  • 41. Data: 2018-01-19 14:14:45
    Temat: Re: Ubezpieczenie mieszkania w którym sie nie mieszka
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Spadek się otwiera - i powstaje masa spadkowa - z POTENCJALNYMI spadkobiercami.
    > Bo zapominasz jeszcze o możliwości odrzucenia spadku - więc to już jest pierwsze
    możliwe źródło zmian.

    Ale ja nie twierdzę, że nie może się zmienić, tylko że jak ktoś już
    jednak odziedziczył, to odziedziczył "od razu", czyli od chwili śmierci,
    tudzież od chwili odrzucenia przez kogoś spadku, jeśli tą drogą
    otworzyła się jakaś nowa gałąź dziedziczenia.

    > Potem jest sprawa spadkowa - zawsze w sądzie.

    Nie zawsze. Można u notariusza.

    > I dopiero w chwili wydania wyroku spadek jest dzielony - ale nie "rzeczowo"

    Dział spadku to prostu podział tego, co kto odziedziczył.

    > (chyba że testament był

    Jak był, to dziedziczy się wg testamentu od razu, choćby ktoś dowiedział
    się o tym po jakimś czasie.

    > Dokładnie tak - i sam byłbyś temu winien.

    No to tak nie jest, na szczęście.

    > Zstępny, który nie był poczęty w chwili otwarcia spadku, niczego po spadkodawcy nie
    odziedziczy.

    Zgoda. Tylko że otwarcie spadku następuje w momencie śmierci
    spadkodawcy, a nie w momencie przeprowadzenia sprawy spadkowej. Zatem w
    moim przypadku otwarcie spadku nastąpiło w dniu śmierci mojej mamy i nie
    ma znaczenia to, że do mojej śmierci nie przeprowadziłem sprawy
    spadkowej. Ja po mamie odziedziczyłem (bo nie odrzuciłem spadku za
    życia), a po mnie dziedziczy już moje dziecko, które po mojej śmierci
    sprawę spadkową po mnie może przeprowadzić.

    > To prawo można nabyć jedynie w chwili otwarcia spadku - potem można je już tylko
    stracić (schodząc lub odrzucając) - a ktoś, kto nie żyje (ew. nie jest poczęty, choć
    warunek jest taki, że dziecko musi urodzić się żywe), praw nabywać nie może.

    W moim przykładzie dziecko żyło w momencie mojej śmierci, więc po mnie
    dziedziczy. A ja żyłem w momencie śmierci mamy, więc po niej
    odziedziczyłem jej majątek - pomimo tego, że sprawy spadkowej nie nie było.

    --
    Liwiusz

  • 42. Data: 2018-01-19 14:16:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Ale nie chodziło o to, że dziedziczyli żona i szwagier - tylko o to, że gdyby było
    po Twojemu, to w sytuacji odrzucenia spadku przez żonę i szwagra (co prawnie równa
    się śmierci), dziedziczyłby mój synek - różnica taka, że przeskok dwóch, a nie
    jednego pokolenia - wg prawa żadna, bo zstępni mają szczególne prawa i szukając
    spadkobierców dochodzi się do ostatnich - a tak nie jest np. w przypadku rodzeństwa,
    gdzie już ich zstępni nie są brani pod uwagę.
    > Jednak mimo, że synek miał już 2 lata, jak się zaczęła sprawa, to nie dziedziczył,
    bo jeszcze go nie było, jak babka umarła.

    Przeczytaj dokładnie mój przykład - nie piszę o tym, że moje dziecko
    dziedziczy po swojej babci (nie może, bo rzeczywiście nie żyło w dniu
    śmierci babci), tylko o tym, że ja dziedziczę po mamie, a moje dziecko
    po mnie, i moje dziecko odziedziczy to, co JEST MOJE w spadku po mojej
    mamie, mimo że ja sam sprawy spadkowej po mamie nie przeprowadzałem
    (spadek nabyłem w momencie śmierci mojej mamy, a nie dopiero po sprawie
    spadkowej).

    --
    Liwiusz

  • 43. Data: 2018-01-19 14:19:40
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 19 stycznia 2018 13:44:26 UTC+1 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:
    > Właśnie nie mogłoby - nie jest powołane do spadku po babci, która zmarła, zanim
    dziecko zostało poczęte.
    > A ponieważ ojciec dziecka nie wszedł przed śmiercią w posiadanie swojego udziału w
    spadku wyrokiem sądu, wnuk po babci nic nie odziedziczy.

    Pewny jesteś?
    Taka sytuacja:
    w 2015 zmarł człowiek. Bezdzietny kawaler
    Wg prawa dziedziczyć po nim winno rodzeństwo
    Miał 3 braci i 2 siostry
    w 2015 jak zmarł to żył tylko jeden z braci
    1.Czy dzieci tych nieżyjących w 2015 osób dziedziczą po zmarłym w 2015 czy nie?
    2.Ostatni brat zmarł w 2016, wtedy jeszcze żadna sprawa spadkowa po osobie zmarłej w
    2015 nie była rozpoczęta. Czy syn tego zmarłego w 2016 roku dziedziczy coś po zmarłym
    w 2015 wujku?

