  • Data: 2016-01-05 18:35:40
    Temat: Re: citi WTF?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Szymon <a...@w...pl> writes:

    > Zgadzam się z tymi teoriami, ale niewiele mają wspólnego z polską
    > partyzantką.

    Jestem przekonany, że istnieje na polskim "rynku" wiele "produktów",
    które jeśli nie są dumpingiem z założenia, to na pewno nie są rentowne
    od lat.

    > Sęk w tym, że gdy ginie portfel to z dużym prawdopodobieństwem możesz
    > powiedzieć ile Ci zginęło. Gdy ginie karta - nie wiadomo ile stracisz,
    > ile będzie z tego tytułu kłopotów (reklamacje, sąd itd.).

    W przypadku kart z paskiem magnetycznym, średnie fraudy utraconą lub
    skopiowaną kartą to były sumy rzędu 100 dolarów (niektóre były na pewno
    dużo wyższe, średnia to średnia).

    W przypadku kart "chip and PIN", właściwie trudno coś o tym napisać, bo
    w pierwszej reakcji przestępcy przenieśli się do krajów, w których nie
    ma czytników EMV, a wtedy klient jest w bardzo dużym stopniu chroniony
    przez liability shift.

    > Tak oto produkt, który miał być bezpieczniejszą
    > formą płatności, stał się niebezpieczny, a do tego coraz droższy.

    Czy droższy to nie wiem, pewnie zależy od karty i banku, ale z pewnością
    jest bezpieczniejszy: o klonowaniu kart z EMV jakoś się nie słyszy (choć
    w części przypadków istnieją takie możliwości), żądanie PIN skutecznie
    uniemożliwia fraudy kradzionymi (fizycznie) kartami. Jasne, nie jest to
    rozwiązanie całkowicie bezpieczne, 150 euro to także nie jest zero (jak
    np. w USA), ale jest dużo bezpieczniejsze od wcześniejszych rozwiązań -
    kart z magstripe + podpis oraz np. od czeków (w tym podróżnych) itp.

    Osoby, które zapisują PIN w telefonie, to raczej nietypowy przypadek.
    --
    Krzysztof Hałasa