  • 1. Data: 2002-11-30 09:14:41
    Temat: Symulacja Kredytów: CHF - PLN
    Od: t...@p...onet.pl

    Od pewnego czasu wielu ludzi preferuje kredyty mieszkaniowe w CHF. Postanowiłem
    zrobić symulację porównawczą do kredytów w PLN, przez cztery lata; wtedy kurs
    złotówki będzie związany z EUR.
    *****************************
    Założenia:
    Wielkość kredytu: 100 000 PLN
    Okres kredytowania: 20 lat
    Oprocentowanie w PLN: 7,65% (np. w Kredyt Banku od 1 grudnia)
    Oprocentowanie w CHF: 3,50%
    Kurs kupna/sprzedaży ( PKOBP): 2,6437/2,7516
    Co pół roku kurs sprzedaży CHF wzrasta o 1,5%
    ****************************
    Co będzie po czterech latach?
    PLN: pozostało do spłaty 80 000 PLN , zapłacone raty 47 604 PLN
    CHF: pozostało do spłaty 93 798 PLN (30 261 CHF), zapłacone raty 35 768 PLN
    Zapraszam do dyskusji. Tensor1

  • 2. Data: 2002-11-30 09:32:28
    Temat: Re: Symulacja Kredytów: CHF - PLN
    Od: "krab" <_...@h...pl___>

    > Co będzie po czterech latach?
    > PLN: pozostało do spłaty 80 000 PLN , zapłacone raty 47 604 PLN
    > CHF: pozostało do spłaty 93 798 PLN (30 261 CHF), zapłacone raty 35 768
    PLN

    cos dziwne robisz zalozenia - moze niezbyt rowne ?
    47604/48=991 zl mies
    35768/48=745 zl mies
    z czego ta 250 zl roznica sie wziela ? w oplatach miesiecznych ?
    a jesli brac pod uwage twoja kwote jaka pozostala do splaty, to wynika, ze
    zalozyles:
    pln: 416
    chf: 129 zl
    jako splate kwoty glownej
    - gdzies popelniasz blad w zalozeniach i/lub obliczeniach.

  • 3. Data: 2002-11-30 10:07:54
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > chf: 129 zl
    > jako splate kwoty glownej
    > - gdzies popelniasz blad w zalozeniach i/lub obliczeniach.

    Nie popełniłem błedu. Zapłacone raty dotycżą łącznie rat kapitałowych i
    odsetkowych; raty kapitałowe są stałe (sorry zapomniałem napisać); 417 PLN dla
    kredytu w PLN oraz 158 CHF dla kredytu w CHF. Co pół roku zmienia się kurs
    sprzedaży o 1,5% co zwiększa ratę kapitałową i odsetkową płaconą w PLN dla
    kredytu w CHF (w stosunku do sytuacji, gdy kurs jest stały). Tensor1
    PS. Przy kredytach o stałych ratach kapitałowych łączna rata miesięczna jest co
    raz mniejsza w walucie kredytu. Ale zwiększanie się kursu sprzedaży może
    powodować, że w pewnych miesiącach rata ta w PLN jest rosnąca. Oczywiście
    podobną symulację można zrobić przy równych ratch łącznych. Wyniki są jeszcze
    gorsze dla CHF.

  • 4. Data: 2002-11-30 10:22:24
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > podobną symulację można zrobić przy równych ratch łącznych. Wyniki są jeszcze

    Zapomniałem dodać: Łatwo policzyć, że kwota kredytu w CHF wynosi
    100000/2,6437= 37825,77 CHF; jedna rata kapitałowa dokładnie 157,61 CHF.