  • 44. Data: 2018-01-19 14:26:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-01-19 o 14:19, Kris pisze:
> [...]
    > w 2015 jak zmarł to żył tylko jeden z braci
    > 1.Czy dzieci tych nieżyjących w 2015 osób dziedziczą po zmarłym w 2015 czy nie?

    Nie dziedziczą, bowiem dziedziczą tylko bracia, którzy dożyli otwarcia
    spadku, czyli śmierci kawalera. Przepis o przechodzeni spadku na kolejne
    dzieci dotyczy tylko dzieci spadkodawcy:

    931
    § 2. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział
    spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego dzieciom w częściach
    równych. Przepis ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych.

    > 2.Ostatni brat zmarł w 2016, wtedy jeszcze żadna sprawa spadkowa po osobie zmarłej
    w 2015 nie była rozpoczęta. Czy syn tego zmarłego w 2016 roku dziedziczy coś po
    zmarłym w 2015 wujku?

    Pomimo braku sprawy spadkowej ten ostatni brat odziedziczył majątek po
    kawalerze. Zatem majątek ten wchodzi teraz w skład masy spadkowej po
    owym zmarłym bracie i dziedziczony jest przez jego spadkobierców,
    zapewne dzieci i żonę.

    --
    Liwiusz

  • 45. Data: 2018-01-19 14:37:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Popełniasz błąd poznawczy - kombinujesz, żeby było tak, jak chciałbyś, żeby było - a
    jest inaczej.

    Ja miałem tak samo - tylko odwrotnie - bo nie chciałem, żeby synek dziedziczył - w
    końcu po coś się spadek odrzuca (bo dziedziczy się w takiej samej proporcji aktywa
    jak i pasywa - nawet jak ich nie znasz) - a bałem się, że będzie, bo myślałem jak Ty.

    Na szczęście wyszło tak, jak piszę - czyli że dziedziczenie nie jest rekurencyjne.
    NIE stajesz się współwłaścicielem masy spadkowej z chwilą otwarcia spadku.
    Tylko dopiero z chwilą wydania wyroku o nabyciu spadku.
    Jak już jest ten wyrok, to owszem, można po Tobie odziedziczyć udziały w masie
    spadkowej. Póki go nie ma - nie można.

    I mylisz dział spadku z nabyciem spadku - to są dwie różne sprawy.
    Najpierw jest nabycie - czyli sąd (prawie w 100% jestem pewien, że wciąż tylko sąd)
    wydaje wyrok, w którym mówi, jaki udział w masie spadkowej ma każdy z uprawnionych
    spadkobierców (bo nie każdy POTENCJALNY spadkobierca coś dostanie).
    A dopiero potem jest dział - tutaj od niedawna można u notariusza - gdzie ustala się
    między spadkobiercami - albo przy braku zgody ustala sąd - co konkretnego z rzeczy -
    ruchomych, nieruchomych, kasy - dostaje w ramach swojego udziału każdy spadkobierca.

    I jak umrzesz po nabyciu spadku, to udział w "poprzedniej" masie spadkowej wchodzi w
    masę spadkową po Tobie.
    Jak umrzesz po dziale to sprawa jasna - w masę spadkową po Tobie wchodzą konkretne
    odziedziczone rzeczy.
    Ale jak umrzesz przed nabyciem - to nie wchodzi nic i Twoi spadkobiercy nic już po
    tym, po kim potencjalnie dziedziczyłeś, nie odziedziczą (chyba że są uprawnieni jakąś
    inną drogą, np. testamentem, bo rodzinnie to musiało by być mocno zakręcone).

    I nie ma żadnego "otwierania nowych gałęzi dziedziczenia".
    Dla uproszczenia weźmy dziedziczenie ustawowe.
    W chwili otwarcia spadku - czyli śmierci spadkodawcy - ustalane jest grono powołanych
    do dziedziczenia - ścisły katalog osób + gmina + skarb państwa.
    I koniec - potencjalnymi spadkobiercami mogą być tylko te osoby, nikt do ich grona
    już dojść nie może - np. żadne poczęte i urodzone potem dziecko.
    Wciąż są jednak tylko potencjalnymi spadkobiercami i nie każdy z nich będzie
    dziedziczył!
    W ustawie jest ścisły algorytm, jak się z tego grona wybiera osoby, które będą
    dziedziczyć, i w jakich częściach.
    Ale ostateczne ustalenie jest dopiero w momencie wydania wyroku o nabyciu spadku.

    Z testamentem jest podobnie - jedynie do grona potencjalnych spadkobierców dochodzą
    ew. dodatkowe osoby i można zmienić ustawowe proporcje.

