  • 1. Data: 2004-10-21 08:29:34
    Temat: Smutne przemyślenia co do odpowiedzialności banków...
    Od: Roman Sąsiada <n...@...hate.spam>

    ... za nieterminowe wykonanie zlecenia. Wyobraźcie sobie taką sytuację:
    spłacacie kredyt, ustawiacie zlecenie z odpowiednią datą, w wyniku
    problemów zlecenie albo nie wychodzi, albo wychodzi dzień czy dwa
    później. Oczywiście bank - kredytodawca wali stosowne kary i odsetki. Na
    co możemy liczyć od banku, który nie wykonał waszego zlecenia w terminie?
    w VWBD, zgodnie z par. 16 regulaminiu prowadzenia rachunków, "Bank
    zapłaci odszkodowanie w wysokości odsetek należnych od kwoty dyspozycji
    za każdy dzień zwłoki, wg aktualnej stopy obowiązującej dla rachunku, z
    którego dyspozycja nie została wykonana" - czyli np jak spóźnię się ze
    spłatą 1000 PLN kredytu z karty kredytowej o dwa dni to dostanę od VWBD
    circa 0,22 PLN odszkodowania, a jednocześnie na karcie pojawi mi się
    kara za nieterminową spłatę w wysokości np 40 zł + karne odsetki.

    W regulaminach mBanku w ogóle nie znalazłem przepisów regulujących
    odszkodowania za nieterminowe wykonanie zleceń klienta.

    Ustawianie wcześniejszych dat zleceń to rozwiązanie połowiczne, skoro
    bank spóźnił się dzień, to może równie dobrze spóźnić się dwa czy trzy
    dni albo w ogóle spuścić nasze zlecenie do /dev/null.

    Eeeech... szlag by to trafił :-(((

    --
    Roman Sąsiada
    katoda(znaczek)poczta.onet.pl

  • 2. Data: 2004-10-21 08:41:11
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    On 2004-10-21 10:29, Roman Sąsiada wrote:
    [...]

    > w VWBD, zgodnie z par. 16 regulaminiu prowadzenia rachunków, "Bank
    [...]
    Pytanie (uwaga - tylko pytanie nie jestem prawnikiem) czy nie mozesz
    wtedy żądąć "naprawienia strat" na ogólnych zasadach

    KJ

  • 3. Data: 2004-10-21 08:52:33
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Roman Sąsiada wrote:

> [...]
    >
    > W regulaminach mBanku w ogóle nie znalazłem przepisów regulujących
    > odszkodowania za nieterminowe wykonanie zleceń klienta.

    A ogólne zasady?

    Takie postanowienie regulaminu może zostać uznane za niedozwolone
    postanowienie umowne jako wyłączające lub istotnie ograniczające
    odpowiedzialność względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte
    wykonanie zobowiązania (art.385[3] pkt 2 kc).

    KG

  • 4. Data: 2004-10-21 08:59:18
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Thu, 21 Oct 2004 10:41:11 +0200, Kamil Jońca naskrobał(a):

> [...]
    > Pytanie (uwaga - tylko pytanie nie jestem prawnikiem) czy nie mozesz
    > wtedy żądąć "naprawienia strat" na ogólnych zasadach

    Nie wiem czy regulamin nie ogranicza w ten sposób roszczeń na zasadach
    ogólnych. Czyli najpierw wypadałoby uderzyć do sądu antymonopolowego o
    wykreślenie niedozwolonej klauzuli umowej a potem proces o odszkodowanie na
    zasadach ogólnych.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 5. Data: 2004-10-21 09:00:03
    Od: "Krab" <_...@h...pl__>

    Użytkownik "Kamil Jońca" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Pytanie (uwaga - tylko pytanie nie jestem prawnikiem) czy nie mozesz
    > wtedy żądąć "naprawienia strat" na ogólnych zasadach

    oczywiscie ze moze, ale dla odzyskania kwoty ok 40 zl - trzeba bedzie
    wylozyc kwote okolo >500 zlotowa :-) na zastepstwo sadowe :-))
    nalezy jednak zlozyc pisemna reklamacje z zadaniem wyrownania straty i
    udokumentowniem tego faktu, byc moze bank bedzie na tyle odpowiedzialny, ze
    zwroci cala kwote bez sadu, choc watpie, bo zapewne bedzie mial jednak
    nadzieje, ze nikomu nie bedzie sie chcialo.

  • 6. Data: 2004-10-21 17:11:52
    Od: "Agaska" <ganieszka[ciach]@[ciach]wp.pl>

    Użytkownik "Roman Sąsiada" <n...@...hate.spam> napisał w
    wiadomości news:cl7s1a$v22$1@news.dialog.net.pl...
    [...]
> [...]
    za każdy dzień zwłoki, wg aktualnej stopy obowiązującej dla rachunku, z
    którego dyspozycja nie została wykonana"

    W VWBD jest jeszcze o tyle ciekawa sytuacja, że zlecenie które nie poszło w
    wykazie zleceń ma symbol zrealizowanego.
    Kiedyś zorientowałam się jakoś dopiero po tygodniu, że mam coś za dużo kasy
    na koncie, po historii doszłam, że nie wyszło zlecenie. Vlinka powiedziała
    mi z rozbrającą szczerością, że się pieniadze minęły, a w systemie to tak
    jest.
    Wcześniej jednak (i to w dzień gdy miało wyjść zlecenie) sprawdziłam stan
    zleceń, bo coś czułam, że pieniądze mogły nie wpłynąć na czas, ale patrzę
    zrealizowane - to zrealizowane idę spać.

    No i niech mi ktoś wytłumaczy po co są w legendzie symbole - zlecenie
    niezrealizowane czy zlecenie odrzucone i inne skoro system z nich nie
    korzysta i nie ważne czy kasa poszła czy nie, minęła data zlecenia zmieniamy
    jego stan na zrealizowane???

    Pozdrawiam
    Agnieszka