  • 1. Data: 2002-02-27 08:36:55
    Temat: Śmierc właściciela rachunku
    Od: "Pawel" <p...@p...fm_nospam>

    Witam,
    Chciałbym się dowiedzieć co dzieje się ze środkami zgromadzonymi w banku
    (RORy i lokaty) w przypadku śmierci właściciela.
    Przyjmijmy, że ktoś ma ROR i lokaty w banku, nie składał dyspozycji na
    wypadek śmierci, rachunki nie mają pełnomocnika ani współwłaściciela.
    Właściciel umiera posiadając normalnych spadkobierców (rodzinę).
    1. Kto dostaje pieniądze?
    2. Kiedy pieniądze są dostępne?
    3. Czy trzeba płacić jakieś opłaty, podatki?
    4. Jak zmienia sytuację ustanowienie pełnomocnika do rachunku?
    5. Jak zmienia sytuację złożenie dyspozycji na wypadek śmierci?

    Pozdrawiam,
    Pawel.

  • 2. Data: 2002-02-27 08:53:00
    Temat: Re: Śmierc właściciela rachunku
    Od: Marcin F <m...@i...pl>

    Pawel wrote:

> [...]
    > 4. Jak zmienia sytuację ustanowienie pełnomocnika do rachunku?
    > 5. Jak zmienia sytuację złożenie dyspozycji na wypadek śmierci?

    z tego co sie orientuje (ale moze byc inaczej) to:

    1. spadkobiercy, ale to troche trwa (wyplacaja od razu chyba tylko
    koszty pogrzebu)
    2. zalezy jak dlugo trwa postepowanie spadkowe
    3. bank pobiera na pewno jakies oplaty, sa okreslone w tabeli oplat i
    prowizji banku, co do podatkow to nie wiem
    4. pelnomocnictwo wygasa w momencie smierci wlasciciela (nie jestem
    pewien czy w niektorych bankach jest to moment uzyskania przez bank
    wiarygodnej informacji o smierci walsciciela), gdy pelnomocnik wyplaci
    kase a okaze sie ze jego pelnomocnictwo bylo juz niewazne to bank
    moze go scigac.
    5. nie ma watpliwosci co zrobic z kasa, postepowanie trwa krocej

    najlepiej poczytac dokladnie te czesc regulaminu banku, ktory Cie
    interesuje

  • 3. Data: 2002-02-27 08:58:44
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Pawel <p...@p...fm_nospam> wrote:
    > Właściciel umiera posiadając normalnych spadkobierców (rodzinę).
    > 1. Kto dostaje pieniądze?
    Spadkobiercy.

    > 2. Kiedy pieniądze są dostępne?
    Kiedy uprawomocni się postanowienie sądu w sprawie nabycia spadku.

    > 3. Czy trzeba płacić jakieś opłaty, podatki?
    TOIP

    > 4. Jak zmienia sytuację ustanowienie pełnomocnika do rachunku?
    Nie zmienia - wygasa w chwili śmierci mocodawcy.

    > 5. Jak zmienia sytuację złożenie dyspozycji na wypadek śmierci?
    Diametralnie.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 4. Data: 2002-02-27 09:14:40
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Marcin F"

    > 5. nie ma watpliwosci co zrobic z kasa, postepowanie trwa krocej
    >
    > najlepiej poczytac dokladnie te czesc regulaminu banku, ktory Cie
    > interesuje

    tu jest chyba jakis kruczek i ci co mysla ze to zmienia sytuacje
    diametralnie moga sie rozczarowac bo w tych dyspozycjach wlasciciel konta
    podpisuje ze w innych bankach takiej dyspozycji nie skladal (lub ze suma
    nie przekracza jakiejs kwoty) - a kto trzyma wszystko w jednym banku :-))
    Tak czy owak, postepowanie spadkowe musi sie odbyc
    *** blad ***

  • 5. Data: 2002-02-27 09:48:41
    Od: Grzegorz Bakula <g...@p...com>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > TOIP

    Przede wszystkim Urzad Skarbowy : generalnie 8% stanu salda z dnia
    smierci potwiedzonego przez Bank :(

    Pozdrowienia,
    Grzegorz

  • 6. Data: 2002-02-27 10:07:41
    Od: sceptyk <s...@o...pl>

    Adam Płaszczyca wrote:

    >Spadkobiercy.

