  • 1. Data: 2004-09-20 08:58:17
    Temat: Zysk bankow wzrosl
    Od: "Dave" <d...@o...pl>

    Chyba jeszcze nie bylo wiec wrzuce:
    PAP 17-09-2004: O prawie 80 proc. wzrósł w pierwszej połowie roku wynik
    finansowy netto polskich banków, poinformował w piątek GUS. Banki zarobiły w
    tym okresie 3,72 mld zł. Wynik finansowy brutto wyniósł 4,24 mld zł i był
    wyższy o 35,6 proc. niż przed rokiem. W stosunku do 2003 r. nie zmieniła się
    liczba banków komercyjnych wykazujących stratę i wciąż jest ich dziesięć. Z
    siedmiu do jednego spadła liczba banków spółdzielczych przynoszących straty.

    Jak widac przy wzroscie brutto o 35% wzrost netto jest o 80%... Nie sadze
    zeby odbylo sie to wylacznie na drodze obnizania kosztow. Raczej strzyzenia
    klientow... Nota bene uslugi bankowe w Polsce naleza do najdrozszych w
    Europie. Ech bulimy tym bankom bulimy...

    D.

  • 2. Data: 2004-09-20 09:07:56
    Temat: Re: Zysk bankow wzrosl
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Dave <d...@o...pl> wrote:
> [...]
    > Raczej strzyzenia klientow... Nota bene uslugi bankowe w Polsce
    > naleza do najdrozszych w Europie. Ech bulimy tym bankom bulimy...

    Czy ja wiem, czy najdrozsze - w przeliczeniu na nasze zarobki owszem, ale
    wez pod uwage, ze ubankowienie wynosi gdzies tak ponizej 60%, a oszczednosci
    sa 22 razy mniejsze niz na zachodzie.
    Gdybys tak chcial zalozyc konto na zachodzie to okazaloby sie, ze wyjdzie ci
    czesto drozej niz u nas.

    No i rzecz najwazniejsza - zachodnie banki zwrot na ROE maja wysoki - a
    naszym bankom daleko jeszcze do takich wskaznikow. No i zle kredyty -
    niedawno co piaty kredyt byl "problemowy". Na zachodzie ten wskaznik jest
    znacznie, znacznie nizszy. A przeciez to tez wplywa np. na koszt kredytu i
    ogolnie uslug.
    Kolena sprawa - trzeba pamietac jaki udzial w rynku ma PKO BP z Pekao SA.
    Dodajmy jeszcze kilka duzych bankow - i wyjdzie nam, ze srednia z rynku jest
    bardzo wysoka. Ale to juz wina ludzi, ze wola bulic w Pekao SA niz przeniesc
    sie chociazb do PKO BP, albo do ktoregos z bankow "nowego detalu".

    --
    Michał 'Amra' Macierzyński || finansowy wortal public relations:
    http://www.PRnews.pl

  • 3. Data: 2004-09-20 09:20:15
    Od: "Dave" <d...@o...pl>

    napisał w wiadomości >
    > Czy ja wiem, czy najdrozsze - w przeliczeniu na nasze zarobki owszem, ale
    > wez pod uwage, ze ubankowienie wynosi gdzies tak ponizej 60%, a
    oszczednosci
    > sa 22 razy mniejsze niz na zachodzie.

    banki nie zyja z oszczednosci... Zarabia sie na kretytach.

    > Gdybys tak chcial zalozyc konto na zachodzie to okazaloby sie, ze wyjdzie
    ci
    > czesto drozej niz u nas.

    wiem bankomat za granica, przelew za granice, wyciag za granice... Ale juz
    inaczej wyglada to jak sie mieszka na zachodzie.

> [...]
    > znacznie, znacznie nizszy. A przeciez to tez wplywa np. na koszt kredytu i

    zle kredyty to bol. Ale bank rekompensuje to sobie wyzszymi odsetkami.

> [...]
    przeniesc
    > sie chociazb do PKO BP, albo do ktoregos z bankow "nowego detalu".

    Tylko ze w tym "nowym detalu" tez ceny rosna...
    Uwazam ze nie ma co stawac po stronie bankow bo naprawde ciagna z ludzi ile
    moga. Nie jest normalne ze zysk sektora rosnie 80%. W normalnym kraju gdyby
    urosl o 20% bylby to ogromny sukces. A u nas jest wielu naiwnych, ktorzy
    faktycznie bula Pekao albo innemu molochowi nabijajac kabze bankom. Widac
    jest mala swiadomosc bankowa i tego ze bankowi nie powinno sie placic bo sa
    takie ktore maja oferty za darmo.

