  • 11. Data: 2002-02-03 14:24:26
    Temat: Re: potwierdzenia przelewow w bankach internetowych
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ppinq" <p...@h...pl> napisał w
    wiadomości news:02020314454424@polnews.pl...
    > A nie jest to czasem tak, że to na podatniku
    ciąży obowiązek
    > dowiedzenia, że należne podatki jednak opłacił?

    No to przecież dostarczyłeś nawet z pieczątką a
    urzędnik kręci nosem, że pieczątka jakś dziwna, że
    to, że tamto a w ogóle to ....
    W takim przypadku nie ma innej mozliwości jak
    przekonac się o prawdziwości przedstawionych
    dowodów samemu (no bo jeżeli ci nie uwierzył za
    pierwszym razem to dlaczego ma wierzyc w następne
    dowody dostarczone przez ciebie ?)

    Sark

  • 12. Data: 2002-02-03 14:39:02
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Sun, 03 Feb 2002 14:28:34 +0100, w <0...@p...pl>,
    "ppinq" <p...@h...pl> napisał(-a):

    > Z tą "drobną" różnicą, że na poczcie otrzymuje się dowód nadania
    > z pieczątką i podpisem/parafą osoby przyjmującej :)

    Przecież piszę wyraźnie -- można to spreparować.

  • 13. Data: 2002-02-03 14:59:23
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

> [...]
    >przekonac się o prawdziwości przedstawionych
    >dowodów samemu (no bo jeżeli ci nie uwierzył za
    >pierwszym razem to dlaczego ma wierzyc w następne

    Cała sprawa sprowadza się chyba do tego, że pieczątka i podpis są
    elementami w jakimś stopniu uwiarygodniającymi dokument.
    Tymczasem na zwykłym wydruku ewidentnie ich brakuje, co aż się
    prosi o to aby taki "dokument" kwestionować.

    PinQ
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 14. Data: 2002-02-03 18:00:11
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com>

    "ppinq" <p...@h...pl>
> [...]
    > Tymczasem na zwykłym wydruku ewidentnie ich brakuje, co aż się
    > prosi o to aby taki "dokument" kwestionować.

    Ale zauważ, że jeśli ktoś chce oszukać, to podrobi też pieczątkę
    (żaden kłopot). Natomiast jeśli ktoś nie chce oszukiwać, to po co
    miałby fabrykować wydruk z komputera?

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 15. Data: 2002-02-03 18:01:29
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com>

    "ppinq" <p...@h...pl>

    > Z tą "drobną" różnicą, że na poczcie otrzymuje się dowód nadania
    > z pieczątką i podpisem/parafą osoby przyjmującej :)

    Aha, i oczywiście oszust pieczątki poczty nie jest w stanie zrobić
    "domowym" sposobem?

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 16. Data: 2002-02-03 18:57:03
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ppinq" <p...@h...pl> napisał w
    wiadomości news:02020315592337@polnews.pl...

> [...]
    > Tymczasem na zwykłym wydruku ewidentnie ich
    brakuje, co aż się
    > prosi o to aby taki "dokument" kwestionować.

    Jeżeli np. z emailowego wyciągu Inteligo robisz
    wydruk to możesz go potwierdzic swoja pieczątka
    firmową+ podpis+data na zgodność z oryginałem
    elektronicznym który otrzymałes z banku na
    podstawie (już wcześniej wymienionego) art. 7
    Prawa Budowlanego . Nieznajomość prawa (w tym
    przypadku bankowego) jest co najmniej naganna u
    osoby kwestionującej :-))

    W załączeniu pismo i odpowiedź z VWB Direct+
    ********************
    PYTANIE
    *******************
  • 17. Data: 2002-02-03 19:03:19
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >Ale zauważ, że jeśli ktoś chce oszukać, to podrobi też pieczątkę
    >(żaden kłopot). Natomiast jeśli ktoś nie chce oszukiwać, to po co
    >miałby fabrykować wydruk z komputera?

