  • 101. Data: 2008-10-26 22:02:57
    Temat: Re: spready
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    news:slrngg9pol.92q.proteus@pl-test.org...

    > To bardziej opłacalne stanie się branie kredytu w PLN i już.

    Tak, dla nowych umów nie ma problemu. Ale starzy posiadacze tych
    nieszczęsnych kredytów denominowanych musieliby najpierw spłacić ten stary
    przy tych widełkach, żeby się refinansować. Taka dodatkowa prowizja 10% za
    zmianę i nie ma się jak od niej wykręcić.

    marekz

  • 102. Data: 2008-10-26 23:41:56
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Wojciech Bancer wrote:

    > On 2008-10-25, mvoicem <m...@g...com> wrote:
    >
    > [...]

    Hmm, miałem na myśli "przy kursie średnim NBP 2.4" :D

    > Tym, że zaczną u niego kupować (po owe 4.5), bo będzie miał najniższą
    > cenę na rynku, ale nie będą u niego sprzedawać. A więc będzie miał
    > zapotrzebowanie na walutę, którą będzie od innych uczestników musiał
    > odkupić ze stratą (bo inne banki nie sprzedają walut po kursie średnim,
    > tylko nieco powyżej).

    > Jak się zawiera głupie umowy, to potem tak jest. Ale to nie jest wina
    > spreadu.

    Z tym się zgadzam, z tym jednak że wysokość spreadu nie robi dla klienta
    żadnej różnicy (którą to tezę uparcie promuje MK) - zgodzić się nijak nie
    mogę.

    > Może też zmieniać oprocentowanie decyzją zarządu (np. Multibank). Dużo
    > bank może. Może to na co się zgodzą obie strony w umowie, z wyłączeniem
    > klauzul niedozwolonych i niezgodnych z polskim prawem. NO I CO Z TEGO?
    > Sugerujesz, że przy podpisywaniu umowy kredytowej nie należy mysleć?
    > Należy. Nie tylko o tym co może pójść fajnie, ale też o tym co może
    > pójść źle. I ocenić trzeźwo szanse na to [1].

    Nic takiego nie sugeruję. Ten (pod)wątek zaczął się od tego że MK twierdzi
    że wysokość spreadu powinna wisieć klientowi zdechłym kalafiorem, ja się
    upieram że nie.

    > [1] Bo IMHO szanse, że bank wyskoczy z jakimś absurdalnym kursem różniącym
    > się od rynkowego o dziesiątki procent (Twój przykład), jest mniej więcej
    > tak samo prawdopodobny, jak trafienie liczby 1 w zbiorze liczb
    > rzeczywistych.

    To był tylko taki wyrazisty przykład :). W rzeczywistości to może być o
    powiedzmy 0.2-0.3 PLN więcej od ceny rynkowej. A takie kursy znamy
    (citibank).

    p. m.

  • 103. Data: 2008-10-27 06:47:07
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Kamil Jońca pisze:

    > Ciągnąc dalej taką argumentację, możemy dojść do wniosku, że każda rata
    > powinna być spłacana po cenie z dnia zawarcia kredytu. O to chodzi?
    > KJ

    Spread powinien byc w umowie moze byc procentowy.
    Inaczej klient moze zostac poprostu oszukany

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 104. Data: 2008-10-27 06:48:04
    Temat: Re: Banki za duzo zarabiaja - Re: spready
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    MK pisze:

    > Mowisz, ze boli cie, ze banki zarabiaja... i pewnie powinno byc ustawowo
    > regulowane ile bank moze zarobic... nieprawdaz?
    > Po co wiec do tego dorabiac ideologie?

    One nie zarabiaja tylko OSZUKUJA i WYLUDZAJA na skutek silniejszej
    pozycji. Na szczecie KNF juz zaczyna walic po lapkach niektorych

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 105. Data: 2008-10-27 06:50:20
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    > Moze niedouczenie klientow. Bank nie moze robic dobrze kredytobiorcom
    > kosztem depozytariuszy lub akcjonariuszy.
    > Roznica miesz cena skupu a sprzedazy musi byc wyzsza gdy na rynku
    > wystepuje duza zmiennosc niz gdy ceny sa ustabilizowane. Bank na reakcje
    > potrzebuje okreslonego czasu, dlatego tak musi ustalic kursy aby nie
    > poniesc zbyt duzych strat.
    > W statystyce uzywa sie takiego nieskomplikowanego wskaznika jak value at
    > risk, proponuje poczytac troche o nim i jego zastosowaniu... To moze
    > wyjasnic troche dlaczego ten tzw. sprad rosnie podczas duzej zmiennosci.

    Pieprzysz moj drogi pracowniku banku. Bank udziela kredytu
    denominowanego w walucie. Jedyna strata banku jest moment potrzebny na
    przewalutowanie splaty w PLN na CHF z CHF na PLN jesli ma potrzebe
    posiadania PLN.

    Trwa to jakies 0,78sek.

