  • 31. Data: 2003-04-18 14:30:16
    Temat: Re: kredyt hipoteczny
    Od: t...@p...onet.pl

    > U mnie jest to zupelnie inaczej
    > Biore kredyt na 20 lat ale zamierzam splacic go w ciagu lat 10, poprzez
    > wczesniejsze splaty. Biore dlatego na 20 lat zeby nie miec na poczatku zbyt
    > duzych obciazen. Sukcesywnie w miare oszczednosci ( a zarobki z zona mamy
    > dosc spore) bedziemy splacac wczesniej tak zeby to zrobic w max. 10 lat.

    Tak robi większość ludzi. Niedawno podawano wyniki badań - średnio trochę
    więcej 12-13 lat.

    > Oczywiscie ze raty malejace w sumie wychodza taniej, ale na poczatku trzeba
    > splacac dosc pokazne raty. A tak sie sklada ze na poczatku te pieniadze sa
    > bardzo potrzebne zeby wykonczyc mieszkanie. Mieszkanie kupujemy spore (103
    > m) wiec na wykonczenie i meble na poczatku pojdzie na pewno minimum 100 tys.

    Przyznam, że nie rozumiem dlaczego nie wziąłeś także na wykończenie, byłoby
    taniej niż w linii kredytowej.

    > Czesc z tego z oszczednosci a reszte z linii kredytowej (a w multi bedziemy
    > miec linie bez prowizji i na 7,95%). I trzeba bedzie na poczatku splacic
    > linie. Wiec pewnie pierwsza splata wczesniejsza bedzie po ok. 2 latach.
    > A co do kursow ktore podales to na szczescie Multi ma te kursy o wiele
    > lepsze niz PKO BP (widelki wezsze o ok. 3 gr dla CHF)

    To należy się tylko cieszyć. Ze świątecznymi pozdrowieniami Tensor1.

  • 32. Data: 2003-04-19 18:48:33
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@m...hell.pl>

    RobertS <r...@g...pl> wrote:

    > wystarczy toip przeczytac

    O. I co - tam można wyczytać stawki oprocentowania kredytów na kolejne
    miesiące?

    /me zaciekawiony

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 33. Data: 2003-04-22 07:30:41
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Nie byloby taniej niz w linii kredytowej. Linie splace dosc szybko i zaplace
    odsetki tylko za wykorzystany rzeczywisty kredyt. A za dodatkowe 50 tys.
    zaplacilbym slone odsetki przez tyle lat.
    A biorac pod uwage ze moze wezme jednak w zlotowkach kredyt to linia
    kredytowa jest oprocentowana dokladnie tak samo. A wlasciwie caly kredyt
    (hipoteczny + linia) jest traktowany jak jedna wielka linia kredytowa na
    7,95% (obecnie).

  • 34. Data: 2003-04-22 07:33:04
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    A co to zmienia kolego bo nie rozumiem do czego zmierzasz.

    Użytkownik "qubacz" <q...@2...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    Mbank

  • 35. Data: 2003-04-23 14:42:54
    Od: "Simon" <s...@n...pl>

    > Jesli chodzi o waluty kontra PLN to obecnie niestety jeszcze
    > "konieczne" jest wziecie kredytu w walucie.

    ze słowami "obecnie" i "koniecznie" bardzo bym uważał....

    "obecnie" trwa wiosenna licytacja promocji kredytowych dlatego stopy%
    są rzeczywiście dość atrakcyjne a do tego wartość waluty (w
    założeniach) wyższa/równa od tej,która przyjmuje sie w teorii na
    moment akcesji do Unii + całkiem niezły LIBOR CHF ze względu na
    słabość rynków gospodarek UE;
    zagrożenie podrożenia CHF w złotówkach jednak istnieje zawsze choc
    rzeczywiscie na "dzis" widełki stopy% waluta-pln są dość atrakcyjne

    moja strategia:
    - obecnie kredyt w CHF (malejace raty)w banku gdzie przewalutowanie
    jest darmowe (multi) albo walutę liczy się po średnim kursie (BGK)
    - przyjąć ryzyko kursowe do momentu gdy kredyty złotówkowe zejdą do
    poziomów bliskich walutowym i zamienić kredyt na złotówki
    - w momencie wejscia do Uni (albo raczej do ich "węża walutowego")
    kredyt automatem zostanie przewalutowany na Eur

    to optymistyczny plan gdy nie nie ma zawirowań
    politycznych/gospodarczych/globalnych kryzysów

    > Przy obecnym oprocentowaniu (przyjeto oferte Multibanku CHF-
    > 3,9%, PLN-7,95%)

    4,3 % to wersja dla klienta który przyszedł do multi pierwszy raz ,
    4,2% jesli ma on bardzo dobry "scoring"
    poza tym nie dodałeś kosztu tzw spreadu walutowego tzn kredyt
    dostajesz po kursie kupna waluty a raty spłacasz po kursie sprzedazy;
    w multi jest to dodatkowy koszt (przy kredycie na 250 000 tys zł) ok.
    9 tys zł.

