  • 1. Data: 2007-04-02 18:04:16
    Temat: Samoobsługa kartowa
    Od: "Sinus" <s...@N...gazeta.pl>

    Właśnie jestem w Norwegii i tutaj panuje dziwna praktyka przy płatności kartą
    - otóż klient przejeżdża przez terminal samodzielnie, sprzedawca w ogóle karty
    nie dotyka.
    Co ciekawe, nie sprawdza też podpisu...
    Praktyka ta wyklucza skopiowanie danych z karty przez nieuczciwego sprzedawcę,
    ale nurtuje mnie fakt jakie jest postępowanie przy ewentualnych fraudach.

    Sinus

  • 2. Data: 2007-04-02 18:30:16
    Temat: Re: Samoobsługa kartowa
    Od: "Tommeck" <t...@g...pl>

> [...]
    > kartą
    > - otóż klient przejeżdża przez terminal samodzielnie, sprzedawca w ogóle

    W jaki sposob dotkniecie karty przez sprzedawce udoskonaliloby proces
    sprzedazy?

    > Co ciekawe, nie sprawdza też podpisu...

    Podobnie jak nie sprawdza tez zabezpieczen banknotow w razie platnosci
    gotowka. Nawet w Polsce w ogromnej wiekszosci przypadkow sprzedawcy nie
    sprawdzaja podpisu (na najczesciej uzywanej przeze mnie karcie podpis sie
    wytarl co nie przeszkadza mi z niej korzystac bez zadnych problemow).
    Podpisow nie sprawdza sie tez w transakcjach przez internet, telefon, przy
    placeniu w automatycznych kasach supermarketow, stacjach benzynowych z
    dystrybutorami paliwa dostosowanymi do automatycznej obslugi kart, ze nie
    wspomne o restauracjach gdzie klient podpisuje slipa bez obecnosci kelnera i
    wychodzi, a nikt nie wie czy faktycznie podpisal i czy w ogole slipa
    zostawil. I jakos to funkcjonuje.

  • 3. Data: 2007-04-02 18:40:48
    Od: "Telly Savalas" <t...@k...pl>

    "Sinus" news:eurgj0$sgt$1@inews.gazeta.pl

    > Praktyka ta wyklucza skopiowanie danych z karty przez nieuczciwego
    sprzedawcę,
    > ale nurtuje mnie fakt jakie jest postępowanie przy ewentualnych fraudach.

    Może moje uzasadnienie jest dla niektórych dziwne z punktu widzenia
    obywatela wesołego kraju nad Wisła, ale w Norwegii panuje inna mentalność,
    albo jak kto woli mniej złodziei chodzi po ulicach chyba, że coś się
    pozmieniało :D

  • 4. Data: 2007-04-02 18:51:00
    Od: "MoDoc" <m...@w...pl>

> [...]
    > sprzedawcę,
    > ale nurtuje mnie fakt jakie jest postępowanie przy ewentualnych fraudach.

    To nie Polska, tam inna mentalność ludzi i inne wartości.

  • 5. Data: 2007-04-03 04:14:08
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Sinus" <s...@N...gazeta.pl> wrote in message
> [...]
    > kartą
    > - otóż klient przejeżdża przez terminal samodzielnie, sprzedawca w ogóle

    Normalna procedura w normalnym kraju.
    Wyobraź sobie że jak robię zakupy to kasjera też nie ma.
    Skanuję towar, przeciągam kartę zabieram zakupy i wychodzę.
    Żadnego pinu i żadnego podpisu.

    > Praktyka ta wyklucza skopiowanie danych z karty przez nieuczciwego
    > sprzedawcę,
    > ale nurtuje mnie fakt jakie jest postępowanie przy ewentualnych fraudach.

    Bank oddaje pieniądze i nie robi z siebie idioty, a jemu lub sklepowi
    pieniądze zwraca ubezpieczenie.
    Potem ewentualnie sprawdzają zapis z kamer moniturujących sklep i jak sie
    okaże, że to jednak ty to po prostu idziesz siedzieć.

  • 6. Data: 2007-04-03 06:27:45
    Od: Bartosz 'bart' Nowakowski <b...@h...net>

    witek wrote:

    > Potem ewentualnie sprawdzają zapis z kamer moniturujących sklep i jak sie
    > okaże, że to jednak ty to po prostu idziesz siedzieć.

    Też mi się tak wydaje. Zgłaszasz do banku reklamację a w sklepie
    sprawdzają date i godzinę transakcji z zapisem z kamer i wszystko jasne
    kto kupił. Jako, że Norwegia ma mało mieszkańców nie będzie trzeba długo
    szukać. Poza tym oni są obrzydliwie bogaci i nie mają już co robić z
    petrodolarami to im takie pomysły mogą przychodzić do głowy, co
    najwyżej, wtedy kiedy im się zwyczajnie nudzi ;)

    --
    Bartosz 'xbartx' Nowakowski

  • 7. Data: 2007-04-03 08:20:28
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Potem ewentualnie sprawdzają zapis z kamer moniturujących sklep i jak sie
    > okaże, że to jednak ty to po prostu idziesz siedzieć.

    Oczywiscie do celi z telewizorem, jacuzzi i panienka raz w tygodniu :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2007-04-03 08:54:56
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Mon, 2 Apr 2007 18:04:16 +0000 (UTC), "Sinus"
    <s...@N...gazeta.pl> wrote:

    >Praktyka ta wyklucza skopiowanie danych z karty przez nieuczciwego sprzedawcę,
    LOL.

    >ale nurtuje mnie fakt jakie jest postępowanie przy ewentualnych fraudach.

    Pewnei tak, jak ma być - czyli nie ma dowodu, nie ma obciążenia.
    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/Ponidzie_2006/

  • 9. Data: 2007-04-03 09:20:40
    Od: SirMike <s...@F...onet.pl>

    Dnia Mon, 2 Apr 2007 18:04:16 +0000 (UTC), Sinus napisał(a):

> [...]
    > - otóż klient przejeżdża przez terminal samodzielnie, sprzedawca w ogóle karty

    Doswiadczylem tego samego w Danii. Bardzo dobre rozwiazanie.

    --
    SirMike - http://www.sirmike.org

    C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder, but
    when you do, it blows away your whole leg. - Bjarne Stroustrup

  • 10. Data: 2007-04-03 18:59:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sinus" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Praktyka ta wyklucza skopiowanie danych z karty przez nieuczciwego sprzedawcę,

    Nie wyklucza. Przecież on ich ręcznie nie spisuje. Odpowiednie urządzenie wpięte
    w kabelek spokojnie może te dane sczytać, nawet jak własnoręcznie przeciągniesz
    przez terminal.