  • 1. Data: 2005-01-12 23:01:18
    Temat: oszustwo na allegro
    Od: "ptrk" <k...@p...onet.pl>

    No i stało się, to co kiedyś stać się musiało. Właściwie biorąc pod uwagę
    rachunek prawdopodobieństwa, to i tak dziwne, że dopiero teraz. W każdym razie
    trafiłem na allegro na oszusta, który podszywa się pod swą byłą żonę, jak w
    międzyczasie udało mi się ustalić. Generalnie sprawa wygląda standardowo - forsę
    wpłaciłem, przesyłki nie dostałem, gościu w międzyczasie znikł, a jego konto
    zostało zawieszone. Tyle że jest numer konta w Eurobanku, na który przelałem
    pieniądze. Co ciekawe, jako imię i nazwisko właściciela podał on niezgodnie z
    prawdą dane swej byłej żony, a wpłata mimo wszystko została przez bank
    zaakceptowana - chociaż nie zgadzały się imię i nazwisko właściciela. O tym wiem
    bezpośrednio z Eurobanku, gdzie mi powiedziano, że to konto nie należy do
    kobiety, której dane on podał - i o dziwo powiedziano mi również, że to nie
    stanowi przeszkody, by pieniądze mogły wpłynąć. Zdziwiło mnie to co nie miara,
    zawsze byłem przekonany, że w takim wypadku przelew wraca, a imię i nazwisko
    właściciela są zabezpieczeniem, by nie pomylić którejś z licznych cyferek. A tu
    się okazuje, że są tylko nic nie znaczącym ozdobnikiem.
    I tu pytanie do Was: czy to jest zgodne z prawem bankowym? I czy jest szansa na
    dojście do gościa poprzez to konto? Mi się sprawa wydaje dość grubymi nićmi
    szyta, a gościu robi wrażenie początkującego cwaniaczka, skoro posługuje się
    normalnym kontem bankowym zamiast wysłać cegłę za pobraniem. Co Wy o tym
    sądzicie?
    Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc
    piotrek

  • 2. Data: 2005-01-12 23:14:58
    Temat: Re: oszustwo na allegro
    Od: "Adam" <f...@m...signature>

    Użytkownik "ptrk" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > cwaniaczka, skoro posługuje się normalnym kontem bankowym zamiast
    > wysłać cegłę za pobraniem. Co Wy o tym sądzicie?

    Nie wiem jak wygląda to od strony prawnej ale rzeczywiście większość
    przelewów dochodzi bez względu na to co wpiszesz w polu Imię i nazwisko
    odbiorcy (może być np Miś Uszatek). Złóż normalne zawiadomienie na Policję i
    oczywiście poinformuj Allegro z prośbą o zabezpieczenie logów etc. Policja
    powinna wszcząć postępowanie.

  • 3. Data: 2005-01-12 23:26:39
    Od: waldek <waldek20,05@poczta.onet.pl>

    Co ciekawe, jako imię i nazwisko wła?ciciela podał on niezgodnie z
> [...]
    >zaakceptowana - chociaż nie zgadzały się imię i nazwisko wła?ciciela. O tym wiem
    >bezpo?rednio z Eurobanku, gdzie mi powiedziano, że to konto nie należy do
    >kobiety, której dane on podał - i o dziwo powiedziano mi również, że to nie
    >stanowi przeszkody, by pieni?dze mogły wpłyn?ć. Zdziwiło mnie to co nie miara,
    >zawsze byłem przekonany, że w takim wypadku przelew wraca, a imię i nazwisko
    >wła?ciciela s? zabezpieczeniem, by nie pomylić której? z licznych cyferek. A tu
    >się okazuje, że s? tylko nic nie znacz?cym ozdobnikiem.

    == tak,, kumplem i przeleaja na moj rach - rach prawdziwy a imie i
    nazwisko "mis uszatek" albo "Rumcajs z lasu" i przechodzi bez
    przepity w kazdym banku (tym netowym)
    a co do oszustwa to coz... kazdy jest sobie winny - jesli sie nie
    kupuje u min plackow albo biskupow a reszta to zawsze podwyzszone
    ryzyko i wczesniej czy pozniej ....

    pozdro
    wald

    Why don't you get in the car? :o)
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    open your ears : http://mp3.wp.pl/p/strefa/posluchaj/lofi,64350.html
    open your eyes : http://www.kunstgallery.de/videos/balmer.mpeg
    open your mind : http://www.masskilling.com/
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