    S.

  • 36. Data: 2003-04-23 16:24:07
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    ryzyko przy obecnym kursie CHF jest bardzo duze. Mi pieniadze beda potrzbene
    za ok. 2 mies. kurs CHF pewnie jeszcze spadnie przez 2 mies.
    ale nawet przy obecnych kursach sytuacja nie wyglada rozowo
    Jesli po 3 latach chcialbym przewalutowac kredyt na PLN bo opr. w PLN bedzie
    dobre (porownywalne z walutowym) to jesli kurs wzrosnie o 5% to sytuacja
    jest wyrownana. Kazdy wzrost kursu wiekszy niz 5% powoduje ze dostajemy po
    tylku. A wzrost o 10%(calkiem realny) powoduje ze po 3 latach i
    przewalutowaniu mamy do zaplacenia wiecej PLN niz bralismy kredytu.
    Jesli jestes zainteresowany to sluze wyliczeniami.

  • 37. Data: 2003-04-24 08:33:53
    Od: "Simon" <s...@n...pl>

    Użytkownik "Darek" <g...@p...fm> napisał w wiadomości

    > ryzyko przy obecnym kursie CHF jest bardzo duze. Mi pieniadze beda
    potrzbene
    > za ok. 2 mies. kurs CHF pewnie jeszcze spadnie przez 2 mies.

    ryzyko przy kazdym kursie jest duże;
    generalnie zakładam że waluty do PLN powinny być w miarę stabilne ze
    względu na referendum które ma szanse być wygrane i to powinno
    bilansować oslabienie pln w związku z niepewnością co do rządu i
    budżetu
    jednak w razie jakiś nieszczęść - przewalutowanie, dlatego opcja
    zrobienia tego z free w multi jest plusem

> [...]
    PLN bedzie
    > dobre (porownywalne z walutowym) to jesli kurs wzrosnie o 5% to

    mysle że oprocentowanie WIBOR -LIBOR zbliży sie znacznie szybciej,
    nowa RPP powinna być bardziej uległa w obniżaniu;
    poza tym wejście do UNii oznacza zbliżenie stóp % do Unijnych
    (podporzadkowanie ECB, budżet w ryzach)

    > Kazdy wzrost kursu wiekszy niz 5% powoduje ze dostajemy po
    > tylku. A wzrost o 10%(calkiem realny) powoduje ze po 3 latach i
    > przewalutowaniu mamy do zaplacenia wiecej PLN niz bralismy kredytu.

    całkiem realny jest zarówno wzrost jak i spadek o 10%;
    dlatego proponuje polowanie na przewalutowanie w celu ograniczenia
    tego ryzyka (najlepiej gdy pln się wzmocni a stopy % dościgną unijne)

    S.

  • 38. Data: 2003-04-24 09:20:10
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Widze ze nie rozumiesz problemu. to ze przewalutowanie jest free to ok. Ale
    chodzi o to ze jesli kurs wzrosnie o marne ponad 5% to juz dupa mokra.
    Przewalutowanie wykonasz juz jak zobaczysz ten wzrost(no chyba ze jestes
    jasnowidzem i wyczujesz kiedy) a wtedy to juz bedzie musztarda po obiedzie.
    Ludzie przeceniaja znaczenie przewalutowania. Wzrost o 5% to tak jakby dla
    Euro kurs wzrosl z 4 do 4,20. Bardzo prawdopodobne.
    Ostatnimi czasy byly wieksze wzrosty.
    A przewalutowania nie zrobia ci od reki. To zawsze trwa kilka dni. wiec
    radze sie jeszcze zastanowic.

  • 39. Data: 2003-04-24 09:22:46
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Ja mam dokladnie ten sam dylemat. Wziac w CHF czy w PLN w Multi. Bo daja mi
    dosc dobre warunki (mam Aquariusa). a jakie warunki tobie proponuja??
    A tak poza tym. to czy zamierzasz splacac kredyt w CHF w ratach rownych czy
    malejacych?

  • 40. Data: 2003-04-24 11:59:03
    Od: "Janoush" <janusz_a223a @ skrzynka.pl>

    > 4,3 % to wersja dla klienta który przyszedł do multi pierwszy raz ,
    > 4,2% jesli ma on bardzo dobry "scoring"

    Przyszedłem do multi pierwszy raz i dostałem 4.0 %. Nie wierzę, żebym miał
    jakiś super scoring, nawet nie mam Aquariusa.

    Janusz