  • 31. Data: 2002-02-03 04:35:01
    Temat: Re: numer SSN
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <0...@p...pl>, p...@h...pl says...
    > (..)
    > (..)
    >
    > A nie wystarczy:
    > "w związku z planowanym otwarciem rachunku bankowego i koniecznością
    > odprowadzania stosownych podatków"?
    > Może nie trzeba wymyślać jakichś dziwnych uzasadnień?

    Nie..... uzyskanie przychodu jedynie z odestek nie powoduje
    koniecznosci skladania zeznania podatkowego w USA. Zeznanie
    podatkowe skladasz we wlasnym kraju. Z publikacji nr 1516 IRS
    (tamtejszy fiskus)
    http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/p1915.pdf

    wyraznie wynika ze TIn moze byc wydany osobie nie bedacej
    rezydentem JEDYNIE w wypadku kiedy osoba ta musi zlozyc zeznanie
    podatkowe nr 1040, 1040A, 1040EZ, 1040NR lub 1040NR EZ.
    W przypadku osiagniecia dochodow jedynie z odsetek bankowych nie
    jestes zobowiazany do skladania tych zeznan podatkowcyh (w
    skocie sa to roczne zeznania od dochodow osobistych) gdyz bylby
    to twoj jedyny przychod ktory mozesz wylaczyc z dochodow jako
    nierezydent (publikacja 519 strona 14)
    http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/p519.pdf

    Reasumujac.... nie wydaje mi sie aby IRS tylko do celow otwarcia
    rachunku bankowego w USA chcial wydac TIN.

    AP

  • 32. Data: 2002-02-03 12:10:30
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >zupelnie nie potrzebnie w to watpily
    >Dokladnie taka sama sytuacja bedzie po 1.3.200 dla nierezydentow
    >posiadajacych r-ki w Polsce. Ja zaplaca u nas to u siebie juz nie
    >W dodatku u nas beda placili nie standardowe 20% - jesli przyniosa
    >cos co sie nazywa certyfikat rezydencji (zaswiadczenie o miejscu
    >zamieszkania do celow podatkowych) tyle ile mieliby u siebie w kraju.

    Z tego wynikałoby, że polskie banki dla każdego nierezydenta będą
    zmuszone przypisać inną stawkę podatkową, zależnie od kraju jego pochodzenia.
    Na jakiej podstawie mają to zrobić - wspomnianego certyfikatu rezydencji?
    Jakie przepisy regulują te rzeczy?

    PinQ
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 33. Data: 2002-02-04 15:27:05
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "ppinq"

    > Z tego wynikałoby, że polskie banki dla każdego nierezydenta będą
    > zmuszone przypisać inną stawkę podatkową, zależnie od kraju jego
    pochodzenia.

    Dokladnie tak ma byc - przynajmniej w BZ-WBK

    > Na jakiej podstawie mają to zrobić - wspomnianego certyfikatu rezydencji?
    > Jakie przepisy regulują te rzeczy?

    pewnie jakies podatkowe, nie wiem
    *** blad ***

  • 34. Data: 2002-02-04 15:46:16
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >pochodzenia.
    >
    >Dokladnie tak ma byc - przynajmniej w BZ-WBK

    A to będą chyba mieli z tym trochę zamieszania :)

  • 35. Data: 2002-02-04 16:00:12
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "ppinq"

    > A to będą chyba mieli z tym trochę zamieszania :)

    dlaczego - do czasu otrzymania przez bank takiego zaswiadczenia do podatku
    pierze sie standardowe 20%, bedzie papier - wypelnia sie w danych klienta
    odpowiedznie pole i % opodatkowania jest inny
    *** blad ***

  • 36. Data: 2002-02-04 16:38:37
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >dlaczego - do czasu otrzymania przez bank takiego zaswiadczenia do podatku
    >pierze sie standardowe 20%, bedzie papier - wypelnia sie w danych klienta
    >odpowiedznie pole i % opodatkowania jest inny

    Oczywiście tak, pod warunkiem, że system przewiduje możliwość
    takiego zróżnicowania stawek dla każdego klienta.

    BTW zawsze mi się wydawało, że to wszystko działa trochę inaczej.
    Mianowicie, że jeśli z krajem nierezydenta jest podpisana umowa
    o unikaniu podwójnego opodatk. to płaci on podatek tylko w Polsce,
    a u siebie tylko składa deklarację i ewentualnie dopłaca różnicę (jeśli
    oczywiście w jego kraju obowiązują wyższe stawki).
    Natomiast jeśli w jego kraju stawki podatku są niższe, to po prostu jego
    strata i tyle.
    O zasadzie obniżania stawek w Polsce nie wiedziałem i stąd było moje pytanie
    odnośnie przepisów.

