  • Data: 2021-05-13 12:07:33
    Temat: Re: kredyt w PLN
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 12 May 2021 20:08:14 +0200, Piotr Gałka wrote:
    > I udają, że nie rozumieli jak się umawiają.

    > Zapewne.

    > Nie trzeba aż symulatorów.
    > Jak masz 300tysięcy na 300rat to pierwsza rata (w wersji malejącej - to
    > jest łatwiej policzyć) wyniesie:
    > 1000 + 2%*300tys/12 = 1000+500 = 1500 (marża 2% WIBOR 0%)

    Nawiasem mowiac - splata kapitalu 1000, odsetki 500.

    > po wzroście WIBOR do 5%:
    > 1000 + 7%*300tys/12 = 1000+1750 = 2750

    A tu splata kapitalu nadal 1000, a odsetki 1750 :-)

    > a po wzroście WIBOR do 10%:
    > 1000 + 12%*300tys/12 = 1000+3000 = 4000

    Policz jeszcze Wibor 2% - bo takiego bym sie obawial w pierwszej
    kolejnosci, tzn za pare lat
    1000 + 4%*300tys/12 = 1000+1000 = 2000 (marża 2% WIBOR 2%)

    No ale inflacja leci, zarobki moga wzrosnac.

    > Ani nie banki - nie wciskają przecież nikomu kredytów hipotecznych na siłę.
    > Ani nie podobna - przypuszczam, że w aktualnych umowach nie ma klauzul
    > niedozwolonych.

    Wtedy raczej tez nie bylo. Tzn - jeszcze nie stwierdzono, ze sa
    niedozwolone, choc bankowi prawnicy powinni juz wtedy na nie uwazac.

    A w przyszlosci ... odsetki oparte o WIBOR, a kto ustala WIBOR?
    Banki !

    > Nie koniecznie.
    > Na razie pożyczają pieniądze i chyba płacą za nie mniej niż wynosi
    > inflacja. Jak będą płacić o marżę więcej niż wynosi inflacja to
    > właściwie nie mają powodów do płaczu, bo się na taką marżę umówili.
    > A czy WIBOR będzie większy niż inflacja - pojęcia nie mam.
    > Ja się raczej od kilku lat dziwię dlaczego inflacja jest taka mała.

    Kryzys byl.
    Choc jakby sie skonczyl, a ceny troche stanely.
    Ale czesto jednak poszly w gore sporo ... jak oni te inflacje liczą?

    Jest gdzies oficjalne zestawienie, jak dokladnie policzyli?

    > Ale
    > ja się na tym nie znam. Mi się wydaje, że wszystkie procesy powinny
    > odbywać się natychmiast, a tu wygląda, że w zagadnienia o skali
    > gospodarki całego kraju wbudowane są jakieś duże stałe czasowe.

    Ano sa. Slabe zwiazki zawodowe mamy i ludzie wolno sie podwyzek
    domagaja :-)

    > Tylko, że teoretycznie ten wzrost raty to nie jest zysk banku tylko
    > jakieś odzwierciedlenie tracenia przez pieniądz wartości na skutek inflacji.
    >
    > Prawdopodobnie robię bardzo głupie założenie, że WIBOR powinien być
    > mniej więcej równy inflacji, ale tak jest mi najłatwiej sobie to
    > wytłumaczyć.

    Jak widac - inflacja i odsetki sa malo ze soba zwiazane.
    Przynajmniej krotkookresowo.

    A w dluzszym okresie ... to idzie w jedna strone - wiec raczej klasa
    srednia traci oszczednosci, a kredytobiorcy zarabiaja.

    J.