  • 91. Data: 2008-10-26 20:56:30
    Temat: Re: spready
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Gdyby kredytobiorca mógl splacac rate kredytu po kursie wybranego przez siebie przy
    kazdej racie banku, to moze by tak bylo (bylby
    rynek) - ale jak na razie niektóre banki raczej mysla o goleniu klientów jak baranów.
    JaC

    -----

  • 92. Data: 2008-10-26 20:58:11
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Uzytkownik "MK" <m...@i...pl> napisal w wiadomosci

    > Ale skad zalozenie, ze tabele kursowe sa rozne w zaleznosci od produktu?

    Nie robilem takiego zalozenia. Pisalem to w kontekscie, ze o ile mozna
    uzasadnic zwiekszenie spreadu przy zwiekszonej zmiennosci na rynku hurtowym
    dla rodzajów transakcji, gdzie klient moze dowolnie podejmowac dzialania
    spekulacyjne, to nie ma to zadnego odniesienia dla rat kredytów
    hipotecznych. Ewentualnie dla takich rat mialaby uzasadnienie osobna tabela
    z mniejszymi widelkami.

    > Nie spotkalem sie z tym, ze bank ma osobna tabele dla kredytow
    > hipotecznych, osobna dla polecenia wyplaty, osobna dla kart itp. (tylko
    > niech nitk nie podaje przykladu kursow do roliczania kart uzywanym w Citi,
    > bo tam jest to jasno okreslone jako kurs nocny).

    Niemniej jednak byly na grupie podawane przyklady, ze jest wrecz odwrotnie,
    czyli ze banki ustalaja dla splacanych rat gorsze kursy niz dla innych
    transakcji w tym samym dniu lub tez obchodza to w ten sposób, ze raty moga
    byc splacane tylko w wybrane dni miesiaca i w tych akurat dniach widelki
    spreadowe sa wyzsze niz w innych dniach. A to co robi Citi to tez walek.

    > PS. Nawiazujac jeszcze do fragmentu, ktory wycialem. Nie sadzisz, ze ten
    > kurs ze sztywno okreslona marza moze byc niekorzystny dla banku? (klienci
    > beda w naszym banku tylko kupowac, bo kurs jest nizszy niz w innych, a
    > sprzedawac w innych bo tam maja lepszy kurs)

    Robie czasami transakcje walutowe w kilku bankach. Juz przy kwotach rzedu
    10k EUR kurs po jakim to robie nie ma nic wspólnego z kursem z tabeli
    detalicznej. Ba, nawet i przy 5k EUR czasami.

    Przypuszczam, ze tak naprawde dobrowolny obrót na kursach z podstawowej
    tabeli detalicznej jest zapewne "groszowy". Oprócz oczywiscie obrotu
    "wymuszonego" czyli transakcji kartowych i rat kredytów, gdzie klient jest
    pozbawiony mozliwosci negocjacji.

    Sa wyjatki, np. BRE (Multi), gdzie dosc dawno temu nie chciano ze mna
    negocjowac kursu poza jakas tam ich "tabele preferencyjna" nawet i przy 30k
    EUR - szok, to jednak nie tak malo jak na pojedyncza transakcje.

    > Co wtedy robisz przesuwasz 'kurs sredni' i utrzymujesz swoja marze? Czy
    > moze dostosowujesz oba kursy do rynku uwazajac, ze marza nie byla nizsza
    > od zalozonej?

    W kontekscie tego co napisalem powyzej jest to raczej bez znaczenia.
    Praktyka jest zapewne najczesciej taka, ze dla detalu "przesuwany" jest kurs
    sredni i utrzymywana marza.

    marekz

  • 93. Data: 2008-10-26 21:18:30
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "MarekZ" <m...@i...pl> wrote in message

> [...]
    > widelki spreadowe sa wyzsze niz w innych dniach. A to co robi Citi to tez

    Oczywiscie, ze nie jest to zaden walek. Do zawierania umow kredytowych nikt
    nie zmusza. Nie podobaja sie warunki to nie podpisujesz. Jak ktos ma problem
    z odnaleziem sie w rzeczywistosci rynkowej to na swiecie jest jeszcze kilka
    gospodarek socjalistycznych gdzie panstwo ustala i stope procentowa i kurs
    waluty :).