    D.

  • 4. Data: 2004-09-20 09:40:41
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Dave <d...@o...pl> wrote:
    > banki nie zyja z oszczednosci... Zarabia sie na kretytach.

    Zarabia sie tez np na dystrybucji funduszy inwestycyjnych - maja prowizje za
    to. (i juz latwiej zrozumiec, dlaczego na zachodzie banki zyja z marzy i
    prowizji, a konta sa tanie ;)
    U nas fundusze sa dalej w powijakach.
    Rezerwa obowiazkowa chyba tez dalej jest wyzsza niz srednia europejska?
    I mozna tak dalej wymieniac ;)

    > wiem bankomat za granica, przelew za granice, wyciag za granice...
    > Ale juz inaczej wyglada to jak sie mieszka na zachodzie.

    Inaczej - bo zarobki sa inne - wiecej depozytow, wiecej kredytow i tak
    dalej - banki nie muszasie chwytac "tanich" chwytow ;)

    > zle kredyty to bol. Ale bank rekompensuje to sobie wyzszymi odsetkami.

    No przeciez nie beda dokladac do interesu... ;)

    > Tylko ze w tym "nowym detalu" tez ceny rosna...

    Ale i tak sa nizsze niz w mastodontach ;)

    > Uwazam ze nie ma co stawac po stronie bankow bo naprawde ciagna z
    > ludzi ile moga. Nie jest normalne ze zysk sektora rosnie 80%. W
    > normalnym kraju gdyby urosl o 20% bylby to ogromny sukces.

    Uwazam, ze przesadzasz i to mocno.
    Po pierwsze zmienie uleglo pare rzeczy w zwiazku z wejsciem do UE. Wplywa na
    to mialo obnizenie CITu, a takze bardzo zly poprzedni rok (pamietasz te
    straty, te rezerwy i male zyski?)
    Nie sztuka zysk osiagnac 200% gdy podstawa byla mala.
    No i ustalmy sobie cos - banki sa po to, zeby zarabiac. Duza kasa tworzy
    duze zyski - i to jest naturalne.
    Z drugiej strony wskazniki i tak sa znacznie gorsze niz na zachodzie.
    Sztuka zatem jest tak prowadzic biznes, zeby zwiekszysc jego skale
    dzialnosci i moc obnizyc najbardziej "widoczne" oplaty - np za prowadzenie
    konta.

    Tak "probuje" robic Pekao SA. Bielecki juz mowil, ze nie beda sie bic
    oproentowaniem lokat - tylko zaczna wciskac klientom fundusze...

    BTW Czytaliscie w ostatnim BW o Xelionie? :) Zenada.

> [...]
    > molochowi nabijajac kabze bankom. Widac jest mala swiadomosc bankowa
    > i tego ze bankowi nie powinno sie placic bo sa takie ktore maja

    Lezy edukacja finansowa Polakow. No ale nie ma sie co dziwic - na to
    potrzeba czasu, checi i pieniedzy.

  • 5. Data: 2004-09-20 09:41:59
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Dave" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
    > oszczednosci
    >
    > banki nie zyja z oszczednosci... Zarabia sie na kretytach.

    G... prawda.
    Banki zyja tez z obracania naszymi oszczednosciami (z tego wlasnie udziela
    sie kredytow)

    > ci
    >
    > wiem bankomat za granica, przelew za granice, wyciag za granice... Ale juz
    > inaczej wyglada to jak sie mieszka na zachodzie.

    G... prawda
    Klient w Niemczech, bank w Niemczech, bankomat w Niemczech i oplaty wyzsze.

    > Widac
    > jest mala swiadomosc bankowa i tego ze bankowi nie powinno sie placic bo
    sa
    > takie ktore maja oferty za darmo.

    Tobie tez nie powinno sie placic bo takie glupoty to kazdy glupi za darmo
    powie...;-))
    Za darmo to maja banki wchodzace na rynek. Kazda promocja sie kiedys konczy.

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 6. Data: 2004-09-20 10:01:02
    Od: "Dave" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > G... prawda.
    > Banki zyja tez z obracania naszymi oszczednosciami (z tego wlasnie udziela
    > sie kredytow)

    a wiec zarabiaja na kredytach. A forse na nie moga brac z oszczednosci. Moga
    takze brac z innego banku czy z NBP czy z kapitalow wlasnych. Nie slyszales
    o firmach zarabiajacych swietnie na udzielaniu pozyczek ? Nie potrzebuja
    przy tym ani zlotowki depozytow...

