  • 71. Data: 2008-10-27 13:27:26
    Temat: Re: przeciw wprowadzeniu euro - poprowadzę bezpłatnie stronkę www
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tomasz Chmielewski" ge325u$k8b$...@o...de

    > Logicznym wiec jest, ze nalezaloby wrocic w Polsce do starej zlotowki (sprzed
    denominacji).

    > Pensja x10000, kazdy by byl milionerem!

    Proponuję powrót do czasów sprzed denominacji ;) okołostalinowskiej.
    Wtedy to ci, którzy mieli szmal na kontach, otrzymali więcej od tych,
    którzy mieli w pończochach. :) I to chyba 3 razy mniej. :)

    Dla mnie to wszystko ma znaczenie żadne. :)
    Czasu ani denominacja, ani dewaluacja, ani inna de czy e lub rp nie zwróci...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 72. Data: 2008-10-27 13:28:50
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Liwiusz schrieb:

    > Możesz je wskazać?

    Traktat akcesyjny.

    > Nadal nie rozumiem. Wprowadzenie euro spowoduje zanik ryzyka
    > walutowego? Chyba że mówisz tylko o tych, co mają kredyty w euro.

    Posrednio, tak.
    Gdy zarabiasz w euro, i placisz kredyt w euro, to nie masz ryzyka
    walutowego.

    Kredyty w euro sa _duzo_ tansze (np. w Niemczech czy Francji, i ciut
    drozsze u nas) niz kredyty w zlotowkach w Polsce.
    Z tego powodu kredyty walutowe sa tak popularne.

    W krajach strefy euro kredytu na dom czy mieszkanie w innych walutach
    praktycznie sie nie dostanie - czemu?
    Bo roznice w oprocentowaniu bylyby tak niewielkie, ze egzotyka takiego
    rozwiazania w zasadzie wykluczyla popyt czy podaz na kredyt we frankach.

    > takim razie zamiast euro powinniśmy mieć franka - w nim chyba więcej
    > kredytów mamy...

    Euro to nie tylko kredyty.
    A perspektywa walutowej unii Polsko-Szwajcarskiej ze wzgledu na
    biadolenie na wzrost franka na tej grupie nie wydaje mi sie zbyt realna.

    > I zostaną wydaleni z UE? Skoro obowiązkiem członka UE jest przyjąć euro?

    Nie, wydaleni nie zostana.
    Daty nie sa okreslone.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 73. Data: 2008-10-27 13:31:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomasz Chmielewski pisze:

    > Traktat akcesyjny.

    Chyba nie spodziewasz się, że jestem na tyle nawiedzony, aby
    przeczytać ten 5000-stronicowy bełkot w całości? ;) Możesz zacytować
    odpowiedni fragment?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 74. Data: 2008-10-27 13:40:26
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Liwiusz schrieb:

    > Chyba nie spodziewasz się, że jestem na tyle nawiedzony, aby
    > przeczytać ten 5000-stronicowy bełkot w całości? ;) Możesz zacytować
    > odpowiedni fragment?

    To moze przyczytaj jakies podsumowanie czy streszczenie.

    Niestety linku pod reka nie mam.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 75. Data: 2008-10-27 13:42:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomasz Chmielewski pisze:

    > To moze przyczytaj jakies podsumowanie czy streszczenie.
    >
    > Niestety linku pod reka nie mam.

    To ja mam, poszukasz? ;)
    http://www.msz.gov.pl/Traktat,Akcesyjny,1595.html

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 76. Data: 2008-10-27 13:43:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Chris" ge2o6l$h5n$...@a...news.neostrada.pl

    pomysłow.

    > Czy możesz sprecyzować, o jakie "straty" Ci chodzi?