    Jak juz sie rozprawicie ze spreadem to pamietajcie o LIBORze, WIBORze i
    innych. One tez w gruncie rzeczy sa ustalane przez banki ;).

    MK

  • 94. Data: 2008-10-26 21:31:43
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    sorden napisał(a) w wiadomości: ...
    MarekZ wrote:

    >I o to wlasnie od samego poczatku chodzi.

    Czy to ja tak narozrabiałem?
    "Sklep z walutą" (bank, kantor...) ma prawo ustalić sobie cenę kupna
    i sprzedaży jak chce.
    Dobrym pomysłem byłoby jednak przyjmowanie waluty kredytu. Klient
    mógłby sobie kupić np. w kantorze lub innym banku. Albo "na miejscu".
    A jeżeli nie zgadza się przyjmować waluty to może szacunkowo spread
    doliczać do RRSO?

    Arek

  • 95. Data: 2008-10-26 21:47:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

    > Oczywiscie, ze nie jest to zaden walek. Do zawierania umow kredytowych
    > nikt nie zmusza. Nie podobaja sie warunki to nie podpisujesz.

    Nigdy nie dowiedziales sie w banku, ze "zaplacisz po kursie srednim +
    X%", a nastepnie nie dostales tego na pismie?

    Mi sie zdazalo - nie bylo to problemem, bo transakcja byla wykonywana
    w danej chwili z konkretnym juz kursem, ale obawiam sie ze takich
    zapisow w umowach kredytowych moze nie byc.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 96. Data: 2008-10-26 21:50:17
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

> [...]
    > problem z odnaleziem sie w rzeczywistosci rynkowej to na swiecie jest
    > jeszcze kilka gospodarek socjalistycznych gdzie panstwo ustala i stope

    Czy w umowie KK Citi jest moze napisane, ze bedzie stosowany jakis "kurs
    nocny"? Tutaj sprawa jest prosta, bo w przypadku transakcji nie w PLN
    wystarczy dokonywac ich inna karta, zmienic bank przy kredycie hipotecznym
    jednak jest nieco trudniej a przede wszystkim jest to kosztowniejsze. A co
    jesli nagle wszystkie banki sie umówia i zrobia sobie widelki o rozpietosci
    20% dla transakcji "wymuszonych" czyli np. splat rat kredytów denominowanych
    i zastosuja to do umów zawieranych w innych realiach? Tez bedzie okej?

    > Jak juz sie rozprawicie ze spreadem to pamietajcie o LIBORze, WIBORze i
    > innych. One tez w gruncie rzeczy sa ustalane przez banki ;).

    Nie omieszkamy. A jak juz sie rozprawimy, to na koniec ustalimy, ze MK ma w
    dni nieparzyste placic nam po dolarze od kazdego kroku. A jak sie nie
    podoba, to niech chodzi tylko w dni parzyste. ;)

    marekz

  • 97. Data: 2008-10-26 21:50:59
    Temat: Re: Banki za duzo zarabiaja - Re: spready
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

    > Bardzo ciekawe. Na jakie ryzyko kursowe wystawili sie ci ktorzy wzieli
    > kredyt w PLNach?

    Np. na takie, ze dolary albo inne franki moga spasc albo byc nizej
    oprocentowane, a oni na tym nie zarobia :-)

    I odwrotnie, moga tez zarobic.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 98. Data: 2008-10-26 21:54:34
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-10-26, MarekZ <m...@i...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > i zastosuja to do umów zawieranych w innych realiach? Tez bedzie okej?

    To bardziej opłacalne stanie się branie kredytu w PLN i już.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 99. Data: 2008-10-26 21:55:11