  • 21. Data: 2002-12-10 22:38:41
    Temat: 4 x na minutę
    Od: "K.Jankiewicz" <k...@p...onet.pl>

    "Joker" <_...@p...onet.pl> wrote in message
    news:z1oJ9.102863$A9.1241010@news.chello.at...

    > Użytkownik "Robert" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    Prosty sposób na określenie częstotliwości synchronizacji tokena. Działa dla
    BZWBK i Telepekoa24.

    Włączamy token, wpisujemy pin, wstukujemy proste cyfry np 11111111, patrzymy
    na wynik i od razu cofamy trójkątem szybko wpisując znowu 11111111 i znowu
    patrzymy na wynik. Przez określoną ilość czasu wynik będzie się powtarzał,
    następnie ulegnie zmianie.

    Dla ciekawości zmierzyłem przed chwilą synchronizację dla BZWBK. Wyszło 15
    s, a więc 4 razy na minutę.

    Jankiewicz

  • 22. Data: 2002-12-10 23:33:43
    Temat: Re: 4 x na minutę
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "K.Jankiewicz" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > następnie ulegnie zmianie.
    > Dla ciekawości zmierzyłem przed chwilą synchronizację dla BZWBK. Wyszło 15

    Token Lukas Banku działa na zupełnie innej zasadzie.
    1. Nie ma PIN-u dostępowego , ale nie to jest najważniejsze.
    2. Użytkownik niczego nie wpisuje. Token sam podaje co 1 min
    nowy kod liczbowy.
    Joker

  • 23. Data: 2002-12-11 07:40:26
    Temat: Re: Token - jak to działa?
    Od: "dx" <d...@o...pl>

    To juz mala paranoja. Dlugosc anteny zalezy od dlugosci fali i nie jest tak,
    ze im dluzsza tym lepsza.... A uklad standardowego odbiornika sygnalu DCF ma
    na tyle duza czulosc i wzmocnienie, ze polozenie tokena podczas "normalnego"
    jego uzytkowania nie ma tu zadnego znaczenia. Oczywistym jest, ze token
    wcale w przypadku takiej synchronizacji nie musi posiadac generatora
    kwarcowego,choc posiada i przy dobrej jakosci rezonetorze kwarcowym +
    elektronice zanik DCF nawet przez kilka dni nie spowoduje
    rozsynchronizowania uniemożliwiającego skuteczne zalogowanie do systemu.

    pozdrawiam,
    darek

  • 24. Data: 2002-12-11 12:40:21
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "dx" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

    > To juz mala paranoja. Dlugosc anteny zalezy od dlugosci fali i nie jest
    tak,
    > ze im dluzsza tym lepsza....

    Dotyczy to anten typu dipol z elementem czynnym o długości
    ( np. 1/4 , 1/2 , 3/4 ) fali.
    Natomiast antena ferrytowa działa inaczej i w omawianej skali
    jej długość powinna być jak największa.

    Zgadzam się z Tobą, że przebieg tej dyskusji i prezentowane
    problemy są już na granicy innej "czasoprzestrzeni".
    Roberta interesowały zagadnienia czysto teoretyczne, ponieważ
    ma czasami kłopoty ze swoim tokenem.

    Pozdrawiam, Joker

  • 25. Data: 2002-12-11 13:05:55
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:VmGJ9.123088$A9.1423383@news.chello.at, Joker wrote:

    > Dotyczy to anten typu dipol z elementem czynnym o długości
    > ( np. 1/4 , 1/2 , 3/4 ) fali.
    > Natomiast antena ferrytowa działa inaczej i w omawianej skali
    > jej długość powinna być jak największa.

    Joker dobrze prawi. Nawet antena o długości 1/4 długości fali drastycznie
    utrudniłaby przenoszenie tokena przy sobie ;)

    > Zgadzam się z Tobą, że przebieg tej dyskusji i prezentowane
    > problemy są już na granicy innej "czasoprzestrzeni".
    > Roberta interesowały zagadnienia czysto teoretyczne, ponieważ
    > ma czasami kłopoty ze swoim tokenem.

    Właśnie, nie tylko ja zresztą - chodzi o trudne do wytłumaczenia komunikaty
    "niepoprawny klucz".
    Ale to chyba nie jest natura problemu i obiecuję już wątku nie przedłużać.

    --
    Robert

  • 26. Data: 2002-12-12 10:30:47
    Temat: Re: Toker - jak to działa?
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On 10 Dec 2002 13:44:55 +0100, t...@p...onet.pl wrote:
    >Bardzo dziękuje za wyjaśnienie. Problem jednak w tym, czy token musi koniecznie
    >posiadać zegar zsynchronizowany z zegarem w banku; taki zegar może się
    >rozsynchronizować. Formalnie można sobie wyobrazić, że zegara nie posiada. Dla
    >każdego użytkownika generowany jest okresowo jego własny ciąg liczb. System
    >bankowy wie jaki to jest użytkownik(po wprowadzeniu logina i hasła) i następnie
    >po wprowadzeniu jednej z generowanych liczb ostatecznie akceptuje użytkownika.
    >Wydaje mi sie jednak, że to jest gorsze zabezpieczenie.

