    From: Krzysztof Mieloch <k...@w...de>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: akceptowanie kart w Niemczech
    Date: Sun, 22 May 2005 12:01:49 +0200

    Maciej Loret wrote:
    > Witam.

    > Są, ale niezbyt często. Niektóre domy handlowe, sklepy w galeriach,
    > odzieżowe, stacje benzynowe.
    > Generalnie są 100 lat za nami.

    Jak porownasz koszty autoryzacji, to zrozumiesz dlaczego. Jesli jakis
    sklep akceptuje karty kred., to raczej przeklada to tez w cenach na
    klienta. Roznica miedzy 0,3% (lub nawet nic), a 2-4% jest duza. A kazdy
    kto ma konto, ma karte pracujaca w ec-cash.

    Podejrzewam, ze jakby w Polsce byl system:
    - b. niska prowizja
    - wszyscy Polacy majacy konta, maja pasujaca karte

    to bardzo szybko sklepy przestalyby akceptowac inne systemy (z wysoka
    prowizja).

    O ile dobrze pamietam, to w Polsce w discountach nie mozna placic karta.
    Nawet jesli, to nie na kazdej kasie jest terminal. W Niemczech jedyna
    siecia, gdzie nie mozna placic karta (oczywiscie EC) jest Aldi, ale to
    tez sie juz powoli zmienia (sa w fazie testow). Podobnie w Niemczech
    jeszcze nigdy nie spotkalem, z "ofertami" typu: jak pan placi karta, to
    doliczam 4%. Ciekawe dlaczego?

    A jako turysta, wystarczy miec Maestro* i nie ma problemow. No prawie.
    Bo w niektorych sklepach (np. Plus) jest tylko ELV i tylko EC-karte
    przejdzie.

    *prawdziwe Maestro, bo z tego co wiem, to niektore banki polskie wydaja
    cos co z Maestro ma tylko logo wspolne (np. PeKaO SA).

    Pozdrawiam
    Krzysiek