  • 5. Data: 2002-11-30 10:35:51
    Od: "krab" <_...@h...pl___>

    > kredytu w PLN oraz 158 CHF dla kredytu w CHF

    mnie wyszlo ze po tych 4 latach splaciles wg twoich obliczen 129 zl
    miesiecznie, teraz piszesz ze to jest 158 chf - to jaki to wychodzi kurs ??
    :-)
    powinno byc w granicy 2,70, a wyliczyles .. e nie chce mi sie liczyc :-)))
    ale grubo inną

  • 6. Data: 2002-11-30 12:29:17
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > :-)
    > powinno byc w granicy 2,70, a wyliczyles .. e nie chce mi sie liczyc :-)))

    Pierwsza rata kapitałowa i odsetkowa w CHF wynosi odpowiednio: 157,61; 110,33.
    48-rata kapitałowa i odsetkowa w CHF wynosi odpowiednio: 157,61; 88,72
    Przy przyjętych założeniach: początkowy kurs sprzedaży 2,7516, kurs sprzedaży
    przy zapłacie 48-raty wynosi 3,0538, co daje 48-ratę łączną (rata kapitałowa i
    odsetkowa) w PLN w wysokości 481,31+270,93=752.
    Po jej zapłacie kurs wzrasta o 1,5% i wynosi 3,0997. Oczywiście po tym kursie
    przeliczam niespłacony kapitał w CHF. Pozdrowienia Tensor1

  • 7. Data: 2002-11-30 13:15:00
    Od: "radmar" <k...@i...pl>

    Trzeba jeszcze uwzględnić fakt, iż już na samym starcie jesteśmy kilka
    procent w plecy przy kredycie w CHF. Bierzemy kredyt po kursie kupna a
    spłacamy po sprzedaży. Kilka groszy od razu nam kurs wzrasta :-(
    Prowizja od kredytu walutowego również jest z reguły większa.
    Z doświadczenia (PKO BP) PLN: 1%, a w CHF 2% za udzielenie kredytu.
    Tensor : uwzględnij te 2 czynniki i teraz pokaż różnicę. Jest spora.

    Radek

  • 8. Data: 2002-11-30 15:15:05
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > Z doświadczenia (PKO BP) PLN: 1%, a w CHF 2% za udzielenie kredytu.
    > Tensor : uwzględnij te 2 czynniki i teraz pokaż różnicę. Jest spora.

    Pierwszy czynnik już uwględniłem w swoich obliczeniach. Drugiego nie
    uwzględniłem specjalnie, bo zaraz się znajdzie "obrońca", który stwierdzi, że w
    banku XXX, prowizja jest taka sama. Moja analiza nie miała pokazać zdecydowanej
    wyższości kredytów w PLN tylko udowodnić, że kredyty w CHF nie są wcale tak
    bardzo atrakcyjne jak wiele osób na tej liście sądzi. Osobiście, obecnie nigdy
    nie wziąłbym kredytu w CHF nie mówiąc o innych walutach, w których
    oprocentowanie jest większe. Założyłem wzrost kursu sprzedaży 1,5% co pół roku,
    co oznacza wzrost trochę ponad 12% w ciągu 4 lat. Czy taki będzie? Sądze że
    większy.
    Pozdrowienia Tensor1.

  • 9. Data: 2002-11-30 17:10:49
    Od: "wkg" <w...@i...pl>

    >oprocentowanie jest większe. Założyłem wzrost kursu sprzedaży 1,5% co pół
    roku,
    >co oznacza wzrost trochę ponad 12% w ci?gu 4 lat. Czy taki będzie? S?dze że
    >większy.
    >Pozdrowienia Tensor1.

    Witam

    Moze tak byc.
    - Moze jednak w momencie wejscia do Unii kurs Euro wynosic np 3,60 - nie
    sadze, zeby Euro bylo sporo tansze. Po co europie nasza tania sila robocza i
    mala sila nabywcza ?

    pzdr
    wkg

  • 10. Data: 2002-12-01 00:25:34
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    >Założyłem wzrost kursu sprzedaży 1,5% co pół roku,
    > co oznacza wzrost trochę ponad 12% w ciągu 4 lat. Czy taki będzie? Sądze
    że
    > większy.

    A jezeli sie pomylisz?

    Karol