno w silniku spalinowym są tłoki. I w strzykawkach też. ;-)

    > Co by nie mowic - ziemniaki podrozaly bardzo,

    Nie jem.

    jablka sporo,

    Widziałem w sadzie baner: "Jabłka od 1 zł/kg". Niestety nie mam
    porównania po ile były wcześniej.

    >maslo

    Serio? 3,50 za kostkę to chyba dobra cena.

    > bardzo, chleb ... mozna dyskutowac ... ale wychodzi na to, ze wiecej
    > wydajemy na wodke niz na maslo :-)

    Inflacja nie uwzględnia jednego aspektu - zmiany nawyków. Przykładowo:
    ziemniaki drożeją, ludzie z nich rezygnują na rzecz np. ryżu. Jabłko
    drogie? To wybieram taniejące banany itd.

    Dopiero po pewnym czasie koszyk można upgrade'ować, że się tak wyrażę...
    Tymczasem Kowalski spontanicznie kupuje - często to, co akurat jest w
    promocji.

  • 19. Data: 2019-08-02 21:52:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 2 Aug 2019 18:40:02 +0200, Szymon napisał(a):

    > Wszystko się da. Pytanie tylko o sens niektórych działań.

    > Rocznie statystyczny Polak wypija 11 litrów czystego spirytusu na głowę.

    i z tego mi wychodzi ok 55 butelek wodki.
    Dziwnie duzo.

    > Nie każdy pali i nie każdy palacz 1 dziennie. ;-) Sam widzisz, że
    > wskaźnik inflacji nie może być odnoszony do konkretnej osoby.

    Ja bardziej o kwocie ... jak do tej wodki dodac papierosy ... suma
    rosnie ...

    > Nie jem.

    I slusznie, banany tansze, ale banan ze schabowym i kapusta ?

    > jablka sporo,
    > Widziałem w sadzie baner: "Jabłka od 1 zł/kg". Niestety nie mam
    > porównania po ile były wcześniej.

    dwa lata temu w Kauflandzie kupowalem po 1.49. W tym roku 2.49.
    Wk* gdy sie slyszy "rolnicy nie zbieraja jablek, bo po 10gr sie nie
    oplaca, a takie ceny w skupach".
    Ale to ponoc inne jablka.

    > Serio? 3,50 za kostkę to chyba dobra cena.

    Dobra, ale to promocja. 5-6 zl to dzisiejsza cena ...

    > Inflacja nie uwzględnia jednego aspektu - zmiany nawyków. Przykładowo:
    > ziemniaki drożeją, ludzie z nich rezygnują na rzecz np. ryżu. Jabłko
    > drogie? To wybieram taniejące banany itd.

    Czytasz - GUS aktualizuje.
    Ale jesli jablka byly po 1.50 a banany w promocji po 3.00,
    teraz jablka po 2.50 a banany nadal w promocji po 3.00 ... i ludzie
    kupuja wiecej bananow a mniej jablek, to czy ceny spadly ? :-)

    J.

  • 20. Data: 2019-08-02 22:05:11
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > i z tego mi wychodzi ok 55 butelek wodki.
    > Dziwnie duzo.

    Na rok? Pamiętaj, że w to się wliczają 'piwa do grila', 'wina yuppies'
    i inne takie. 55 butelek na rok to jest ~ flaszka na weekend. Spokojnie
    uwierzę.
    KJ

    Adam and Eve had many advantages, but the principal one was, that they escaped
    teething.
    -- Mark Twain, "Pudd'nhead Wilson's Calendar"