  • 1. Data: 2010-10-15 19:56:49
    Temat: visa elektoron zakupy bez pinu i podpisu
    Od: "punk__" <p...@p...onet.pl>

    Witam

    Płaciłem dziś za niewielkie zakupy (nieco poniżej 50 zł) Visą Elektron z
    Inteligo i transakcja poszła bez autoryzacji z mojej trony. Sprzedawczyni
    przejechała paskiem przez terminal i wręczyła mi od razu potwierdzenie i
    paragon. To chyba nie jest normalne? Czy sprzedawcy mogą tak ustawić
    terminale aby nie wymagac np. do pewnej kwoty pinu bądź podpisu? A może to
    bank coś pokręcił? Co będzie jak zareklamuję taką transakcję?

    --
    punk

  • 2. Data: 2010-10-15 20:12:05
    Temat: Re: visa elektoron zakupy bez pinu i podpisu
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/15/2010 2:56 PM, punk__ wrote:
> [...]
    > Sprzedawczyni przejechała paskiem przez terminal i wręczyła mi od razu
    > potwierdzenie i paragon. To chyba nie jest normalne?

    to zależy gdzie. W Polsce nie, za granicą tak.
    Ryzyko fraudów bierze na siebie sklep.
    Bardziej opłaca mu się oddać 50 zł i obsłużyć 3 osoby w tym samym czasie
    przy kasie. Czas kasjerki kosztuje więcej.

    > Czy sprzedawcy mogą
    > tak ustawić terminale aby nie wymagac np. do pewnej kwoty pinu bądź
    > podpisu? A może to bank coś pokręcił?

    ja widać mogą

    Co będzie jak zareklamuję taką
    > transakcję?

    a) nic sie nie stanie, sklep wykaże, że to jednak ty, np. z kamer
    b) dostaniesz 50 zł z powrotem
    c) bedziesz miał w papierach wpis, karany.

  • 3. Data: 2010-10-15 20:31:56
    Od: "pmlb" <b...@d...pl>

    ?

    "punk__" <p...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > terminale aby nie wymagac np. do pewnej kwoty pinu bądź podpisu? A może to
    > bank coś pokręcił? Co będzie jak zareklamuję taką transakcję?

    Wiem, ze takowe zachowanie mialy udostepnione karty Kredytowe Visa.
    Mialo to zastapic "drobne" i miec autoryzacje do 10 funtow. Wlasnie bez
    podpisu, bez pinu.
    Ale o tym, ze na debetowce tez to jest pierwsze slysze.

  • 4. Data: 2010-10-15 20:33:38
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 15 Oct 2010 15:12:05 -0500, witek napisał(a):

    > ja widać mogą

    Przecież przy autoryzacji podpisem nic nie trzeba ustawiać. Terminal pyta
    od razu po wydrukowaniu kwitka dla sprzedawcy, czy podpis zgodny z tym na
    karcie i czy drukować kopię dla klienta. Z tym, że tu sprzedawca kręci bat
    na własną d.., bo jeśli klient nie podpisuje papierka to sprzedawca nie ma
    potem żadnego potwierdzenia, że to faktycznie ów klient płacił (wiem,
    podpis to słabe potwierdzenie, ale zawsze jakieś).

    --
    best regards,
    scream

  • 5. Data: 2010-10-15 23:20:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/15/2010 3:33 PM, scream wrote:

    > Przecież przy autoryzacji podpisem nic nie trzeba ustawiać. Terminal pyta
    > od razu po wydrukowaniu kwitka dla sprzedawcy, czy podpis zgodny z tym na
    > karcie i czy drukować kopię dla klienta.

    Albo i nie pyta w ogóle.
    Terminale np. na stacjach benzynowych nie pytają sprzedawcy, bo go tam
    nie ma.

    ma, facjate klienta na kamerze.

  • 6. Data: 2010-10-16 12:39:28
    Od: neoniusz <n...@j...org>

    W dniu 10-10-16 01:20, witek pisze:

    > Albo i nie pyta w ogóle.
    > Terminale np. na stacjach benzynowych nie pytają sprzedawcy, bo go tam
    > nie ma.

    Bo tam sie wpisuje PIN.

  • 7. Data: 2010-10-16 16:05:22
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    witek wrote:

    > to zależy gdzie. W Polsce nie, za granicą tak.

    A dlaczego w Polsce nie?
    Np w jakichś miejscach wymuszających właśnie szybką obsługę
    (terminal autostrady, automaty biletowe).

    W tym wypadku akurat w przypadku karty Inteligo, która jest na podpis,
    kasjerka pewnie
    przycisnęła guzik i wydała kwit automatycznie.

  • 8. Data: 2010-10-16 16:09:54
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    pmlb wrote:

> [...]
    > bez podpisu, bez pinu.
    > Ale o tym, ze na debetowce tez to jest pierwsze slysze.

    Kilka dni temu bez pinu i podpisu zapłaciłem w ciągu ułamka
    sekundy kwotę nieco wyższą niż 50zł (VE inteligo), więc da się,
    ale faktycznie nie w PL

  • 9. Data: 2010-10-16 18:14:15
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    W dniu Sat, 16 Oct 2010 18:05:22 +0200, cef napisał, a ja na to:

    > A dlaczego w Polsce nie?
    > Np w jakichś miejscach wymuszających właśnie szybką obsługę (terminal
    > autostrady, automaty biletowe).

    W zasadzie ustawa o EIP wyklucza takie rozwiązanie.

    --
    :) Olgierd ||
    http://olgierd.rudak.org

  • 10. Data: 2010-10-16 18:31:39
    Od: "Paweł U." <p...@n...pl>

    Użytkownik "pmlb" <b...@d...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > podpisu, bez pinu.
    > Ale o tym, ze na debetowce tez to jest pierwsze slysze.

    Debetowa Visa z Barclaysa idzie bez podpisu i pinu na bramkach autostrady
    A4. Ale to było niecałe dwa funty :-)

    Paweł