  • Data: 2018-05-24 11:07:53
    Temat: Re: przelew z karty debetowej Mbanku - mega duża prowizja
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Hmm, OIDP masz spółkę jawną.
    > To ile się płaci ZUSu, będąc takim współwłaścicielem?
    > Oczywiście z rozbiciem na emeryralne (bo to niby indywidualnie ma dawać emeryturę,
    a i część podlega dziedziczeniu), rentowe, chorobowe - a przede wszystkim zdrowotne?
    > A jesteście w tej spółce zatrudnieni czy tylko dpstajecie coś w rodzaju dywidendy?

    Zacytowałbyś choć jedno zdanie to nie musiałbym zmieniać widoku, aby
    widzieć całą hierarchię i ustalić do kogo piszesz.

    Płaci się według minimalnych stawek publikowanych przez ZUS - za
    kwiecień zapłaciłem w sumie 1163,39 (rozbicie to do znalezienia na
    stronie ZUS). Choć, może ma się prawo płacić więcej - nigdy nie wnikałem.

    Nie znam się na prawie - chyba nie można samemu się zatrudnić w spółce
    jawnej której jest się współwłaścicielem. Różnica między przychodami, a
    kosztami spółki jest dochodem, dzielonym między współwłaścicieli według
    udziałów w spółce (wykazuje się w PIT/B i przepisuje do odpowiedniego PIT).

    Skojarzenie z Twoim pytaniem.
    Podatki w Polsce są tak skomplikowane, że nawet nie dają rady tak
    przygotować PITa, aby były osobne rubryki na każdą kwotę wynikającą z
    przepisów.
    W zeszłym roku miałem dylemat gdzie naruszyć matematyczne zasady
    obowiązujące w PIT aby się nie czepiali i nie udało mi się.

    Chodzi o wpłaty na Fundusz Pracy. Dopóki wszyscy płaciliśmy nie było
    problemu - stanowią koszt. Ale po przekroczeniu 55 lat (kobiety) i 60
    lat (faceci) już nie trzeba płacić. A te wpłaty stanowią koszt
    podatnika, i nie może on ich częścią obdzielać wspólników. Więc jak ktoś
    już nie płaci to nie można wliczyć w koszty firmy i każdy musi sam je
    doliczyć do swoich kosztów - tylko w PIT nie ma na to rubryki.

    Jest nas 6. Kiedyś US co roku każdego z nas wzywał bo jakiś cymbał nie
    umie czytać (kogo oni tam zatrudniają). Udział wpisany do PIT się
    zaokrągla do 2 miejsc po przecinku (czyli jest 16,67%), a potem podaje
    się kwotowo. No i ktoś to mnożył i mu nie wychodziło, a przecież
    wyraźnie jest napisane że wpisać kwoty przypadające na wspólnika, a nie
    wynik mnożenia przez zaokrągloną wcześniej liczbę.
    Trwało chyba, ze 3 lata aż zadziałaliśmy u autorów programu PITY... aby
    wpisywali bez zaokrąglenia. Jak się w PIT zaczęło pojawiać
    16,6666666666667% to wezwania się skończyły.

    Mając to w pamięci sądziłem że w pozycji udział wspólnika w kosztach
    musi być 1/6 widniejących tuż obok kosztów firmy bo jak nie to wezwą.
    Więc te moje składki na FP dodałem w rubryce gdzie jest suma kosztów z
    kilku działalności - wydaje mi się logiczne - jakbym miał udziały w
    kilku spółkach to składki FP i tak bym raz opłacał więc nie są one
    związane z konkretną spółką tylko raczej właśnie z sumą. Jest jedna
    linijka, gdzie można coś do US napisać to tam napisałem jak wyliczona
    jest ta pozycja.
    W ramach testów brat wpisał naruszając 1/6. Się okazało, że jemu się
    udało a mi nie :(.
    US mnie wezwał i kazał robić korektę.
    Zapytałem jak to ma być? Odp:
    - wpisać naruszając 1/6,
    - w osobnym piśmie do Naczelnika wyjaśnić.
    Czy to pismo da się elektronicznie? Odp: Nie, trzeba przynieść, albo
    poleconym.
    Brat wyjaśnił w tej rubryce co ja i go (na razie) nie wzywaliście. Odp:
    Akceptujemy to choć nie powinniśmy.

    Chory kraj.
    P.G.