    From: Krzysztof Mieloch <k...@w...de>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: akceptowanie kart w Niemczech
    Date: Sat, 21 May 2005 15:29:35 +0200

    Krzysztof Lerski wrote:
    > Z tego co się dowiedziałem w Niemczech sa 4 systemy:
    Witam na tej grupie. Dokladnie, to jest ich 7. Szczegolowy opis mozna
    znalezc na:
    http://www.zahlungsverkehrsfragen.de/kartenzahlung.h
    tml
    Po niemiecku.

    > 1. elektronic cash (EC-Karte + pin), koszt 0,3% (min 0,08EUR)
    Dla stacji benzynowych nawet tylko 0.2%/0.04EUR
    >2. ELV
    > (Elektronisches Lastschriftverfahren) - za darmo (lub 0,05 centa za
    > zapytanie czarnej listy)
    > 3. Maestro (srednio 0,95%)
    > 4. Visa (miedzy 2 a 4 %)
    > przy czym ELV wychodzi z użycia.

    Punkt drugi troche uproscilem. Umiescilem tam dwa rozne systemy:

    2a. POZ (POS bez gwarancji zaplaty) - cos jak ELV (patrz nizej), tylko
    ze zapytanie idzie do banku (za 0,05 EUR). Ale jest to tylko zapytanie o
    waznosc karty (czy aby nie zablokowana, skradziona, itp), stan konta nie
    jest sprawdzany. Tylko do konca 2006.
    2b. ELV - oficjalnie nie jest przez banki wspierany. Zasada dzialania: z
    karty zczytywane sa numer konta i banku, klient podpisuje kwitek na
    ktorym zgadza sie na sciagniecie pieniedzy z konta (takie polecienie
    zaplaty). Dla sklepu jest to za darmo, tylko nie gwarantuje zaplaty.
    Klient moze na przyklad polecenie zaplaty odwolac, lub nie miec
    pieniedzy na koncie. Jedyne zabezpieczenie, to fakt podpisania przez
    klienta oprocz zgody na obciazenie konta, rowniez zgody na wydanie
    sklepowi przez bank danych klienta, gdy ten nie pokryl zaplaty. Dlatego
    niektore wieksze sklepy zakladaja wlasne czarne listy (karty, z ktorymi
    byl juz problem).

    No i jeszcze sa:
    5. Geldkarte - na EC-karcie jest czip, na ktory mozna naladowac
    pieniadze (w bankomacie, lub specjalnych terminalach) i pozniej je
    wydawac (cos w stylu czipowej karty telefonicznej, tylko ze zamiast
    jednostek sa pieniadze). Oczywiscie autoryzacja jest off-line. Koszt:
    0,3%, min 0,01EUR. Glownie uzywany w automatach (papierosy, bilety,
    znaczki, itp.). W sklepach czasami mozna spotkac naklejki z tym
    systemem, ale jeszcze nigdy nie placilem Geldkarta w sklepie.

    6. electronic cash chip - wprowadzany. Czip na karcie (poza funkcja
    Geldkarty) jest uzywany do "auto-autoryzacji". Tylko od czasu do czasu
    (bank ustala limit, np 500EUR na tydzien) jest wykonywane polaczenie do
    banku (w naszym przykladzie: gdy zostanie wykorzystane te 500EUR, badz
    minal tydzien od ostatniego polaczenia z bankiem).

    > Czy "elektronic cash" akcetuje tylko EC karty?(wydane w Niemczech)
    Za strona, ktorej link podalem wyzej:
    Dopuszczone karty do EC-cash:
    - EC-Karty bankow niemieckich
    - Karty klienta bankow niemieckich
    - zagraniczne karty Maestro

    > ELV działa przy wszystkich kartach nie tylko wypukłych?
    ELV dziala tylko przy niemieckich EC-Kartach, z ktorych mozna wyczytac
    numer konta i banku. Poniewaz banki nie lubia ELV (nic na tym nie
    zarabiaja), to kiedys Sparkasse probowala przekodowac pasek magnetyczny,
    ale nic z tego nie wyszlo.

    > Visą mozna płacić albo w ELV albo w "Visa"
    Tylko "Visa". Patrz wyzej.

    czy mozna jakoś odróżnic
    > który system był zastosowany po potwierdzeniu transakcji na przykład?

    > Pod które systemy podpada MasterCard?
    Visa

    Teraz jeszcze moje pytania:
    - nie wiem gdzie podpada Visa Elektron (wg mnie pod Vise)
    - nie wiem jak to jest z Maestro (ktory system jest brany: EC-cash, czy
    Maestro)

    Pozdr.