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 106. Data: 2008-10-27 06:57:42
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    MK pisze:

    > Przyklad zupelnie nieprzystajacy to kursow. Sprawdz sobie zmiannosc
    > kursow na gieldach wylicz odchylenie standardowe, ktore wyraza ryzyko.
    > Wtedy sobie sprawdz jak sie zmianilo ryzyko i spread. Jesli wykazesz, ze
    > przy minimalnej zmianie ryzyka spread zmienil sie bardzo duzo to
    > przyznam racje, ze jest to nieetyczne.

    Bank nie ma RYZYKA KURSOWEGO wogole. Bank udziela pozyczki niejako w
    PLN a denominuje w walucie. Przy splacie zamienia klientowi jego PLN na
    CHF w celu splaty a potem wraca na PLN. Bank przy pozyce nie ponosi
    RYZYKA KURSOWEGO. Bank nawet nie musi miec ANI JEDNEGO FRANKA bo to
    tylko taki "elektroniczny przelicznik",

    Per analogia.

    Klient chce pozyczyc 20zł ale denominowane w rolkach papieru toaletowego.

    Bank idzie do sklepu patrzy na cene papieru ok 1zł za rolke.

    Bank NIE KUPUJE rolek papieru tylko mowi twoj kredyt wynosi 20 rolek +
    marza za to ze "my niby kupujemy"

    Klient splaca kredyt placac PLN placac aktualna cene rolki papieru +
    marza za spread" Rolka podskakuje o 20gr. Klient placi 1,20zł bo tyle
    kosztuje rolka na rynku. Ale bank NIE KUPUJE TEJ ROLKI bo po co ?

    Bank tylko przelicza jego rate na rynka cene rolki.

    Nieco inaczej jest z nielicznymi ktorzy przyjmuja splate "w rolkach
    papieru" gdzie klient przynosi te rolki (CHF) wtedy ryzyko banku jest
    w monecie miedzy przyjeciem rolki a jego sprzedaza. Tyle ze przy
    rosnacym kursie to bank jest szczesliwy bo nie wrzuca tych rolek na
    rynek walutowy tylko trzyma bo jutro bedzie po 1,30 wiec dodatkowo
    zarobi. Tak jest teraz banki NIE CHCA pozyczac sobie CHF bo zarabiaja
    krocie na TRZYMANIU go w swoim banku.

    Tak czy siak bank nie ma zadnego ryzyka kursowego.

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 107. Data: 2008-10-27 06:58:40
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Wojciech Bancer pisze:
    > On 2008-10-24, sorden <s...@w...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > A wiesz po ile będzie 10 jajek za miesiąc i za rok, w Twoim osiedlowym
    > sklepie? Patrz. Też loteria. :>

    Czy ktos kupuje jajka na "wesele" za miesiac nie okreslajac ceny tych
    jajek ?

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 108. Data: 2008-10-27 07:00:07
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Wojciech Bancer pisze:
    > On 2008-10-24, sorden <s...@w...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ale kupujesz "tu i teraz", czy "dostawa jajek przez 30 lat"? Wiesz ile
    > będziesz płacić za te jajka przy tej drugiej opcji? Chcesz wiedzieć "tu
    > i teraz", to bierz kredyty krótkoterminowe.

    Przy dostawie przez 30lat podpisuje sie umowe na okreslonych warunkach
    srednia cena jajek z 10 wybranych marketow + marza (tyle ze mowimy o
    oszukiwaniu bankow na spredzie, a nie ryzyku stop procentowych)

    W tym wypadku jest to ryzyko cen rynkowych

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 109. Data: 2008-10-27 07:01:43
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    MK pisze:
    > "sorden" <s...@w...pl> wrote in message

    > Ale o co chodzi? Kupijesz i sprzedajesz walute, ze spread ma znaczenie?
    > Walute sprzedales 3 lata temu, a teraz kupujesz, wiec jakie znaczenie ma
    > biezacy spread?

    Widzisz MK jak ty wciskasz ciemnote tym biednym ludziom.
    Kredyt w CHF nie jest udzielany w WALUCIE w 90% przypadkow
    NIE JEST TO KREDYT WALUTOWY. To wy tylko tak oszukujecie tych biednych
    frajerow zeby mysleli iz tak wlasnie jest

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 110. Data: 2008-10-27 07:03:15
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    MK pisze:
    > "mvoicem" <m...@g...com> wrote in message

    > Chcesz powiedziec, ze bank ustala najpierw kurs kupna, dodaje do tego
    > jakis zalozony spread i w wyniku tego ma kurs sprzedazy?

    Oczywiscie tak wlasnie jest, na dodatek klient mysli ze ma kredyt
    walutowy co jest oszustwem bo 90% klientow nei ma takich kredytow.

    A bank nie kupuje i nie sprzedaje ZADNYCH walut i nie ponosi ZADNEGO
    ryzyka kursowego o ile kredyt nie jest wyplacany lub pobierany w
    walucie. Wiem ze wiele osob tego nie rozumie i mysli inaczej

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/