  • 51. Data: 2022-02-08 23:30:04
    Temat: Re: spłacić wcześniej kredyt hipo czy może nie?
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Poldek <p...@i...eu> writes:

> [...]
    >>> 2. spłacić część (ew. jaką?) czy może

    > Jeszcze lepsza opcja to kasę wpłacić na rachunek bilansujący.
    > Rata odsetkowa spada do zera, a pieniądze są pod ręką w razie czego -
    > taki psychologiczny bufor.

    1. O ile się taki rachunek ma. (Miały to m*banki i PKOBP, przy czym o
    m*banki dla pierwszych klientów miały to za darmo, a póżniej kazały
    sobie płacić)
    2. Mam wrażenie, ze nie rozwiązuje to wszystkich problemów. Gdy się
    widzi "kupę kasy" na rachunku bilansującym, to jest pokusa żeby to
    wydać.

    KJ

  • 52. Data: 2022-02-08 23:55:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 08 Feb 2022 23:30:04 +0100, Kamil Jońca wrote:

    > 1. O ile się taki rachunek ma. (Miały to m*banki i PKOBP, przy czym o
    > m*banki dla pierwszych klientów miały to za darmo, a póżniej kazały
    > sobie płacić)

    Bank nie dobry wujek - chce zarobic :-)

    > 2. Mam wrażenie, ze nie rozwiązuje to wszystkich problemów. Gdy się
    > widzi "kupę kasy" na rachunku bilansującym, to jest pokusa żeby to
    > wydać.

    Zalezy na co.
    Jak zakup uzasadniony ... to dobrze ..

    J.

  • 53. Data: 2022-02-09 00:23:37
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2022-02-08 o 23:30, Kamil Jońca pisze:

    > 1. O ile się taki rachunek ma. (Miały to m*banki i PKOBP, przy czym o
    > m*banki dla pierwszych klientów miały to za darmo, a póżniej kazały
    > sobie płacić)

    Nie ma nic darmo - przy tych darmowych bank wymaga cały czas opłacania
    składek ubezpieczenia kilkadziesiąt zł miesięcznie. Ale i tak to ma sens.

  • 54. Data: 2022-02-09 00:26:12
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Poldek <p...@i...eu> writes:

    > Nie ma nic darmo - przy tych darmowych bank wymaga cały czas opłacania
    > składek ubezpieczenia kilkadziesiąt zł miesięcznie. Ale i tak to ma
    > sens.

    Rzeco? Gdy jescze miałem multiplan, to o niczym takim nie było mowy.
    Ale to było dawno.

    KJ

  • 55. Data: 2022-02-09 22:46:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Zdzichu500 <n...@n...org> writes:

    > Polemizowałbym. Wszystko zależy na jak prawdopodobne zdarzenie się
    > ubezpieczamy. Jeżeli na coś co się raczej wydarzy to pełna racja, ale
    > jeżeli na coś mało prawdopodobnego a jednocześnie bardzo dokuczliwego
    > to jak najbardziej dobrze mieć takie ubezpieczenie. Np. korpo opłaca
    > ubezpieczenie na wypadek śmierci, gdzie uposażeni dostaną moje 4
    > letnie zarobki. Nawet jakbym tam pracował 45 lat (od 20 do 65 lat) i
    > odkładał równowartość składki to nie odłożę takiej sumy bo nawet nie
    > będzie to 1 miesięczna pensja.

    Dziwne, prawdopodobieństwo śmierci przed emeryturą jest jednak spore.
    Przy takim ubezpieczeniu płacisz mniej niż 1.85 promila pensji (45 lat
    to 540 miesięcy). Np. przy 20 kzł pensji składka miesięczna mogłaby
    wynosić max 37 zł. Jesteś pewien że za taką składkę jesteś ubezpieczony
    na sumę miliona zł? Już pomijam brutto/netto. Nie wydaje mi się to
    w ogóle prawdopodobne, może pracodawca płaci znakomitą większość
    składki?

    > Jak zwykle przy zawsze można polemizować. Czy zadłużenie się np. Wlk.
    > Brytanii na II WŚ było błędem? Raczej nie. Ogólnie zasada powinna być
    > prosta dla prywatnych i państw. Unikamy zadłużania się na konsumpcję a
    > na inwestycję jest dopuszczalne.