  • 37. Data: 2002-02-05 01:42:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "ppinq" <p...@h...pl> writes:

> [...]
    > oczywiście w jego kraju obowiązują wyższe stawki).
    > Natomiast jeśli w jego kraju stawki podatku są niższe, to po prostu jego

    W przypadku sytuacji odwrotnej, tj. Polaka placacego podatek takze
    za granica, istotne sa tylko dochody uzyskane za granica - do okreslenia
    stawki (progi podatkowe). No chyba ze byl zwolniony z podatku za granica
    - wtedy kanal i trzeba zaplacic u nas.

    Mam wrazenie jednak, ze to moze troche zalezec od konkretnego kraju
    (obywatelstwa danej osoby).
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 38. Data: 2002-02-05 08:06:58
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

> [...]
    >- wtedy kanal i trzeba zaplacic u nas.
    >
    >Mam wrazenie jednak, ze to moze troche zalezec od konkretnego kraju

    Kiedyś bardzo pobieżnie przeglądałem z ciekawości kilka umów
    o unikaniu podwójnego opodatkowania i odniosłem wrażenie, że
    są pisane szablonowo. Jeśli miałbym rację to jedyna różnica
    polegałaby chyba na tym, czy z danym państwem taka umowa została
    zawarta, czy też nie.
    Ale upierać się przy tym nie będę bo najpierw musiałbym jakieś
    dwie umowy szczegółowo porównać, a jak dla mnie są one wyjątkowo
    mętne.

  • 39. Data: 2002-02-06 07:15:23
    Od: "tp" <t...@d...net>

    "ppinq" <p...@h...pl> wrote in message news:02020509065869@polnews.pl...

> [...]
    > są pisane szablonowo. Jeśli miałbym rację to jedyna różnica
    > polegałaby chyba na tym, czy z danym państwem taka umowa została

    AFAIK, sa co najmniej dwa szablony takich umow.

    1. Kasa zarobiona za granica wplywa wylacznie
    na stope procentowa podatku od dochodow w Polsce
    - stopa jest liczona od sumy dochodow polskich
    i zagranicznych, po czym aplikowana jest wylacznie
    do dochodow polskich.
    Innymi slowy, jak nie masz w Polsce dochodow, to
    nie kosztuje Cie to nic ekstra. AFAIK, taka umowe
    Polska ma m.in. z Kanada.

    2. Kasa zarobiona za granica doliczana jest do dochodu
    w Polsce, suma dochodow polskich i zagranicznych
    podlega opodatkowaniu na zasadach ogolnych, ale
    od wyliczonego podatku mozesz potracic podatek
    zaplacony za granica (ale nie mozesz zaplacic mniej,
    niz zaplacilbys od tylko polskiego dochodu).
    W tym przypadku, nawet jak nie masz w Polsce
    dochodow, to moze sie zdarzyc, ze powinienes
    doplacic podatek w Polsce (jesli za granica jest
    nizszy). I znow AFAIK, tak wyglada umowa z USA.

    Zastrzegam, ze powyzsze stwierdzenia (zwlaszcza
    stosowalnosc do dochodow w Kanadzie i USA)
    sa tylko moim wrazeniem po bardzo pobieznym
    przejrzeniu kwestii podatkow transgranicznych,
    i nigdy nie chcialo mi sie sprawdzac tego w praktyce.
    Niech ktos poprawi, jesli jest inaczej, niz napisalem.

    Pozdrowionka
    Tadeusz

  • 40. Data: 2002-02-06 08:31:58
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >AFAIK, sa co najmniej dwa szablony takich umow.
    (..)
    >Niech ktos poprawi, jesli jest inaczej, niz napisalem.

    Poprawiać tego nie będę bo wymagałoby to szczegółowej analizy
    przepisów :)
    Poza tym jest to IMHO przekonujące i spójne.
    Tym niemniej dyskusja zeszła na sprawy podatków transgranicznych
    z tego powodu, że ktoś z przedmówców twierdził (m.in. w oparciu
    o informacje uzyskane z banku), że polskie banki będą stosowały
    zróżnicowaną stawkę podatku dla nierezydentów zależnie od
    kraju ich pochodzenia.
    Z tego co napisałeś wynika, że takie podejście nie ma
    uzasadnienia, gdyż zróżnicowana to może być najwyżej końcowa
    stawka podatku jaką nierezydent zapłaci w swoim kraju, natomiast
    w Polsce będą _zawsze_ opodatkowani w wysokości 20%.
    Chyba, że jest jeszcze jakiś trzeci rodzaj szablonu umowy...