    Niby wszystko dobrze, ale:
    1. Podejście jest dosyć idealistyczne, zwłaszcza jak na polskie warunki.
    Urzędy Skarbowe chyba nie stosują zasady domniemania niewinności,
    a raczej odwrotnie :)

    2. Jeśli sam sobie wystawiasz dowód, to IMHO jego rzeczywista wartość
    dowodowa jest delikatnie mówiąc niewielka.
    Wydaje mi się, że taki wydruk zaczyna coś znaczyć dopiero w momencie gdy
    zawarte w nim informacje zostaną potwierdzone przez niezależną instytucję,
    w tym przypadku przez bank.
    To trochę tak jak z alibi - jeśli sam się zaklinasz, że o danym czasie byłeś
    tam i tam, to nie ma to wartości dowodowej. Zupełnie co innego jak znajdziesz
    świadka, który to _potwierdzi_.
    I o to potwierdzenie właśnie cała sprawa się rozbija.

    3. Problem można przedyskutować z fachowcami na pl.soc.prawo

    Pozdr. PinQ

  • 18. Data: 2002-02-03 19:23:00
    Od: Andrzej Komisarski <a...@t...net.pl.usun>

    Sark napisał(a):

> [...]
    >podstawie (już wcześniej wymienionego) art. 7
    >Prawa Budowlanego . Nieznajomość prawa (w tym
    >przypadku bankowego) jest co najmniej naganna u

    Bankowego zapewne, a nie Budowlanego.

    |Art. 7
    |1. Oświadczenia woli składane w związku z dokonywaniem czynności
    |bankowych mogą być wyrażone za pomocą elektronicznych nośników
    |informacji. Związane z czynnościami bankowymi dokumenty mogą być
    |sporządzane za pomocą elektronicznych nośników informacji,
    |jeżeli dokumenty te zostaną w sposób należyty utrwalone i zabezpieczone.
    |2. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną,
    |uznaje się, że czynność dokonana w formie, o której mowa
    |w ust. 1, spełnia wymagania formy pisemnej.

    Dowody wpłaty, to nie są chyba "oświadczenia woli składane
    w związku z dokonywaniem czynności bankowych".
    Hmm. No tak, ale zapewne są to "związane z czynnościami
    bankowymi dokumenty". Ale co to znaczy "jeżeli dokumenty te
    zostaną w sposób należyty utrwalone i zabezpieczone"?

    Czy w punkcie 2 słowo "ustawa" dotyczy tylko ustawy "Prawo Bankowe",
    czy też w tym kontekście oznacza dowolną ustawę, która "zastrzega
    dla czynności prawnej formę pisemną"?

    > 2. Czy bezpłatne miesięczne wyciągi są stęplowane piecżęcią
    > bankową czy też nie ?
    >
    >Ad.2/ Nie, gdyż tego typu dokument takiej pieczątki nie wymaga.

    My tu mówimy o potwierdzeniu wpłaty, a nie o wyciągu.

  • 19. Data: 2002-02-03 19:35:01
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

> [...]
    >podstawie (już wcześniej wymienionego) art. 7
    >Prawa Budowlanego . Nieznajomość prawa (w tym
    >przypadku bankowego) jest co najmniej naganna u

    Oczywiście zgadzam się, że w ten sposób można próbować się ratować.
    Wątpliwości budzi jedynie fakt uwierzytelniania dokumentu samemu sobie :)

    Nie chcę się czepiać VWB, ale czy oni wysyłają wyciągi papierowe?
    Jeżeli nie, to nie dziwię się ich odpowiedzi, gdyż trudno na nich
    przystawić pieczątkę :)
    Natomiast jeżeli tak, to nie widzę na to podstawy prawnej w postaci
    wspominanego art.7, który mówi przecież o postaci elektronicznej, a nie
    papierowej :)

  • 20. Data: 2002-02-03 20:03:31
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    (..)
    >Ale co to znaczy "jeżeli dokumenty te
    >zostaną w sposób należyty utrwalone i zabezpieczone"?

    Niedawno wyrażałem tu swoje wątpliwości odnośnie tego sformułowania.
    IMHO jest ono na tyle nieprecyzyjne, że zawsze pozwoli urzędnikowi
    na zakwestionowanie dokumentu elektronicznego przez stwierdzenie,
    że nie był on zabezpieczony "należycie" i w związku z tym nie ma
    wartości dowodowej.