    Problem w tym, że państwa zwykle zadłużają się u własnego społeczeństwa.
    W takim przypadku, w wyjątkowej sytuacji, lepiej podnieść podatki.
    Ale II WŚ była już jakiś czas temu, ostatnio nic podobnie wyjątkowego
    nie mieliśmy - i pandemia w żadnym przypadku nie była niczym podobnym.

    > Po prostu chcą spędzić czas na basenie w przyjaznym klimacie.

    No coż. Albo w hotelu w "zwykłym klimacie", ale co mi tam.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 56. Data: 2022-02-10 22:18:29
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 09.02.2022 o 22:46, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
    > na sumę miliona zł? Już pomijam brutto/netto. Nie wydaje mi się to
    > w ogóle prawdopodobne, może pracodawca płaci znakomitą większość

    To jest ubezpieczenie grupowe. Opłacane w całości przez pracodawcę. Ja
    widzę wysokość składki tylko dlatego, że od niej jest pobierany ZUS i
    podatek. Na rynku indywidualnym niczego podobnego w zbliżonej cenie
    raczej się nie znajdzie. Dla ubezpieczyciela liczy się średnia więc jak
    ktoś ma trochę latek a pracuje w firmie też dużo studentów to składka
    jest bardzo atrakcyjna. Ale z drugiej strony i dla ubezpieczyciela także
    atrakcyjna. Jeżeli moja pensja to 600 składek (50 lat pracy) a w razie
    śmierci wypłaca uposażonym 2 400 składek a w firmie w oddziale pracuje 1
    000 osób to jeżeli nikt nie umrze raz na kwartał to ubezpieczyciel jest
    do przodu. A w rzeczywistości to przez kilka lat jak tam pracuję umarły
    2 osoby.

> [...]
    > Ale II WŚ była już jakiś czas temu, ostatnio nic podobnie wyjątkowego
    > nie mieliśmy - i pandemia w żadnym przypadku nie była niczym podobnym.

    Akurat mi się z II WŚ skojarzyło bo gdzieś mignęła niedawno informacja o
    spłacie przez Wielką Brytanię obligacji na tę wojnę (ale nie znam
    szczegółów). Nie wiem czy w przypadku wojny kraj sprzedający 'pomoc'
    przyjmie lokalną walutę czy jednak woli dług w walucie swojej czy tam
    międzynarodowej np. USD.

    > No coż. Albo w hotelu w "zwykłym klimacie", ale co mi tam.

    No np. jadąc w Polsce do podobnego hotelu latem nie wiadomo czy będzie
    padać czy będzie upał a są miejsca w świecie gdzie pogoda jest pewna na
    prawie 100%.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 57. Data: 2022-02-12 01:13:44
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Zdzichu500 <n...@n...org> writes:

    > To jest ubezpieczenie grupowe. Opłacane w całości przez pracodawcę. Ja
    > widzę wysokość składki tylko dlatego, że od niej jest pobierany ZUS i
    > podatek.

    Tak czy owak sprawdziłbym dokładniej wysokość składki oraz OWU.
    Bo to nie wydaje się realistyczne. Znane mi ubezpieczenia grupowe także
    są znacznie droższe, przy znacznie mniejszej sumie ubezpieczenia.

    > Jeżeli moja pensja to 600 składek
    > (50 lat pracy) a w razie śmierci wypłaca uposażonym 2 400 składek

    ... to to się nie może kalkulować. Weź też pod uwagę, że zapewne
    ubezpieczenie nie jest tylko od śmierci, ale także od rozmaitych innych
    zdarzeń - np. od śmierci rodziców, teściów, rodzeństwa, dzieci,
    małżonka, od uszczerbku na zdrowiu, od urodzenia dzieci itd. (typowe
    w takich przypadkach).
    No chyba że to jest od śmierci w wyniku upadku meteorytu, to wtedy
    jasne. Ale sprawdziłbym to jednak dokładniej.

    > a w
    > firmie w oddziale pracuje 1 000 osób to jeżeli nikt nie umrze raz na
    > kwartał to ubezpieczyciel jest do przodu. A w rzeczywistości to przez
    > kilka lat jak tam pracuję umarły 2 osoby.

    To też statystycznie podejrzane. Według GUSu w 2019 r. (nie liczę
    pandemii) w Polsce zmarło 35415 osób w wieku 25-54 lat. Młodzi
    pracownicy itd. To ponad 2 promile z 16556898 osób w tym wieku. Ale co
    mi tam. Przy 20-39 to jest prawie 1 promil - wciąż dużo za dużo.
    No nie wiem, myślisz że wypadki na budowach i w rolnictwie zawyżają
    aż tak statystykę? Weź pod uwagę, że ubezpieczyciel musi na tym sporo
    zarobić, i jeszcze musi wypracować nadwyżkę na takie sytuacje jak teraz.