    Dotychczas spotkalem sie z trzema rodzajami tokenow
    - "Lukasowy", SecureID w formie malego breloczka z wyswietlaczem bez
    zadnej klawiatury.
    Token generuje wskazania wazne jakis okreslony czas i dziala stale,
    bez ingerencji uzytkownika. Jakis zegar oczywiscie musi miec.

    - token Vasco, najpopularniejszy (np. BZWBK, telepekao) dziala na
    zasadzie pytanie-odpowiedz (challange response). Uzytkownik wprowadza
    najpierw PIN a nastepnie wygenerowany przez serwis banku ciag cyfr na
    co dostaje w odpowiedzi inny ciag cyfr ktory wprowadza.
    Odpowiedz generowana jest na podstawie wprowadzonych z klawiatury cyfr
    oraz czasu (odpowiedzi dla tego samego zapytania roznia sie w
    przedzialach kilkudziesieciu sekund).
    Dodatkowo token ten posiada tryb podobny do "lukasowgo" ale
    zabezpieczony PINem. Po prowadzeniu PINu uzytkownik tylko wciska
    odpowiedni przycisk i token sam generuje ciag cyfr, ktory trzeba
    wprowadzic do aplikacji (bez wczesniejszego wprowadzania do tokena
    cyfr wygeneroanych przez bank).
    Taki sposob stosowany jest przez DMBZWBK.

    - token stosowany przez ePKO (nie pamietam firmy). Dziala podobnie jak
    token vasco - PIN, pytanie, odpowiedz ale opowied generowana jest
    wylacznie na podstawie ciagu wprowadzonego przez uzytkownika i nie
    zalezy od czas. Dla tego samego ciagu cyfr odpowiedz bedzie zawsze
    taka sama na danyn tokenie (zeby bylo ciekawiej, odpowiedzi zawieraja
    tez litery, nie tylko cyfry)
    Wiec teoretycznie jest to jakby lista wielu haslel wielorazowych :).
    Z tym, ze kto wie moze to sam z apytanie nigdy sie nie powtara a
    zanim ktos zdarzy wprowadzic wszystkie mozliwe kombinacje to predzej
    padnie bateria :P.
    W kazdym razie tutaj zegar potrzrebny nie jest. Jednak token
    stosowany przez ePKO zegar takze posiada bo tryb taki jak w tokenie
    Vasco i dostępie do DMBZWBK jest stosowany w ePKO przy dostepie
    telefonicznym.

    Nie wnikam czy zegar jest synchronizowany radiowo czy ale pewnie jest,
    ze pierwsze dwa tokeny zegar miec musza, ostatni moglby sie bez niego
    obyc gdyby stosowac go wylacznie w trybie "pytanie-odpowiedz".

    BTW, mial ktos moze okazje pobawic sie tokenami uzywanymi przez Citka
    m.in w CitiDirect dla firm ?
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl GG 212730

  • 27. Data: 2002-12-12 11:49:34
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Wojtek Frabinski"
> [...]
    > wprowadzic do aplikacji (bez wczesniejszego wprowadzania do tokena
    > cyfr wygeneroanych przez bank).
    > Taki sposob stosowany jest przez DMBZWBK.

    Tak token Vasco ma tez Integrum BGZ - sprawdzilem go i okazuje sie ze
    zmienia haslo co 4 minuty.
    Najlepszy numer, ze nie wiedzialem o tym, ze mozliwy jest tryb inny niz
    pytanie odpowiedz. Zeby to wyprobowac nacisnalem po wprowadzeniu hasla
    "odpowiedni przycisk" a poniewaz token oprocz klawiszy cyfrowych ma jeden
    jedyny inny klawisz wiec nie moglem sie pomylic ;-))
    Faktycznie co 4 minuty generuje inne haslo.

    Nie wierze jednak w te informacje o antenkach i synchronizacji sygnalem
    radiowym - po co by byly software'owe metody synchronizacji. Duzo posciej
    przewidziec ze zegarek moze sie rozjeżdżać i sprawdzic go z sąsiednią
    odpowiedzią i taką korektę zapamiętać. Poza tym po pewnym czasie nie dałoby
    się takiego tokena używać w innej strefie czasowej
    Podczas urlopu na Teneryfie mialem kiedyś ze sobą budzik ustawiany drogą
    radiową i cały czas migal mu symbol antenki - przez caly urlop wskazywal
    czas polski, a jakbym mu zmienial baterię to nie umiałby się ustawić.
    *** blad ***

  • 28. Data: 2002-12-12 12:35:20
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

    Użytkownik "Wojtek Frabinski" napisał:

> [...]

    > wprowadzic do aplikacji (bez wczesniejszego wprowadzania do tokena
    > cyfr wygeneroanych przez bank).
    > Taki sposob stosowany jest przez DMBZWBK.

    ... oraz w BRE ;-) Nie pamietam firmy, ale ma zabezpieczenie PINem, po
    ktorego wprowadzeniu od razu podaje ciag cyfr (8 albo 10). Haslo z tokena
    jest wazne przez 2 minuty. Kazda operacja (transakcja) w interBRESOKu wymaga
    autoryzacji (po wprowadzeniu) i podania hasla z tokena (czasem z dwoch lub
    wiecej osob).