  • 11. Data: 2005-07-29 08:52:35
    Temat: Re: Zmiana kredyty PLN->CHF - czy teraz warto?
    Od: "tomek_xt" <t...@w...pl>

    Użytkownik "MichalL" :

    > "Jacek Maliszewski" :
    >
    > I tak juz zostanie ?

    Ja tam mam nadzieje ze po wakacjach CHF sie lekko odbije w gore... Wkoncu
    jakies tam zamieszanie przedwyborcze bedzie, choc niewiem na ile mozna na to
    liczyc :(

    pozdro
    tomek.

  • 12. Data: 2005-07-29 10:16:32
    Od: "Flashka" <n...@p...onet.pl>

    > Dokladnie w PLNach jest tak:
    > Raty 1500zl malejace w dol (w sumie za 10 lat zejde ponizej 1000zl)
    > Suma odsetek okolo 150tys zl przez 25 lat
    >
    > W CHF jest tak:
    > Raty 750zl rowne przez 25 lat
    > Suma odsetek okolo 45tys (moze sie zmienic po zmianie kursu).
    >
    > Mam dylemat, bo w sumie WIBOR3M jest teraz niski i mowi sie ze w
    > najblizszym czasie bedzie oscylowal w tych okolicach. Z walutami moze byc
    > tez roznie, bo LIBOR3M jest teraz dosyc niski i chyba moze byc tylko
    > drozej :D Ale i tak patrzac na roznice w oprocentowaniu to CHF a PLN to
> [...]

    Porównujesz raty na nie równych zasadach, musisz mieć świadomość, że płacąc
    raty równe, zapłacisz o wiele więcej ogólem odsetek za obsługe kredytu.
    Wysokość raty to nie jedyny aspekt na który powinieneś zwrócic uwagę.
    Sprawdź swój wynik dla rat malejących we frankach, wtedy zobaczysz wyraźniej
    swój bilans. Ktoś policzył ręcznie na innym forum, że od 200K kredytu (było
    chyba 30 lat) wychodzi o 70K więcej do spłaty dla przypadku rat równych.

    P.S.
    Jak w BOS-iu ustalają zakup walut, tzn po jakim kursie z jakiego dnia biorą
    i kiedy po jakim kursie wypłacą kredyt ?

    pozdr
    flacha

  • 13. Data: 2005-07-29 12:10:09
    Od: "Mariusz Polowczuk" <m...@c...pl>

> [...]
    > bilans. Ktoś policzył ręcznie na innym forum, że od 200K kredytu (było chyba
    > 30 lat) wychodzi o 70K więcej do spłaty dla przypadku rat równych.

    Moje porownanie wynika z tego:
    - kredyt w PLN jest drozszy niz w CHF to trzeba wziac raty malejace, aby odsetki
    byly mniejsze
    - kredyt w CHF jest tanszy wiec mozna sobie pozwolic na wieksze odsetki poprzez
    raty rowne.

    Takie porownanie daje najmniejsza roznice w odsetkach miedzy PLN a CHF, bo
    jakbym przewalutowal na CHF w raty malejace, to odesetek mialbym jeszcze mniej
    :)

    > Jak w BOS-iu ustalają zakup walut, tzn po jakim kursie z jakiego dnia biorą i
    > kiedy po jakim kursie wypłacą kredyt ?

    Ups, nie pytalem o to, zapewne jak mi pokarza umowe (czekam na decyzje) to bede
    o takie sprawy pytal. Dla mnie bylo w BOŚ wazne to, ze maja jeden z
    najmniejszych spreadow na walucie CHF. Chyba tylko Millenium ma mniejsza roznice
    kupna-sprzedazy CHFow.

    Pozdr.
    MP

  • 14. Data: 2005-08-01 15:28:03
    Od: m...@p...pl (McMac)

    On Fri, 29 Jul 2005 12:16:32 +0200, "Flashka" <n...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >chyba 30 lat) wychodzi o 70K więcej do spłaty dla przypadku rat równych.

    To źle policzył.
    Kalkulator expandera mówi: 200kzł / 30 lat / 3,5% - suma odsetek przy ratach
    równych = 123312; przy ratach malejących = 105291; różnica = 18kzł.

    --
    - Maciej Kulawik ----------------