  • 21. Data: 2004-02-02 15:13:01
    Temat: Re: Zaokraglenia kwot
    Od: Dentarg <d...@i...com>

    On Mon, 2 Feb 2004 09:02:17 -0600, "poilkj" <...@...a.a.a.invalid> wrote:

    >Są. W ustawie o rachunkowości.
    >Piątkę zaokrągla się w górę.

    Nie mówie, że nie ma, ale czy ta ustawa ma zastosowanie wszędzie ?

    Jestem z tym tematem na bierząco, choć trochę z boku :), bo ostatnio
    mój znajomy z pracy się tym zajmował, gdy pojawiła się kwestia
    zaokrągleń w cenniku internetowym. Okazało się, że ogólnie stosowanych
    metod zaokrąglania jest ok. 5, ale niestety nie udało znaleźć się w
    polskim prawodawstwie, która metoda jest obowiązująca.
    Pytanie o zaokrąglanie zadaliśmy księgowej, radcy prawnemu, szukaliśmy
    w LEXie oraz osobom odpowiedzialnym za usługi finansowe w firmie.
    I niestety nikt nie potrafił wskazać aktu prawnego wskazującego jedną
    słuszną metodę zaokrąglania.

    Mnie w szkole uczono, że 5 w góre.

    Inne metody to:
    5 w dół.
    5 w góre lub w dół, w zależności od tego czy jest poprzedzona parzystą
    czy nieparzystą liczbą (po to, żeby statystycznie mniej więcej tyle
    samo razy zaokrąglać w dół i w górę).
    całkowite odrzucenie liczb po za znaczącymi, czyli praktycznie
    zaokrąglenie w dół zawsze (np. 1,959 to wedle tej metody 1,95).

    Śmieszne, ale róźne języki programowania lub arkusze kalkulacyjne
    zaokrąglają inaczej i często z tego mogą powstać nieoczekiwane błędy w
    obliczeniach.

    pzdr,
    Dentarg

    --
    Moje CV online - http://dentarg.it64.com
    Warcraft2 - http://warcraft2.it64.com

  • 22. Data: 2004-02-02 15:31:58
    Od: "Chmielu" <j...@A...pccom.info>

    Użytkownik "kasza" <k...@i...pl.no.spam.please!> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Chmielu" <j...@A...pccom.info> napisał w wiadomości
    > 1-4,
    >
    > dawno ta szkola byla? :)
    > nie bylo w tej szkole nic o szczegolnym traktowniu pirwszej piatki ktora
    sie
    > odrzuca? :)

    Trochę się czepiasz, trochę marudzisz...
    A temat już chyba zakończony...
    Ale jak chcesz to dwa posty dalej kolega "Dentarg" się więcej rozpisał...
    --
    Jarosław Chmielewski [alias: Chmielu]
    [Nie "masz" Novell-a, tylko NetWare...

  • 23. Data: 2004-02-02 19:03:19
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2/2/2004 1:44 AM, Stasio Podróżnik na L4 wrote:
    > Użytkownik "Realista" <r...@o...pl.USUN> napisał w wiadomości

    > Przepisów nie znam ....
    >
    > Ale na prosty rozum człowieka po 8 klasach podstawówki , 4 liceum, 5 studiów
    > matematycznych twoje 1,595 zawsze będzie w tej kwestii wynosiło 1,60 PLN ;)

    1,595 x 10 000 = 15'950 tj. 159,50- zł czyli zaokraglając "przed" a nie
    "po" na zapodanej liczbie operacji mamy pół złotego.
    Przy odpowiedniej liczbie pacjentów prezes może kupić auto.
    Do obliczeń potrzeba tupetu, nie wykształcenia ;-)

    Pzdr: Catbert

  • 24. Data: 2004-02-02 21:44:36
    Od: jo44 <jo44@TO_PRECZ.go2.pl>

    Użytkownik Catbert napisał:

> [...]
    > Przy odpowiedniej liczbie pacjentów prezes może kupić auto.
    > Do obliczeń potrzeba tupetu, nie wykształcenia ;-)

    Mnożyc przez 10.000 umiesz. Myslec - ni cholery.

  • 25. Data: 2004-02-02 23:59:14
    Od: "l:e.h" <l...@...pl>

    "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> skribis:

    >Skąd to wziąłeś?

    to logiczne - jezeli wiemy ze cos z dokladnoscia do 3 miejsc wynosi 1,595,
    to zwieksza dokladnoscia moze to byc np. 1,59512345, 1,595999, 1,5950001
    id. W kazdym razie za ta piatka prawdopodobnie stoja inne cyfry o ktorych
    nie wiemy (niedokladnosc pomiaru w fizyce, obliczen itp) - a takiej
    liczbie blizej do 1,60 niz 1,59.

    Pozdrawiam, Leh.
    --
    }} Bezplatny e-book: http://www.arystoteles.pl/ (na dole po prawej) {{
    {{ Forum o bogactwie: http://www.arystoteles.pl/bf/ }}

  • 26. Data: 2004-02-03 09:11:29
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2/2/2004 10:44 PM, jo44 wrote:

    > Mnożyc przez 10.000 umiesz. Myslec - ni cholery.

