  • 1. Data: 2005-05-21 08:20:48
    Temat: akceptowanie kart w Niemczech
    Od: Krzysztof Lerski <k...@w...pl>

    Z tego co się dowiedziałem w Niemczech sa 4 systemy:

    1. elektronic cash (EC-Karte + pin), koszt 0,3% (min 0,08EUR) 2. ELV
    (Elektronisches Lastschriftverfahren) - za darmo (lub 0,05 centa za
    zapytanie czarnej listy)
    3. Maestro (srednio 0,95%)
    4. Visa (miedzy 2 a 4 %)
    przy czym ELV wychodzi z użycia.

    Czy "elektronic cash" akcetuje tylko EC karty?(wydane w Niemczech)
    ELV działa przy wszystkich kartach nie tylko wypukłych?
    Visą mozna płacić albo w ELV albo w "Visa"? czy mozna jakoś odróżnic
    który system był zastosowany po potwierdzeniu transakcji na przykład?
    Pod które systemy podpada MasterCard?

    --
    Krzysztof Lerski

  • 2. Data: 2005-05-21 13:29:35
    Temat: Re: akceptowanie kart w Niemczech
    Od: Krzysztof Mieloch <k...@w...de>

    Krzysztof Lerski wrote:
    > Z tego co się dowiedziałem w Niemczech sa 4 systemy:
    Witam na tej grupie. Dokladnie, to jest ich 7. Szczegolowy opis mozna
    znalezc na:
    http://www.zahlungsverkehrsfragen.de/kartenzahlung.h
    tml
    Po niemiecku.

    > 1. elektronic cash (EC-Karte + pin), koszt 0,3% (min 0,08EUR)
    Dla stacji benzynowych nawet tylko 0.2%/0.04EUR
    >2. ELV
    > (Elektronisches Lastschriftverfahren) - za darmo (lub 0,05 centa za
> [...]

    Punkt drugi troche uproscilem. Umiescilem tam dwa rozne systemy:

    2a. POZ (POS bez gwarancji zaplaty) - cos jak ELV (patrz nizej), tylko
    ze zapytanie idzie do banku (za 0,05 EUR). Ale jest to tylko zapytanie o
    waznosc karty (czy aby nie zablokowana, skradziona, itp), stan konta nie
    jest sprawdzany. Tylko do konca 2006.
    2b. ELV - oficjalnie nie jest przez banki wspierany. Zasada dzialania: z
    karty zczytywane sa numer konta i banku, klient podpisuje kwitek na
    ktorym zgadza sie na sciagniecie pieniedzy z konta (takie polecienie
    zaplaty). Dla sklepu jest to za darmo, tylko nie gwarantuje zaplaty.
    Klient moze na przyklad polecenie zaplaty odwolac, lub nie miec
    pieniedzy na koncie. Jedyne zabezpieczenie, to fakt podpisania przez
    klienta oprocz zgody na obciazenie konta, rowniez zgody na wydanie
    sklepowi przez bank danych klienta, gdy ten nie pokryl zaplaty. Dlatego
    niektore wieksze sklepy zakladaja wlasne czarne listy (karty, z ktorymi
    byl juz problem).

    No i jeszcze sa:
    5. Geldkarte - na EC-karcie jest czip, na ktory mozna naladowac
    pieniadze (w bankomacie, lub specjalnych terminalach) i pozniej je
    wydawac (cos w stylu czipowej karty telefonicznej, tylko ze zamiast
    jednostek sa pieniadze). Oczywiscie autoryzacja jest off-line. Koszt:
    0,3%, min 0,01EUR. Glownie uzywany w automatach (papierosy, bilety,
    znaczki, itp.). W sklepach czasami mozna spotkac naklejki z tym
    systemem, ale jeszcze nigdy nie placilem Geldkarta w sklepie.