    >Kiedy uprawomocni się postanowienie sądu w sprawie nabycia spadku.
    Niestety nie jest to takie proste. Samo postanowienie nabycia spadku
    upowaznia jedynie do ustalenia salda na dzien smierci wlasciciela.
    Nastepnie nalezy udac sie do urzedu skarbowego celem okreslenia
    wysokosci podatku.

    >TOIP
    Banki nie pobieraja extra oplat.
    Trzeba natomiast zaplacic podatek od spadku - upraszczajac po odjeciu
    kwoty wolnej nalezy sie podatek liniowy 7%.

    >Nie zmienia - wygasa w chwili śmierci mocodawcy.
    Formalnie tak, w praktyce gdy konto jest z dostepem via net lub np.
    poprzez karte IKM w Pekao mozna zrobic wszystko.

    >Diametralnie.
    Dyspozycja na wypadek smierci ma znaczenie w przypadku kilku
    spadkobiercow. Kasy bez zaplacenia podatku i tak sie nie da podjac.
    Mozna oplacic jedynie koszty pogrzebu, a to nie ma wiekszego znaczenia
    poniewz z reguly zaklad pogrzebowy rozlicza sie bezgotowkowo z ZUS.

    sceptyk

  • 7. Data: 2002-02-27 10:18:03
    Od: "Yeene" <m...@p...onet.pl>

    Witam!
    Z tego wynika, że jeżeli wiemy iż ktoś umiera:
    1.wcześniej wypłacamy kasę żeby nie było potem problemu.

    2. wypłacamy kasę zaraz po śmierci włąściciela rach (jeżeli mamy
    pełnomocnictwo, np.żona albo mąż) dopiero potem wzywając karetkę aby spisała
    akt zgonu (czyli wychodzi, że osoba żyła jak wypłacaliśmy kasę i nie ma
    problemu.

    3. .....może ktoś pomoże dalej, bo chyba o takie rady chodziło a nie o
    "....poczytaj regulamin..."
    W takich przypadkach wychodzi na to, że nie dość iż straciliśmy kogoś
    bliskiego to jeszcze oskubią podatkami od tego ...od tamtego...i dziwnie
    kasa którą legalnie wpłacałeś przez całe życie topnieje do poziomu minimum
    możliwego.

    Tak na prawde nikt z nas zakładając ROR czy lokate nie myśli o składaniu
    dyspozycji nadzwyczajnych na wypadek śmierci.

    --
    y...@p...onet.pl

  • 8. Data: 2002-02-27 11:19:29
    Od: Marcin Kasperski <M...@a...waw.pl>

    "Yeene" <m...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > akt zgonu (czyli wychodzi, że osoba żyła jak wypłacaliśmy kasę i nie ma

    Mojej ciotce, której w zeszłym roku zmarł mąż, w oddziale (PKO BP) po
    cichu poradzili, by najpierw wypłaciła pieniądze a dopiero potem
    zgłaszała im fakt zgonu.

    Ale nie trzeba aż 'lecieć przed karetką'. Zupełnie wystarczy zrobić to
    po prostu tego samego dnia.

    --
    ( Marcin Kasperski | A process that is too complex will fail. )
    ( http://www.mk.w.pl | (Booch) )

  • 9. Data: 2002-02-27 11:24:00
    Od: "Pawel" <p...@p...fm_nospam>

> [...]
    > Mozna oplacic jedynie koszty pogrzebu, a to nie ma wiekszego znaczenia
    > poniewz z reguly zaklad pogrzebowy rozlicza sie bezgotowkowo z ZUS.

    W takim razie co zrobić aby nie płacić tych 7% podatku spadkowego? Czy
    współwłaściciel rachunku rozwiązuje problem?

    Pozdrawiam,
    Pawel.

  • 10. Data: 2002-02-27 11:46:53
    Od: Marcin F <m...@i...pl>

    Pawel wrote:

    > W takim razie co zrobić aby nie płacić tych 7% podatku spadkowego? Czy
    > współwłaściciel rachunku rozwiązuje problem?

    To zalezy od banku, wiem ze w inteligo w wypadku smierci
    wspolwlasciciela,
    drugi ma pelne prawo do dysponowania rachunkiem, ale z tego co pamietam
    to w mbanku do dyspozycji pozostaje tylko polowa srodkow.

    Moze wyjsciem jest wyplata srodkow karta platnicza? Chyba banku nie
    bedzie
    interesowac kto uzyl karty skoro i tak nie jest odpowiedzialny za
    transakcje
    z uzyciem pinu? Nieboszczyk mogl przed smiercia zgubic karte razem z
    pinem
    i chyba nikt nie udowodni kto wyplacil kase z bankomatu?