  • 1. Data: 2002-10-01 15:13:13
    Temat: Zagadka dla bankowców (monetarystów)
    Od: "Jarek \(dawniej XLord71\)" <j.koziol@(nospam)chello.pl>

    Może ktoś w wolnej chwili pomoże mi rozwiązać tę zagadkę

    Pewien znany biznesmen chciał zatrudnić doradcę. Przeczytał wiele życiorysów
    i właściwie każdy był bez zarzutu. Postanowił zatem sprawdzić umiejętność
    myślenia każdego z kandydatów. Po serii wstępnych testów pozostał jeden.
    Biznesmen nadal nie był do końca przekonany dał mu więc zadanie nie do
    rozwiązania. Ku jego zaskoczeniu kandydat poradził z nim sobie nadzwyczaj
    szybko.

    Oto zadanie:
    Przed tobą leży sześć worków wypełnionych po brzegi złotymi monetami. Jednak
    tylko jeden worek zawiera prawdziwe złote monety. W pozostałych są fałszywe.
    Problem jednak w tym, że nie sposób odróżnić prawdziwych monet od
    fałszywych. Jedyną różnicę stanowi waga każdej monety. Otóż moneta fałszywa
    waży 10 gram a moneta z prawdziwego złota 11 gram. Masz do dyspozycji bardzo
    czułą wagę podającą dokładne wyniki w gramach.
    Niestety możesz dokonać tylko jednego ważenia przed wskazanie worka z
    prawdziwymi złotymi monetami. Uwaga: nie ma znaczenia czy dokonasz ważenia
    ręcznie czy na wadze. Możesz ważyć tylko raz. Jak zatem zapewnić by ze 100%
    pewnością wybrać za pierwszym razem worek z prawdziwym złotem.

    Dzięki
    Jarek

  • 2. Data: 2002-10-01 15:28:13
    Temat: Re: Zagadka dla bankowców (monetarystów)
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Jarek (dawniej XLord71)"
> [...]
    > (...) Możesz ważyć tylko raz. Jak zatem zapewnić by ze 100%
    > pewnością wybrać za pierwszym razem worek z prawdziwym złotem.

    dziecinnie proste - kladziesz z worka nr 1 jedna monete, z worka nr 2 dwie
    itd
    21 monet powinno wazyc 21+11=231 g - brakujace gramy wskaza numer worka z
    falszywkami
    *** blad ***

  • 3. Data: 2002-10-01 17:25:04
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    "Jarek \(dawniej XLord71\)" <j.koziol@(nospam)chello.pl> wrote:
    > Może ktoś w wolnej chwili pomoże mi rozwiązać tę zagadkę

    Banalne...

    biorę z pierwszego worka jedną monetę, z drugiego dwie, z trzeciego trzy
    i tak dalej, a następnie ważę je razem.

    --
    ___________ (R)

  • 4. Data: 2002-10-01 18:55:03
    Od: "Travis" <r...@g...pl>

    Kiedys w podstawoce mialem takie zadanie :)

    Pzd dla p. Sadzy :)

    Travis

  • 5. Data: 2002-10-01 19:02:01
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Kiedys w podstawoce mialem takie zadanie :)

    He, he... za chwilę ktoś napisze, że już w przedszkolu takie zadanka...;-)

    Pix

  • 6. Data: 2002-10-01 19:06:19
    Od: "GreG" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Adam Płaszczyca" <_...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Banalne...
    >
    > biorę z pierwszego worka jedną monetę, z drugiego dwie, z trzeciego trzy
    > i tak dalej, a następnie ważę je razem.

    Tym banalniejsze, ze odpowiedz podal juz ~blad~

    GreG

  • 7. Data: 2002-10-01 19:54:00
    Od: "Jarek \(dawniej XLord71\)" <j.koziol@(nospam)chello.pl>

    Użytkownik "Jarek (dawniej XLord71)" <j.koziol@(nospam)chello.pl> napisał w
    wiadomości news:dYim9.102648$142.1334834@news.chello.at...
    > Może ktoś w wolnej chwili pomoże mi rozwiązać tę zagadkę

    Teraz to aż mi głupio, że sam na to nie wpadłem :)
    Jarek

  • 8. Data: 2002-10-01 20:02:22
    Od: "Wall" <w...@i...pl>

    Użytkownik "pix" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > He, he... za chwilę ktoś napisze, że już w przedszkolu takie zadanka...;-)

    Ja w 8 klasie miałem zadanie z 12 monetami (albo kulami jak kto woli) z
    których tylko jedna była fałszywa i nie było wiadomo, czy jest lżejsza czy
    cięższa. Mając wagę szalkową trzeba było w trzech ważeniach określić która
    to moneta oraz czy jest lżejsza czy cięższa.
    Pamiętam, że dzięki rozwiązaniu tego zadania (2 lata później dowiedziałem
    się o całej historii powstania tego zadania) mój znajomy dostał się do
    szkoły średniej bez egzaminu z matmy.

    POzdrawiam
    Wall

  • 9. Data: 2002-10-01 21:00:12
    Od: "Janek" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Jarek (dawniej XLord71)" <j.koziol@(nospam)chello.pl> napisał w
    wiadomości news:s3nm9.108341$142.1399766@news.chello.at...
    > Teraz to aż mi głupio, że sam na to nie wpadłem :)

    Nie przejmuj się. To zadanie przerobione z lillavati - książki o
    historycznych wybitnych matematykach:-)

  • 10. Data: 2002-10-01 21:02:14
    Od: "Janek" <j...@w...pl>

> [...]
    > itd
    > 21 monet powinno wazyc 21+11=231 g - brakujace gramy wskaza numer worka z

    A pisało, że tylko jeden ma prawdziwe! A nie że jeden fałszywe:-)