    Trzeba przygotować zupełnie inne matryce i do monet, i do banknotów... ;)
    Kserokopiarki coraz lepsze, ale bilonu nie podrabiają. ;)

    Jak na razie inni Europejczycy marudzą, iż Euro obniżyło im stopy życia...
    (pewnie chodzili w obłokach i zeszli na Ziemię, skoro te stopy im poopadały;
    Polacy także marzyli o bogactwach, gdy wstępowaliśmy do UE, a teraz schodzą
    na Ziemię; BTW o stopach i Unii -- nam chyba przyjdzie pożegnać się ze stopami
    srebra i rtęci, zwanymi amalgamatami dentystycznymi)

    > Takie samo "darcie ryja", jak w wykonaniu zwolenników przyjęcia euro.
    > Obie opcje mają swoje plusy i minusy, trudno jednoznacznie ocenić, które
    > rozwiązanie jest lepsze.
    > Doświadczenie życiowe uczy, że gdy bogaty proponuje biednemu spółkę, to
    > biedny zazwyczaj wychodzi na tym jak Zabłocki na mydle.

    Ponoć jest inaczej:

    Dwaj panowie założyli spółkę -- jeden miał doświadczenie a drugi pieniądze.
    Po latach sytuacja odmieniła się zupełnie -- panowie zamienili się ,,stanem
    posiadania''.

    IMO gdy bogaty proponuje biednemu spółkę -- jest OK.
    Gorzej, gdy taką spółkę proponuje bogatemu biedny a cwany zarazem. :)

    > Ja największe wątpliwości mam odnośnie zabezpieczenia przed nielegalnym
    > dodrukiem banknotów euro przez któreś z państw, np. przez dwukrotne
    > wydrukowanie banknotów z tym samym numerem, co jest chyba nie do
    > wykrycia.

    > Czy ktoś orientuje się, jak wygląda zabezpieczenie przed takim
    > procederem?

    Równie dobrze i teraz można tak drukować, jako że jednak złotówkę można
    wymienić na twardszą walutę. :) Może właśnie dlatego nam złotówka leci
    teraz na łeb i na szyję (dzisiaj nie miałem łączności ze światem) że coś
    niecoś dodrukowaliśmy z błędnymi ;) numerami? ;) Poligrafia ;) to trudny
    kawałek chleba i łatwo tu o pomyłkę... ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 77. Data: 2008-10-27 15:36:47
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Mon, 27 Oct 2008 10:39:25 +0100, Tomasz Chmielewski napisał(a):

    > Mnie ciekawi jednak inna sprawa - w Polsce, Czechach, czy Wielkiej
    > Brytanii, rzeczy rowniez sa drozsze, niz kilka lat temu, mimo ze euro
    > nie wprowadzono (wzrosty cen zazwyczaj wieksze, niz w strefie euro).
    >
    > Da sie ten fenomen w jakis sposob wyjasnic?

    Nie wiem, jak w Wielkiej Brytanii, ale w Polsce czy w Czechach wzrost
    cen był spowodowanym naszym dostosowywaniem się do wymogów UE.
    Przypomnij sobie np. ceny benzyny. W latach 90-tych benzyna w Niemczech
    była 5 razy droższa niż w Polsce, na początku naszego wieku była
    2-krotnie droższa, a po naszym wejściu do UE ceny się już wyrównały.
    A wzrost cen paliw rzutuje na wszystkie inne ceny.
    Natomiast wzrost cen o 100% po wprowadzeniu euro nastąpił nie na
    przestrzeni lat, lecz tygodni.
    Jeździłem w tym okresie do Niemiec dosyć często i ceny rosły prawie w
    oczach. To co dawniej kosztowało 1 DM, po jakichś 2 miesiącach od
    wprowadzenia euro, kosztowało 1 EUR.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 78. Data: 2008-10-27 16:06:33
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Mon, 27 Oct 2008 14:13:48 +0100, Jan Strybyszewski napisał(a):

    > Jakie ? konkrety ? Ze podrozalo to jakby bez euro inflacji nei bylo ?

    W Niemczech przed wprowadzeniem Euro inflacja była poniżej 5%, a po
    wprowadzeniu euro ceny poszły do góry o 100% w przeciągu 2 miesięcy.
    Jeśli twierdzisz, że to jest tylko zwykła inflacja, to się chyba nie
    dogadamy.