    6. electronic cash chip - wprowadzany. Czip na karcie (poza funkcja
    Geldkarty) jest uzywany do "auto-autoryzacji". Tylko od czasu do czasu
    (bank ustala limit, np 500EUR na tydzien) jest wykonywane polaczenie do
    banku (w naszym przykladzie: gdy zostanie wykorzystane te 500EUR, badz
    minal tydzien od ostatniego polaczenia z bankiem).

    > Czy "elektronic cash" akcetuje tylko EC karty?(wydane w Niemczech)
    Za strona, ktorej link podalem wyzej:
    Dopuszczone karty do EC-cash:
    - EC-Karty bankow niemieckich
    - Karty klienta bankow niemieckich
    - zagraniczne karty Maestro

    > ELV działa przy wszystkich kartach nie tylko wypukłych?
    ELV dziala tylko przy niemieckich EC-Kartach, z ktorych mozna wyczytac
    numer konta i banku. Poniewaz banki nie lubia ELV (nic na tym nie
    zarabiaja), to kiedys Sparkasse probowala przekodowac pasek magnetyczny,
    ale nic z tego nie wyszlo.

    > Visą mozna płacić albo w ELV albo w "Visa"
    Tylko "Visa". Patrz wyzej.

    czy mozna jakoś odróżnic
    > który system był zastosowany po potwierdzeniu transakcji na przykład?

    > Pod które systemy podpada MasterCard?
    Visa

    Teraz jeszcze moje pytania:
    - nie wiem gdzie podpada Visa Elektron (wg mnie pod Vise)
    - nie wiem jak to jest z Maestro (ktory system jest brany: EC-cash, czy
    Maestro)

    Pozdr.

  • 3. Data: 2005-05-21 23:14:20
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Mieloch" <k...@w...de> napisał w wiadomości
    > Za strona, ktorej link podalem wyzej:
    > Dopuszczone karty do EC-cash:
    > - EC-Karty bankow niemieckich
    > - Karty klienta bankow niemieckich
    > - zagraniczne karty Maestro
    Kiedys w dwoch niemieckich malych sklepach przy granicy probowalem zaplacic
    karta Maestro wydana przez nasz bank i nikt jej nie chcial przyjac. Nad kasa
    widnial napis EC, Niemcy placili swoimi kartami a widocznie tych z Polski
    nie biora.Natomiast nie widzialem (tak jak u nas) zadnych naklejek Maestro,
    Visa, Mastercard itp.

  • 4. Data: 2005-05-22 06:06:17
    Od: "Maciej Loret" <m...@p...pl>

    Witam.

    > Kiedys w dwoch niemieckich malych sklepach przy granicy probowalem
    > zaplacic karta Maestro wydana przez nasz bank

    Żartowniś z Ciebie ;))

    > Natomiast nie widzialem (tak jak u
    > nas) zadnych naklejek Maestro, Visa, Mastercard itp.

    Są, ale niezbyt często. Niektóre domy handlowe, sklepy w galeriach,
    odzieżowe, stacje benzynowe.
    Generalnie są 100 lat za nami.

    --
    Pozdrawiam,
    Maciej Loret

  • 5. Data: 2005-05-22 08:45:54
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Sun, 22 May 2005 08:06:17 +0200, "Maciej Loret"
    <m...@p...pl> wrote:

    >Są, ale niezbyt często. Niektóre domy handlowe, sklepy w galeriach,
    >odzieżowe, stacje benzynowe.
    >Generalnie są 100 lat za nami.

    Uprzejmie donosze, ze automat parkingowy na lotnisku
    Berlin-Schoenefeld bez szemrania przyjal zarowno Vise jak i MC :-)

    G.

  • 6. Data: 2005-05-22 10:01:49
    Od: Krzysztof Mieloch <k...@w...de>

    Maciej Loret wrote:
    > Witam.

    > Są, ale niezbyt często. Niektóre domy handlowe, sklepy w galeriach,
    > odzieżowe, stacje benzynowe.
    > Generalnie są 100 lat za nami.

