    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: stopy % w góre ?
    Date: Tue, 24 Dec 2019 01:07:33 +0100

    "J.F." 5e00cfe7$0$546$6...@n...neostrada.pl

    > Gdzies tam jest wyzsza polityka, p.t. na czym Morawieckiemu/PiS zalezy. Chyba na
    inflacji, bo wtedy beda mogli podniesc 500+,

    Bez waloryzacji 500+ -- 500+ umiera śmiercią naturalną.

    Inflacja daje dodatkowe zyski Fiskusowi, których nie
    trzeba lokować w podwyżkach 500+ -- niby fajnie, ale
    już dziś można wyśmiewać się ze ,,sztandaryzacji'',
    bo dzietność w Polsce spada do poziomu takiego, jaki
    był tu przed wprowadzeniem 500+, czyli 500+ to
    inwestycja chybiona... To co najwyżej kolejny
    program socjalny...

    > place minimalna,

    Płaca minimalna to podstawa -- na niej buduje się to i owo.
    [choćby kary i nagrody? -- mnie interesują nagrody...]
    Niestety ;) nie można jej ciągnąć w górę bezkresnie, bo
    płatnikom zabraknie szmalu na składki ZUSowe -- czyli na
    podatki...

    > czy pochwalic sie wzrostem gospodarczym :-)

    Polacy (jak zauważam) mylą wzrost PKB z inflacją.
    Wg niektórych osob ;) wzrost cen to wzrost PKB.
    Wg mnie -- spadek cen (spadek kosztów produkcji
    czy skórcenie czasu produkcji) to wzrost PKB...
    [ale jaSiE nie liczę]

    > Zle bedzie dopiero, jak obligacji skarbowych nikt nie bedzie chcial kupic za te %.

    Zechce za lepszy -- co w tym złego?
    [ktoś kupi nawet za ujemny %% -- ale zwiąże zwrot
    forsy ze zwrotem ziemi czy udziałem wojsk...
    - prywatna ;) firma niemiecka kupi polskie obligacje,
    ale gdy przywędruje do zwrotu szmalu, razem z tym
    szmalem ta firma otrzyma prawo do zakupy ziemi czy
    do innej korzystnej inwestycji w Polsce; korzystnej
    dla tej prywatnej ;) firmy, nie dla polskiego rządu
    czy polskiego narodu bądź polskiego społeczeństwa...
    - Polska armia weźmie udział w kosztownej operacji
    militarnej na obcej ziemi, z której wróci ;) aż 75%
    wysłanego sprzętu polskiego -- niestety wprost na
    złom z uwagi na przesłużenie w trudnych warunkach...
    - polskie państwo wydzierżawi na zawsze jakiś
    skrawek polskiej ;) ziemi, choćby nawet
    w gęstwinie polskich drzew państwowych...
    IMO możliwości jest nieskończenie wiele...]

    > Sytuacja sie moze zmienic, jak deponenci kupia
    > towary/mieszkania, i zacznie bankom brakowac srodkow ..

    Wówczas zostanie wzmożona akcja prokreacyjna? -- kreacyjna, bez pro... ;)

    > Albo znow cos na swiecie strzeli i sie na nas odbije ..

    Inflacja daje:
    - biednienie obywateli
    (biedni są łatwiejsi w obsłudze)
    - wygaszanie świadczeń niewaloryzowanych
    (500+ chociażby)
    - rzekomy wzrost emerytur
    (widać, że rząd daje podwyżki, ale rządu
    te podwyżki nie kosztują/obciążają z uwagi
    na rzeczywisty wzrost składek ZUS a te
    rzekome podwyżki są zżerane inflacyjnie)
    - prawo do podwyżek (także nadmiernych) cen
    urzędowych czy państwowych (regulowanych
    przez państwo)
    - ogólne możliwości manewrowe...
    (najlepiej w lesie ukryć liść -- ruch
    jest, więc można to i owo przemyć...)

    Na dłuższą metę nadmierna inflacja nie jest
    dobra, ale chwilowo można pomydlić oczęta?
    IMO jest niezbyt uczciwa i jest demoralizująca,
    bo zniechęca do oszczędzania i rozumnego
    gospodarowania zasobami a rządzącym stwarza
    warunki do popełniania cichych przestępstw...

    --