    > Decyzja EBC, ale tym sie nie martw M1 bedzie TAKIE same jak bylo tylko
    > przeliczone na euro.

    Właśnie o to się martwię i Twoje zapewnienie bynajmniej mnie nie
    uspokoiło.
    Sądzę, że inni też by się chętnie dowiedzieli, jak pomiędzy poszczególne
    kraje będą dzielone te euro, które wyemituje EBC, bo właśnie sposób ich
    podziału zadecyduje, czy przyjęcie euro nam się opłaci, czy też
    wyjdziemy na tym jak Zabłocki na mydle.
    Więc czekamy na wyjaśnienie!

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 79. Data: 2008-10-27 16:14:48
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Mon, 27 Oct 2008 01:28:19 +0100, Tomasz Chmielewski napisał(a):

    > Panstwa nie drukuja swoich banknotow euro.

    Może coś się w tej materii zmieniło, ale ja znalazłem coś wręcz
    przeciwnego -
    (http://www.ecb.int/ecb/legal/pdf/02001d0913-2008010
    1-pl.pdf):

    DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
    z dnia 6 grudnia 2001 r.
    w sprawie emisji banknotów euro
    (EBC/2001/15)
    (2001/913/WE)
    [...]
    (1) Na mocy art. 106 ust. 1 Traktatu i art. 16 Statutu Rada Prezesów
    Europejskiego Banku Centralnego (EBC) posiada wyłączne
    prawo do zatwierdzania emisji banknotów we Wspólnocie;
    zgodnie z tymi przepisami EBC i krajowe banki centralne
    (KBC) mogą emitować banknoty, które są jedynymi banknotami
    posiadającymi status legalnego środka płatniczego na terytorium
    uczestniczących Państw Członkowskich. Prawo wspólnotowe
    przewiduje system wielości emitentów banknotów. EBC i KBC
    mogą emitować banknoty euro.
    (2) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Rady (WE) nr 974/98 z dnia 3
    maja 1998 r. w sprawie wprowadzenia euro (1) od dnia 1 stycznia
    2002 r. EBC i KBC (dalej zwane "Eurosystemem") wprowadzą
    do obiegu banknoty euro. Banknoty euro są nośnikiem tej samej,
    jednolitej waluty i podlegają jednemu systemowi prawnemu.
    (3) Emisja banknotów euro nie musi podlegać ograniczeniom ilościowym
    lub innym, gdyż wprowadzenie banknotów do obiegu
    jest procesem stymulowanym przez popyt.
    [...]
    -----

    W tym dokumencie to wygląda trochę inaczej!

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 80. Data: 2008-10-27 17:38:22
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Chris schrieb:

> [...]
    > wprowadzeniu euro ceny poszły do góry o 100% w przeciągu 2 miesięcy.
    > Jeśli twierdzisz, że to jest tylko zwykła inflacja, to się chyba nie

    Lisosci, czlowieku, jakie ceny poszly w gore o 100%?
    Musztardy w McDonaldzie? Herbaty w restauracji w kurorcie turystycznym?
    Owszem, mozliwe, ale to nie jest cos nadzwyczajnego czy w Niemczech,
    gdzie wprowadzono euro, czy w Czechach, gdzie tego euro nie wprowadzono,
    czy w Tajlandii, gdzie tego euro nie bedzie.

> [...]
    > kraje będą dzielone te euro, które wyemituje EBC, bo właśnie sposób ich
    > podziału zadecyduje, czy przyjęcie euro nam się opłaci, czy też

    Spytam z innej strony: tych zlotowek, emitowanych przez NBP - to ktore
    wojewodztwo dostaje najwiecej? Mazowieckie? Zachodniopomorskie?
    Czy z jakiego klucza te zlotowki emitowane przez NBP sa rozdzielane
    pomiedzy poszczegolne wojewodztwa?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org