    Jak porownasz koszty autoryzacji, to zrozumiesz dlaczego. Jesli jakis
    sklep akceptuje karty kred., to raczej przeklada to tez w cenach na
    klienta. Roznica miedzy 0,3% (lub nawet nic), a 2-4% jest duza. A kazdy
    kto ma konto, ma karte pracujaca w ec-cash.

    Podejrzewam, ze jakby w Polsce byl system:
    - b. niska prowizja
    - wszyscy Polacy majacy konta, maja pasujaca karte

    to bardzo szybko sklepy przestalyby akceptowac inne systemy (z wysoka
    prowizja).

    O ile dobrze pamietam, to w Polsce w discountach nie mozna placic karta.
    Nawet jesli, to nie na kazdej kasie jest terminal. W Niemczech jedyna
    siecia, gdzie nie mozna placic karta (oczywiscie EC) jest Aldi, ale to
    tez sie juz powoli zmienia (sa w fazie testow). Podobnie w Niemczech
    jeszcze nigdy nie spotkalem, z "ofertami" typu: jak pan placi karta, to
    doliczam 4%. Ciekawe dlaczego?

    A jako turysta, wystarczy miec Maestro* i nie ma problemow. No prawie.
    Bo w niektorych sklepach (np. Plus) jest tylko ELV i tylko EC-karte
    przejdzie.

    *prawdziwe Maestro, bo z tego co wiem, to niektore banki polskie wydaja
    cos co z Maestro ma tylko logo wspolne (np. PeKaO SA).

    Pozdrawiam
    Krzysiek

  • 7. Data: 2005-05-22 10:23:27
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Sun, 22 May 2005 12:01:49 +0200, Krzysztof Mieloch <k...@w...de>
    wrote:

> [...]
    >klienta. Roznica miedzy 0,3% (lub nawet nic), a 2-4% jest duza. A kazdy
    >kto ma konto, ma karte pracujaca w ec-cash.

    No popatrz, cała Europa jakoś sobie radzi, a tylko w DE jest to
    problem...

    G.

  • 8. Data: 2005-05-22 12:05:22
    Od: "Maciej Loret" <m...@p...pl>

    Witam.

> [...]
    > klienta. Roznica miedzy 0,3% (lub nawet nic), a 2-4% jest duza. A
    > kazdy kto ma konto, ma karte pracujaca w ec-cash.

    Szczerze? Guzik mnie to obchodzi. Widocznie nie potrzebują turystów.

> [...]
    > w Niemczech jeszcze nigdy nie spotkalem, z "ofertami" typu: jak pan
    > placi karta, to doliczam 4%. Ciekawe dlaczego?

    Nie martw się. Tutaj też staramy się to wyplenić ;)

    > A jako turysta, wystarczy miec Maestro* i nie ma problemow. No prawie.
    > Bo w niektorych sklepach (np. Plus) jest tylko ELV i tylko EC-karte
    > przejdzie.

    Jako turysta, to nie liczyłbym na karty mając tylko Maestro.

    --
    Pozdrawiam,
    Maciej Loret

  • 9. Data: 2005-05-22 12:06:00
    Od: "Maciej Loret" <m...@p...pl>

    Witam.

    > Uprzejmie donosze, ze automat parkingowy na lotnisku
    > Berlin-Schoenefeld bez szemrania przyjal zarowno Vise jak i MC :-)

    Czy to na pewno feature a nie bug? ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Maciej Loret

  • 10. Data: 2005-05-22 14:07:16
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Sun, 22 May 2005 14:05:22 +0200, w <d6psqs$afg$1@nemesis.news.tpi.pl>, "Maciej
    Loret" <m...@p...pl> napisał(-a):

    > Szczerze? Guzik mnie to obchodzi. Widocznie nie potrzebują turystów.

    Ale potrzebują. Tylko, że Niemcy są na tyle bogaci, że pieniądze turystów nie
    bardzo ich zbawiają. Po co płacić więcej marży, skoro najlepsi i najbogatsi
    klienci to rodacy?

    > Nie martw się. Tutaj też staramy się to wyplenić ;)

    Nie trudź się -- nie zmienisz tego :)