  • 46. Data: 2018-01-19 14:42:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Popełniasz błąd poznawczy - kombinujesz, żeby było tak, jak chciałbyś, żeby było -
    a jest inaczej.

    Nie, to ty coś tu kombinujesz :)

> [...]
    jak i pasywa - nawet jak ich nie znasz) - a bałem się, że będzie, bo myślałem jak Ty.

    Czyli co, odrzuciłeś spadek - zatem traktowany jesteś tak, jakbyś nie
    dożył otwarcia spadku.
    Cofamy się zatem w czasie do śmierci spadkodawcy i patrzymy tak, jakby
    cię nie było. Kto dziedziczy? No nie twój syn, skoro jak piszesz, nie
    był wówczas nawet zygotą - prawidłowo.

    Ale teraz pomyśl co by było, gdybyś nie odrzucił spadku - wówczas po
    twojej śmierci dziecko dziedziczy PO TOBIE i bez znaczenia jest to, że
    sam swojej sprawy spadkowej nie przeprowadziłeś.

    > NIE stajesz się współwłaścicielem masy spadkowej z chwilą otwarcia spadku.

    Stajesz. Wynika to wprost z przepisów:

    art. 924
    Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.
    art. 925
    Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

    Po nabyciu spadku w ciągu pół roku możesz go odrzucić, ale jak tego nie
    zrobisz, bo na przykład wcześniej umrzesz, albo termin minie, to
    odziedziczyłeś, nawet jak nie było sprawy spadkowej. Zatem twoi
    spadkodawcy dziedziczą już wówczas po tobie, a nie po pierwotnym
    spadkodawcy.

    > Tylko dopiero z chwilą wydania wyroku o nabyciu spadku.

    Nie.

    (dalej już tylko twoje wnioski na podstawie błędnych przesłanek).

    --
    Liwiusz

  • 47. Data: 2018-01-19 14:48:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Nie dziedziczą, bowiem dziedziczą tylko bracia, którzy dożyli
    >otwarcia spadku, czyli śmierci kawalera. Przepis o przechodzeni
    >spadku na kolejne dzieci dotyczy tylko dzieci spadkodawcy:

    A wiec zakladajac ze zmarly dzieci nie mial (ewenualnie mial, ale
    zmarly bezdzietnie), a rodzenstwo zmarlo przed nim, ale dzieci ma ...
    to kto dziedziczy - skarb panstwa ?

> [...]
    >spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego dzieciom w częściach
    >równych. Przepis ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych.

    http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/spadek_kto_dz
    iedziczy-a_618.htm

    A tu cos pisza o zstepnych rodzenstwa ...

    J.

    --
    Liwiusz

  • 48. Data: 2018-01-19 14:52:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-01-19 o 14:48, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/spadek_kto_dz
    iedziczy-a_618.htm

    > A tu cos pisza o zstepnych rodzenstwa ...

    Masz rację. Muszę się jednak poprawić i pokaja
    --
    Liwiusz

  • 49. Data: 2018-01-19 14:55:55
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Jedziemy wg algorytmu.
    Krąg spadkobierców ustawowych to:
    - zstępni,
    - małżonek,
    - rodzice,
    - rodzeństwo i zstępni rodzeństwa (tu poprzednio walnąłem babola, że zstępni
    rodzeństwa nie),
    - dziadkowie,
    - pasierbowie,
    - gmina,
    - Skarb Państwa.

    Uwaga - ustalenia oczywiście na dzień nabycia (a nie otwarcia) spadku:
    1. najpierw powołane są dzieci i małżonek - bezdzietny kawaler, więc dalej,
    2. małżonek oraz rodzice - jeśli żyją oboje rodzice, to dziedziczą oni, w przeciwnym
    razie dalej,
    3. jeśli nie żyje jedno z rodziców, na jego miejsce wchodzi rodzeństwo spadkodawcy -
    oczywiście jeśli nie żyją oboje rodzice, rodzeństwo dziedziczy całość,
    4. jeśli któreś z rodzeństwa nie żyje, na jego miejsce wchodzą jego zstępni.

    Jest jeszcze dalej, ale do przykładu wystarczy.
    Wynika z tego, że na chwilę obecną dziedziczą po nim albo rodzice - jeśli oboje żyją
    - albo jeden rodzic i dzieci rodzeństwa (bo wiemy, że rodzeństwo już nie żyje), ew.
    zstępni dzieci rodzeństwa, jeśli komuś z dzieci rodzeństwa też się już zmarło - albo
    tylko dzieci rodzeństwa/ew. ich zstępni.

  • 50. Data: 2018-01-19 14:58:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Uwaga - ustalenia oczywiście na dzień nabycia (a nie otwarcia) spadku:

    To to samo, bo spadek nabywa się w momencie otwarcia spadku, czyli w
    chwili śmierci (jeśli mówimy o dziedziczeniu ustawowym, a nie o
    sytuacji, że ktoś dziedziczy, bo ktoś inny odrzucił).

    --
    Liwiusz