  • 4. Data: 2005-01-13 07:50:25
    Od: "Seba" <b...@g...pl>

> [...]
    A tu

    > się okazuje, że są tylko nic nie znaczącym ozdobnikiem.
    nie am fizycznej możliwości, by systemy bankowe weryfikowały poprawność
    danych w nazwie odbiorcy - cyfry sprawdzic nie problem, natomiast wyobraź
    sobie przelew na nazwisko np Łucja Jeżyk - pomijając już fakt zwykłej
    literówki, można to wpisac jako Lucja Jezyk, L. Jezyk, Ł.Jeżyk i wiele innych
    kombinacji, których system nie jest w stanie zweryfikować (w przeciwieństwie
    do nrb, który jest tworzony na podstawie algorytmu). Dane są (powinny być)
    sprawdzane tylko przy ręcznym księgowaniu

  • 5. Data: 2005-01-13 07:58:24
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    ptrk <k...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > cwaniaczka, skoro posługuje się normalnym kontem bankowym zamiast
    > wysłać cegłę za pobraniem. Co Wy o tym sądzicie?

    Ze zglos na policje i do Allegro - dostaniesz 300 zl z ubezpieczenia.
    Na wyrwanie kasy ze swojego banku lub eurobanku nie masz co liczyc.

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 6. Data: 2005-01-13 08:12:01
    Od: "Janusz" <j...@o...pl>

    Użytkownik "waldek" <waldek20,05@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    > a co do oszustwa to coz... kazdy jest sobie winny - jesli sie nie
    > kupuje u min plackow albo biskupow a reszta to zawsze podwyzszone
> [...]
    A co powiesz o moim znajomym, który naciął się włąsnie u biskupa?
    Pozdrawiam
    Janusz

  • 7. Data: 2005-01-13 08:18:50
    Od: "Jelcyn" <r...@o...pl>

> [...]
    > a co do oszustwa to coz... kazdy jest sobie winny - jesli sie nie
    > kupuje u min plackow albo biskupow a reszta to zawsze podwyzszone

    Sorki, ale jakim cudem osoba, ktora ma malo komentarzy ma stac sie biskupem,
    skoro nikt nie chce u niej kupowac?? Nie ma tutaj blednego kola?

  • 8. Data: 2005-01-13 08:47:41
    Od: Mithos <m...@o...No.More.Spam.polska>

    Użytkownik waldek napisał:

    > a co do oszustwa to coz... kazdy jest sobie winny - jesli sie nie
    > kupuje u min plackow albo biskupow a reszta to zawsze podwyzszone
    > ryzyko i wczesniej czy pozniej ....

    Totalna glupota.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 9. Data: 2005-01-13 08:56:15
    Od: "axell" <a...@w...op.pl>

> [...]
    > się
    > normalnym kontem bankowym zamiast wysłać cegłę za pobraniem. Co Wy o tym

    Chyba zgodne z prawem bankowym, ale zgłoś na policji oszustwo:
    tu masz wzór :
    http://tiny.pl/sc6
    i jak to zrobisz to od allegro domagaj się bezpłatnego ubezpieczenia do 300

    pozdr axell

  • 10. Data: 2005-01-13 09:03:14
    Od: "Paweł" <t...@o...pl>

    > nie am fizycznej możliwości, by systemy bankowe weryfikowały poprawność
    > danych w nazwie odbiorcy

    oczywiście że jest taka możliwość - wystarczyłoby zestandaryzować te dane -
    np osobne pole na Imie, osobne na nazwisko - czy nazwę firmy i ustawiony
    sposób pisania - np tylko litery bez polskich znaków żeby ułatwić

    - cyfry sprawdzic nie problem, natomiast wyobraź sobie przelew na nazwisko
    np Łucja Jeżyk - pomijając już fakt zwykłej
    > literówki, można to wpisac jako Lucja Jezyk, L. Jezyk, Ł.Jeżyk

    równie dobrze możesz tłumaczyć że numer konta mozna wpisać od konca lub
    pomijając środkowe cyfry
    jeżeli ludzie wiedzieliby że mają wpisać wg jednego okreslonego standardu np
    Imie Nazwisko bez polskich liter to tak by wpisywali , a jakby źle wpisali
    to przelew byłby odrzucony i na następny raz by wiedzieli (podobnie jak
    dzisiaj wygląda to z pomyłką przy numerze konta - też nikt tego ręcznie nie
    próbuje "naprawiać" tylko odrzuca się przelew

> [...]
    > do nrb, który jest tworzony na podstawie algorytmu). Dane są (powinny być)
    > sprawdzane tylko przy ręcznym księgowaniu

    powyższe jest tylko kwestią przyjętych rozwiązań , dyskusja ta pojawiała się
    tu kilka razy - ja widzę najgorszą niekonsekwencję w tym, że skoro banki
    każą wypełniać pole imie nazwisko to wprowadzają nadawcę w błąd gdyż
    sugerują mu że te dane są potrzebne i ważne, a w rzeczywistości tak nie jest