    > G... prawda
    > Klient w Niemczech, bank w Niemczech, bankomat w Niemczech i oplaty
    wyzsze.

    a moze jakis konkret ? Bo postfinance.ch to konkret przeciwny.

> [...]
    > powie...;-))
    > Za darmo to maja banki wchodzace na rynek. Kazda promocja sie kiedys

    Niekoniecznie. Nie przypominam sobie zeby ING wchodzil na rynek i musial
    walczyc za pomoca OKO o rynek...

    D.

  • 7. Data: 2004-09-20 10:07:54
    Od: "Dave" <d...@o...pl>

    napisał w wiadomości news:cim8kp$c48$1@news.onet.pl...

> [...]
    > prowizji, a konta sa tanie ;)
    > U nas fundusze sa dalej w powijakach.
    > Rezerwa obowiazkowa chyba tez dalej jest wyzsza niz srednia europejska?

    mozna. Np. zarobki nizsze niz europejskie, nizsze koszty utrzymania (podatki
    energia poczta etc ), wysokie prowizje od transakcji kartowych etc.

> [...]
    > straty, te rezerwy i male zyski?)
    > Nie sztuka zysk osiagnac 200% gdy podstawa byla mala.

    no tak jest sporo pozytywnych zmian dla bankow

> [...]
    > Sztuka zatem jest tak prowadzic biznes, zeby zwiekszysc jego skale
    > dzialnosci i moc obnizyc najbardziej "widoczne" oplaty - np za prowadzenie

    sztuka tez jest nie wchodzic w uklady polityczno-partyjne, uklady
    kolesiowskie wskutek ktorych wyparowuja miliony na lewych kretytach... Ale
    to juz inna brozka. Choc tez sztuka prowadzenia czystego biznesu.

    > Lezy edukacja finansowa Polakow. No ale nie ma sie co dziwic - na to
    > potrzeba czasu, checi i pieniedzy.

    Ale z obu stron. Jaka jest oferta edukacyjna z tej branzy w TVP ? Plus minus
    ? Raz na tydzien ? Czemu nie ma np. codziennych programow o gieldzie czy o
    finansach ? Moze ludziom z branzy wcale nie zalezy na wyksztalceniu
    spoleczenstwa bo slabo wyksztalcone latwiej golic ?

    D.

  • 8. Data: 2004-09-20 18:51:57
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Mon, 20 Sep 2004 11:40:41 +0200, "Michał 'Amra' Macierzyński"
    <m...@p...pl> wrote:

    >Tak "probuje" robic Pekao SA. Bielecki juz mowil, ze nie beda sie bic
    >oproentowaniem lokat - tylko zaczna wciskac klientom fundusze...

    poprzednia prezes tego banku nie tak dawno mowila, ze internet nie ma
    racji bytu.
    prezes bielecki (ktorego szanowalem jako premiera) twierdzi, ze nie
    beda sprzedawac kredytow walutowych, bo to... nieetyczne.
    nastepna, po TVP, instytucja z misja. albo sie bawimy w biznes, albo w
    bambuko.

    G.

  • 9. Data: 2004-09-20 19:03:32
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Piotr Gralak <g...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > beda sprzedawac kredytow walutowych, bo to... nieetyczne.
    > nastepna, po TVP, instytucja z misja. albo sie bawimy w biznes, albo w

    No zobaczymy zajakies 2-3 lata kto mial racje. Kredyty mieszkaniowe maja
    mniej wiecej taki okres "psucia".

  • 10. Data: 2004-09-20 19:09:35
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Mon, 20 Sep 2004 21:03:32 +0200, "Michał 'Amra' Macierzyński"
    <m...@p...pl> wrote:

    >No zobaczymy zajakies 2-3 lata kto mial racje. Kredyty mieszkaniowe maja
    >mniej wiecej taki okres "psucia".

    ja osobiscie mam kredyt walutowy 1,5 roku i jestem wiecej niz
    zachwycony obecnymi kursami walut :) w porownaniu do kredytu w PLN,
    gydbym go wtedy wzial, zarobilem juz tyle, ze nielatwo bedzie to
    stracic.
    a zreszta nie o to mi chodzi. od kiedy to bank tak troszczy sie o
    klientow? i to pekao... mysle, ze sa tu inne przyczyny. a dorabianie
    do tego ideologii jest nieporozumieniem.

    G.