    Wiem, że to nie miłe, że ktoś może zorientować się w "możliwościach"
    systemu.
    W bankach zdarza się zaokrąglanie np. odsetek, które pozwala skubnąc
    klienta na kilka - kilkanaście groszy, tak by tego nie zauważył.

    Pewną analogią jest zaokrąglanie kursu waluty (w tabeli NBP podawane są
    cztery cyfry po przecinku). Wynik jest inny, gdy zaokrąglimy kurs do
    dwóch cyfr po przecinku przed mnożeniem - inny, gdy po mnożeniu.
    W przypadku dużej liczby operacji, a z taką mamy do czynienia w
    sprzedaży hurtowej lub w banku moment zaokrąglenia da kwoty nie do
    pogardzenia.
    Jesteś pewien, że wszyscy robią to jednakowo?
    Wyskarczy drobna kombinacja przed zaokrągleniem, by średnia kwot
    zaokrąglonych była zawsze niższa lub zawsze wyższa od średniej sumy bez
    zaokrągleń.
    Oczywiście bank nie musi robić drobnych szwindelków, bo sobie zwyczajnie
    ustali swój kurs (klient, szczególnie instytucjonalny nie zmienia konta
    5 razy w roku) - kurs, który jest nieprzewidywalny i na poziomie klienta
    niemożliwa jest do ustalenia jego korelacja z czymkolwiek.

    Być może pamiętasz sławetne zaokrąglanie kwot dla ZUS (instytucja
    państwowa) - gdzie różnica procedur w zaokrąglaniu ZUSu i klientów
    powodowała różnicę 1 grosza i powstanie zaległości?
    1 grosz x 10 mln = 100'000,- zł miesięcznie, przy przyjęciu odpowiednich
    założeń.

    W kwestii formalnej: ocena, czy potrafię mysleć, czy nie nie wnosi
    merytorycznej treści.
    Ocena ta dotyczy mojej osoby, nie argumentów - w tym sensie jest
    niepoprawna i ze względów formalnych (nawet jeżeli słuszna) zostaje
    odrzucona.

    Pzdr: Catbert

  • 27. Data: 2004-02-03 09:11:57
    Od: "Artur Czeczko" <n...@e...one.pl>

    Użytkownik "l:e.h" <l...@...pl> napisał w
    wiadomości news:2not10tu9u0vpn47h22ubfif6jm84qh49r@4ax.com...

> [...]
    > id. W kazdym razie za ta piatka prawdopodobnie stoja inne cyfry o ktorych
    > nie wiemy (niedokladnosc pomiaru w fizyce, obliczen itp) - a takiej

    Jeśli:
    a) liczba 1,595 pochodzi z jakiegoś zaokrąglenia, to równie dobrze
    przed zaokrągleniem to mogło być 1,5954, jak i 1,5946 - wtedy
    z tego nie wynika, które zaokrąglenie do 2 miejsc jest "słuszniejsze",
    b) 1,595 to dokładna wartość - wtedy też nie jest rozstrzygnięte,
    czy powinno się zaokrąglić w górę czy w dół,
    c) 1,595 to pierwsze cyfry liczby, której całej nie znamy - wtedy
    słuszniej jest zaokrąglic w górę, z powodów wymienionych
    wyżej.

    Warto jeszcze dodać, że matematyka jest bardzo elastyczną nauką
    i można w niej przedefiniować wszystko - na przykład dodawanie
    lub mnożenie, a co dopiero zaokrąglenie.

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 28. Data: 2004-02-03 09:12:45
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2/2/2004 10:44 PM, jo44 wrote:

> [...]

    pogardzenia.
    Jesteś pewien, że wszyscy robią to jednakowo?
    Wystarczy drobna kombinacja przed zaokrągleniem, by średnia kwot

  • 29. Data: 2004-02-03 14:22:48
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Tue, 03 Feb 2004 10:12:45 +0100, Catbert <v...@w...pl>
    wrote:

    >Być może pamiętasz sławetne zaokrąglanie kwot dla ZUS (instytucja

    pamiętasz? To brzmi jak pytanie o przeszłość :-)
    Oni nadal czepiają się, jeśli procent sumy jest różny od supy
    procentów (np. zsumowane składniki list płac dają inny wynik niż
    składniki policzone od sumy wynagrodzeń z kilku list) !

    --
    Jarek Andrzejewski

  • 30. Data: 2004-02-03 15:04:28
    Od: "jo44" <jo44@TO_PRECZ.go2.pl>

    Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > W przypadku dużej liczby operacji, a z taką mamy do czynienia w
    > sprzedaży hurtowej lub w banku moment zaokrąglenia da kwoty nie do

    Moge ci to jasno i jednoznacznie powiedziec:
    nie masz pojecia o czym piszesz!!!