    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: dane
    Date: Tue, 14 Feb 2023 16:14:42 +0100

    > Ciekawy wynalazek, który to mógł być rok?

    To był najprawdopodobniej 89r (ew. 90).

    > OIDP obie karty miały wyjścia DE-9, więc mogło być jedno.
    > A może były dwa, że można było dwa monitory podpiąć - oczywiście tylko po to, że
    nie odpinać, bo aktywny na raz tylko jeden.
    > A może ta karta mogła też robić za herculesa?

    A nie to napisałem?

    > Bo herc to było coś niezłego - mono, ale 720*348 to był całkiem hi-res, MDA zresztą
    też takiego niezłego monitora wymagała, herc używał tego samego ale miał 16 razy
    więcej RAMu - na tyle staniał że można było, i to z double bufer, choć wystarczyłoby
    tylko 8 razy więcej.

    Nie miałem 'fabrycznego' monitora. W Bomisie rzucili zielone kineskopy
    do przenośnego Neptuna 150. Rzucili też karty wejścia jako monitor.
    A że w czasie studiów złożyłem 3 takie TV (wszyscy składali TV z
    elementów z Bomisu) to w jednym wymieniłem kineskop i zastąpiłem
    wzmacniacz p.cz. tą płytką wejść monitorowych i miałem 12" monitor mono.

    Normalnie do tekstu używałem jako Hercules, Ale do projektowania PCB
    potrzebowałem rozróżniać ścieżki na top od ścieżek na bottom i dlatego
    płytki projektowałem w trybie CGA. Wyjścia RGB zmieszałem opornikami.
    Fatalnie się przy rozdzielczości CGA i braku kolorów projektowało
    płytki, ale to przecież pionierskie czasy były...

    > Hmm, to one były jednotalerzow i jedna, uszkodzona, powierzchnia (a może głowica?)
    była zablokowana?

    Nie zastanawiałem się wtedy jak to było. Na pewno standardem minimum
    było 20M i były też dostępne 10M, o których było wiadomo, że to są te
    20M z zablokowaną uszkodzoną połową.

    Nie jestem pewien, czy za tamten komputer (bez HDD) zapłaciliśmy wtedy
    $600 czy $650, Czy $800 (takie 3 kwoty chodzą mi po głowie). Nie wiem
    ile trzeba było by dołożyć za 20M HDD, ale było to dla nas wtedy za
    drogo, skoro dawało się pracować na samych FDD.
    Nie pamiętam też ile trzeba by zapłacić za monitor, ale skoro dawało się
    pracować z tym co miałem to...
    Moja miesięczna pensja asystenta na PG pozwalała mi wtedy nabyć $13.
    P.G.