  • 1. Data: 2014-05-29 06:50:50
    Temat: Zwolnienie hipoteki po spłacie kredytu - boks międzybankowy
    Od: Aetius <c...@g...com>

    Kwestia jest raczej na grupę prawną, ale ciekaw jestem Waszych przemyśleń:

    Zakup nieruchomości, sprzedającego kredytował bank G., kupującego kredytuje bank B.
    Bank nabywcy (B) żąda od banku G. (za pośrednictwem stron transakcji oczywiście)
    przedłożenia oświadczenia, w którym ten ma się zobowiązać do: - wyrażenia zgody na
    wykreślenia hipoteki z KW po dokonaniu spłaty wierzytelności, -niedokonywania
    zastąpienia wierzytelności zabezpieczonej hipoteka inną wierzytelnością. Ten wymóg
    został zapisany w umowie kredytowej i został przesłany do sprzedającego, który
    wystąpił o oświadczenie do swojego banku (G).

    Bank G wydaje oświadczenie, że: - na dzień wydania zaświadczenia Bank nie zawarł z
    Klientem umowy skutkującej podstawieniem wierzytelności - w przypadku spłaty kredytu
    Bank zwalnia zabezpieczenia w terminie 14 dni od całkowitej spłaty (powołany
    odpowiedni przepis regulaminu).

    Na to odpowiada bank B, że takie oświadczenie nie wystarczy, bo ma tylko charakter
    informacyjny. Zaświadczenie informuje, że na dzień jego wydania nie zawarto umowy
    skutkującej podstawieniem wierzytelności oraz że po spłacie wierzytelności zwalnia
    się zabezpieczenia w terminie 14 dni. Nie zawiera ono zobowiązania, że Bank G nie
    dokona podstawienia wierzytelności zabezpieczonej hipoteką inną wierzytelnością (np.
    po wydaniu zaświadczenia) oraz Bank G nie zobowiązał się, że zgodę wyrazi po spłacie
    kredytu. W konsekwencji bank B odmawia uruchomienia kredytu (umowa kredytowa jest
    oczywiście podpisana).

    I mamy klincz. W środku strony transakcji, które chciałyby ją zawrzeć, ale nie bardzo
    mogą. Pytanie, 1) co mogą zrobić (czy banki mogą dogadać się bezpośrednio ze sobą?),
    2) jak ewentualnie wyegzekwować od banku G. żądane zaświadczenie, 3)kto ma tutaj
    rację (jeżeli można o czymś takim mówić w przedstawionym kontekście).

  • 2. Data: 2014-05-29 23:19:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 29.05.2014 06:50, Aetius pisze:

    > I mamy klincz. W środku strony transakcji, które chciałyby
    > ją zawrzeć, ale nie bardzo mogą. Pytanie, 1) co mogą zrobić

    Co zrobić?

    Najpierw zacząć zawijać wiersze a potem zrezygnować z banku "B" - to
    jakieś świry.

    Po spłacie wierzytelności banku MUSI zgodzić się na wykreślenie hipoteki
    (czyli równie dobrze mogliby żądać umowy wg której prezes tamtego banku
    nie zabiłby prezesa ich banku ;) ) zaś czy jakaś nowa hipoteka nie
    będzie dopisana w miejsce/obok starej to bardziej sprawa aktualnego
    właściciela - w końcu ma on pełne prawo podpisać umowę zabezpieczoną na
    tej nieruchomości z np. osoba fizyczną i co im potem po oświadczeniu banku?

    Z ciekawości - co to jest to "B"? "Bank" Pocztowy? Lepiej się do nich
    nie zbliżać - potrafią dyskretnie podmienić umowę przed podpisaniem (mi
    zmienili w umowie konta jedno słowo w nazwie produktu).

  • 3. Data: 2014-06-01 22:12:15
    Od: "vvvvvv" <w...@p...de>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał w wiadomości
    >W dniu 29.05.2014 06:50, Aetius pisze:

    (...)

    > Z ciekawości - co to jest to "B"? "Bank" Pocztowy? Lepiej się do nich nie
    > zbliżać - potrafią dyskretnie podmienić umowę przed podpisaniem (mi
    > zmienili w umowie konta jedno słowo w nazwie produktu).

    gdyby mi się coś takiego przytrafiło zwyzywałbym od oszustów w obecności
    klientów.
    to jest czyste skurw...ńśtwo...
    bo chyba ci pracownicy nie sa aż takimi idiotami, prawda?

    ehhh...