    > Nie wiem czy w przypadku wojny kraj sprzedający 'pomoc'
    > przyjmie lokalną walutę czy jednak woli dług w walucie swojej czy tam
    > międzynarodowej np. USD.

    Ale powtórzę, że wojny nie mamy od dłuższego czasu, i faktem jest, że
    państwa starają się zadłużać najpierw u siebie. W szczególności, tak
    robi państwo polskie, przynajmniej od czasu, kiedy stało się to możliwe.
    Zresztą z oczywistych powodów.
    Całe zadłużenie Polski pochodzi z czasów pokoju.

    > No np. jadąc w Polsce do podobnego hotelu latem nie wiadomo czy będzie
    > padać czy będzie upał a są miejsca w świecie gdzie pogoda jest pewna
    > na prawie 100%.

    Owszem, a jednak ludzie wyjeżdżają "do hoteli" w Polsce.

    Tzn. nie kwestionuję potrzeby istnienia hoteli w ogóle - tylko nie
    rozumiem hotelu jako samego celu wyjazdu (a nie tylko miejsca, w którym
    mieszkamy przez jakiś czas).

    Rozumiem że można np. wyjechać nad morze, w góry, nad jezioro, do
    jakiegoś miasta, do znajomych, do uzdrowiska itd. Ale do hotelu?

    Dokładnie tak samo nie rozumiem tych basenów - morze ma 25 st. C (więcej
    niż basen), w słonej wodzie lepiej się pływa niż w basenie, można
    popływać łódką, na jakiejś desce, na nartach wodnych, ponurkować, czy co
    tam kto lubi. Nawet statek pijacki mogę zrozumieć - ale nie, basen
    w hotelu.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 58. Data: 2022-02-12 10:30:15
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 25.01.2022 13:24, Robert_DF wrote:

    > wiejski dom tzw. rustico (przerobiony ze stajni) za 1 CHF
    >
    > tak, ale ww. jest pod nadzorem konserwatora zabytków, trzeba go
    > odrestaurować zgodnie z zaleceniami tegoż co wiąże się z kosztami rzędu
    > kilkudziesięciu tysięcy CHF

    A po remoncie przeznaczyć część na działalność społeczną, doczytajcie ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 59. Data: 2022-02-20 21:54:47
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 12.02.2022 o 01:13, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
    > zdarzeń - np. od śmierci rodziców, teściów, rodzeństwa, dzieci,
    > małżonka, od uszczerbku na zdrowiu, od urodzenia dzieci itd. (typowe

    Jest, ale na te wszystkie zdarzenia jest osobno wylistowana składka na
    ubezpieczeniu.

> [...]
    > aż tak statystykę? Weź pod uwagę, że ubezpieczyciel musi na tym sporo
    > zarobić, i jeszcze musi wypracować nadwyżkę na takie sytuacje jak teraz.

    W pracy biurowej chyba ciężko o jakieś poważne wypadki. W każdym razie
    nie kojarzę żadnego. No i weź pod uwagę, że tutaj właściwie chodzi o
    wypadki i "szybkie" choroby. Jak ktoś by chorował dłużej (chyba powyżej
    pół roku) to przecież już nie będzie pracownikiem i ubezpieczenie go
    niestety nie obejmie.

> [...]
    > Zresztą z oczywistych powodów.
    > Całe zadłużenie Polski pochodzi z czasów pokoju.

    Oczywiście pełna racja. Mi chodzi jedynie o to, że istnieją okoliczności
    w których zadłużanie się kraju ma sens. Więc całkowity zakaz zadłużania
    chyba byłby zbyt restrykcyjny. Z drugiej strony obecny stan gdy
    zadłużamy się głównie na programy socjalne jest przegięciem w drugą stronę.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 60. Data: 2022-02-22 11:07:13
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Moim zdaniem programem socjalnym są pensje powyżej 12 tys./mies.
    A już w szczególności, gdy jest 98 kandydatów na każde miejsce.
    Widzisz tu rynek?
    Zamiast programu socjalnego polegającego np. na lataniu uprzywilejowanych dzieci
    helikopterem na Krecie wolę normalność w postaci
    szklanki mleka dla każdego w szkole.

    -----