    From: S <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: karta na o_wiadczenie lub przeniesienie
    Date: Tue, 15 Apr 2014 16:52:35 +0200
    <lih6sg$ll9$1@node1.news.atman.pl> <X...@a...home>
    <liiebg$dph$1@node2.news.atman.pl> <X...@a...home>

    W dniu 2014-04-15 08:09, W pisze:
    > Demagogia... Używam KK od kilku lat; w tym roku przez moją
    > niefrasobliwość (przelałem citkowi spłatę jednej karty na rachunek
    > techniczny drugiej) dostałęm pierwszy raz monit i pierwszy raz koszty z
    > tytułu używania karty. Jako, że to Citi po sympatycznej rozmowie i kilku
    > dniach opłata została anulowana. Na ten przykład - w praktycznie
    > wszystkich bankach teraz jak nie będę używał karty to dowalą mi opłatę
    > kilku PLN...

    Życie praktycznie wymusza posiadanie debetowej choćby do bankomatu.
    Zatem założenie jest takie, iż debetową i tak mam.

    > "A business card and credid card, sir". Da się i bez, ale wtedy trzeba
    > tłumaczyć co to za płaski ewenement wyciągnąłeś z portfela... No i za
    > wszystko poza pokojem musisz płacić w momencie użycia.

    To chyba jednak kwestia z jakich hoteli korzystasz. Ja nigdy za nic nie
    płaciłem - pracodawca zawsze robił przelew w pełnej opcji, zatem
    wszystko miałem w cenie z góry opłaconej (od posiłków przez room service
    na SPA kończąc).

    > Żelazna logika - jak nie będziesz płacił to zapłacisz za nieużywanie, ja
    > jak nie będę używał to nie zapłacę :p I wtedy też nie będę musiał
    > przelać.

    Można mieć kartę debetową bez płacenia i bez opłat za używanie. Nie
    spotkałem takowej kredytowej (pomijam indywidualne zwolnienia jak w Citi).

    > To samo tyczy się debetówek. Nie wiem z czym masz problem.

    To nieprawda co piszesz. Mam problem, gdyż po kryzysie różni ekszperci
    narzekali, iż mamy społeczeństwo niewykształcone ekonomicznie, które
    używa KK, chwilówek, kredytów w CHF czy TFI w nadziei, że hossa będzie
    wieczna. Postulowano wprowadzenie przedmiotu przedsiębiorczość już do
    podstawówek; matematyka pojawiła się obowiązkowo na maturze. Tymczasem
    jak widać Polak odporny na wiedzę, chociaż - liczba udzielanych kredytów
    w CHF znacząco zmalała, KK też, AmberGold także zrobił swoje, więc może
    jednak nie jest tak źle...

    > Ale... dlaczego Ty zakładasz najgorszą z możliwych sytuacji?

    Fakt. Rzeczywiście powinienem założyć nieśmiertelność.

    Równie
    > dobrze mógłbym podać równie abstrakcyjny przykład dlaczego debetówki są
    > złe. "Załóżmy", że jako przeciwnik kart kredytowych jesteś w ogóle
    > przeciwnikiem bankowości (no w końcu zakładamy i puszczamy wodze fantazji
    > - c'nie?),

    To nieprawda. Korzystam z bankowości dość intensywnie, głównie z powodu
    posiadania środków. I tu jest stan niezbyt zrozumiały dla mnie... Aby
    mieć KK z wysokim limitem trzeba mieć wysokie dochody. A ktoś kto ma
    wysokie dochody powinien mieć wysokie oszczędności, zatem... po co mu
    kredyt?

    wiec wszystkie oszczędności (poza tymi 150pln, ratj?) trzymasz
    > w skarpecie w domu, kupiłeś długopis za 2,99 ale w międzyczasie ktoś
    > włamał się do Twojego domu i ukradł całe Twoje oszczędności. "To policz
    > sobie ile Cię teraz kosztował ten długopis."... :p

    To, że jestem przeciwnikiem czołgów na ulicach, nie znaczy, że po tych
    ulicach nie poruszam się autem.

    > Noo... i jak jedziesz na stacje benzynową to wcześniej odprawiasz
    > magiczny rytuał - lecisz do domu zrobić przelew z konta oszczędnościwego
    > i dopiero na zakupy? Nie daj boziu - po drodze możesz jeszcze szukać
    > bankomatu a później na stację, żeby zapłacić za paliwo 200pln? No,
    > dobra... możesz przelać od razu na kartę, możesz nawet używać aplikacji
    > mobilnych. :p

    Mogę też umieć planować wydatki i odpowiednio zasilać sobie debetówkę. W
    ten sposób raz mam na niej 150zł, innym razem 20.000. Taka płynność w
    materii KK jest praktycznie niemożliwa.

    > Ale to wina banku i KK że *TY* się pomyliłeś?

    Nie. Chodzi o to, iż wspomniana sytuacja nie miałaby miejsca przy
    debetówce.

    Jak zrobisz zakupy i
    > wejdziesz w nieprzyznany debet (dobra, PP pewnie masz wyłączony, ale jest
    > taka możliwość) to też będzie wina wszystkiego dookoła?

    Nie mam możliwości zrobienia debetu. Transakcja nie przejdzie po prostu.

    Dostajesz do ręki
    > KK na określonych warunkach, reguły są jasno określone - karta nie wymaga
    > od Ciebie ciągłego monitorowania stanu konta i żonglerki przed zakupami
    > ale za to odrobiny skupienia raz na miesiąc. Abstrahując, że (1) możesz
    > przekopiować wartość do spłacenia albo (2) ustawić automatyczne
    > spłacanie, czy to w ramach jednego banku czy przez polecenie zapłaty.

    Opcja 2 odpada, bo jest nonsensowna.
    Nie monitoruję stanu konta "ciągle", ani niczym nie żongluję.

    > I znowu - to wina KK (będącej po prostu instrumentem płatniczym) jako
    > takiej czy raczej niefrasobliwości ludzkiej? Jeżeli emeryt 'nie ogarnia'
    > i został mu sprezentowany produkt który mu nie pasuje, a *TY* to tym
    > wiesz to zamiast jojczyć nad niedolą chyba powinieneś pomóc zrezygnować z
    > karty?

    Nie zawsze jest to takie proste.

    Chyba, że wykazujesz jakąś chorobliwą mentalność typu "popatrzę z
    > boku jak się biedak męczy a później będę dumnie rozgłaszał jakie to KK są
    > złe"?

    Inaczej - zgadzam się, iż edukacja jest kluczem do sukcesu, jednak
    rozmowa na temat KK z jej fanami wielbiącymi "prestiż" przypomina
    miejscami rozmowę z sympatykami Ojca Dyrektora na temat TVN-u.

    Równie dobrze można takiej osobie wcisnąć abonamet w Telekomunikacji
    > (tele)Polska.

    Prawie. Ile straci? 100zł? 200zł? Tymczasem gdy bank daje KK
    bezrobotnemu, a potem podwyższa limit w nieskończoność to straty mogą
    iść w dziesiątki tysięcy.

    > Nie, lepiej siedzieć pod kamieniem...

    To już kwestia wyboru, ale wydaje mi się, że edukacja to podstawa.
    Wybacz - może przesadziłem... Pewnie gdyby ktoś zapytał jak pędzić
    bimber czy zrobić narkotyki to także starałbym się wykazać, iż
    stosowanie powyższych nie ma sensu, gdyż - jakby powiedział klasyk -
    chodzi o to, by plusy nie przesłoniły minusów. Ot - głos w dyskusji.

    --
    Pozdrawiam