  • 1. Data: 2003-10-28 22:29:45
    Temat: Wpłatomaty w Eurobanku
    Od: "Mariusz A. Jasiński" <n...@m...emaila.pl>

    Czekam na wyniki Waszych testów :-)

    Koniec ery kasjerów w banku - nadszedł czas maszyn

    Poniedziałek, 27 października 2003r.

    Urządzenia do wypłacania pieniędzy są wszystkim dobrze znane. Teraz
    pojawia się nowość: automatyczne wpłacanie gotówki

    Pracownicy Eurobanku nie będą już zajmować się przyjmowaniem pieniędzy
    od klientów. Zrobią to za nich urządzenia nazwane wpłatomatami. Do
    końca tygodnia pojawią się we Wrocławiu. Pierwszy wpłatomat od piątku
    funkcjonuje w Warszawie.

    Wrocławski bank jako pierwszy w Polsce wprowadza takie rozwiązanie na
    masową skalę. Zakupił 60 urządzeń, które pojawią się we wszystkich
    większych miastach. Podczas wpłacania pieniędzy - położenia ich na
    specjalnej półce - na monitorze wyświetlą informacje jakie banknoty i
    o jakich nominałach zostały przyjęte. Jednorazowo można "dać" maszynie
    do 50 banknotów. Jeśli się rozmyślimy, to w każdej chwili możemy
    zrezygnować z operacji, a wpłatomat odda nam wszystkie banknoty.

    Jednak gdy zakończymy operację, to pieniądze od razu znajdą się na
    naszym koncie. Ważne jest to wtedy, gdy na przykład termin realizacji
    polecenia zapłaty jest blisko, a na koncie mamy pustki. Otrzymamy też
    wydruk potwierdzający, ile pieniędzy i w jakich nominałach
    wpłaciliśmy. To wszystko po to, aby zminimalizować ryzyko błędów i
    reklamacji.

    W przyszłości dzięki wpłatomatom będzie można dokonywać przelewów i
    wpłacać pieniądze na lokaty. Eurobank wprowadza wpłatomaty między
    innymi ze względów bezpieczeństwa. Skoro klienci wszystkie operacje
    gotówkowe będą wykonywać poprzez automaty, to pracownicy nie będą
    musieli mieć w kasie żadnych pieniędzy. Potencjalni przestępcy będą
    mieć trudniejsze zadanie, bo sterroryzowanie załogi nic im nie da - a
    bankomaty i wpłatowamaty są na groźby odporne, tak samo jak na siłowe
    próby wydobycia z nich pieniędzy. Dla Eurobanku to o tyle istotne, że
    wiekszość swoich placówek ma w centrach handlowych i są one "otwarte"
    - coś w rodzaju wolnostojącego stoiska.

    Drugi ważny aspekt - nie będzie kolejek z tego powodu, że kasjer
    przelicza pieniądze wpłacane przez klienta.

    Będzie setka

    Eurobank ma swoją centralę we Wrocławiu. Powstał niecały miesiąc temu.
    Obecnie na terenie kraju działa 45 placówek w centrach handlowych i 28
    klasycznych oddziałów w dużych miastach. Do końca roku liczba
    wszystkich placówek banku ma przekroczyć 100.

    Bartosz Chochołowski - Słowo Polskie

  • 2. Data: 2003-10-28 23:02:06
    Temat: Re: Wpłatomaty w Eurobanku
    Od: Marcin Nowakowski <m...@i...usunto.pl>

    On 10/28/2003 11:29 PM, Użytkownik Mariusz A. Jasiński napisał:

    > Czekam na wyniki Waszych testów :-)
    [cut]

    A ta maszyna sprawdza autentycznosc banknotow? Poza tym nie przyjmuje
    bilonu ;>

    --
    Marcin Nowakowski
    MCR@IRC, ICQ UIN: 53375070, GG: 1824096, GSM: +48 504 583105

  • 3. Data: 2003-10-29 07:19:43
    Od: "Robert Wicik" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Nowakowski" <m...@i...usunto.pl> napisał w
    wiadomości news:bnmshc$p5$1@absinth.dialog.net.pl...

    > [cut]
    >
    > A ta maszyna sprawdza autentycznosc banknotow? Poza tym nie przyjmuje
    > bilonu ;>

    Pewnie będzie coś w stylu automatów na stacjach Neste A24 - przyjmują
    banknoty za benzynę, ale żeby trafić na banknot, który maszyna przyjmie,
    trzeba mieć niezłego farta :-))

    Pozdraiwam
    Robert Wicik

  • 4. Data: 2003-10-29 08:17:32
    Od: gornik <g...@g...w.pl>

    Popatrzmy co też wymyślił osobnik zwany "Robert Wicik"
    <N...@p...onet.pl>:

    > Pewnie będzie coś w stylu automatów na stacjach Neste A24 - przyjmują
    > banknoty za benzynę, ale żeby trafić na banknot, który maszyna przyjmie,
    > trzeba mieć niezłego farta :-))
    W Warszawie są automaty do ładowania karty miejskiej przyjmujące banknoty
    - korzystałem z nich wiele razy, tylko raz nie chciał mi przyjąć banknotu.
    Częściej mi się zdarzało że jakieś automaty mi nie chciały przyjąć monety.
    Moim zdaniem będą się "wpłatomaty" sprawdzać
    Inna jest sprawa kolejek do wpłat - podejrzewam że takie wpłacanie będzie
    wolniejsze niż wpłata w okienku, bo pewnie trzeba będzie wkładać po jednym
    banknocie

    --
    Górnik | "Więc kimże w końcu jesteś ?
    g...@g...w.pl | która wiecznie zła pragnąc
    www.gumasy.w.pl | wiecznie czyni dobro." (J.W.Goethe "Faust")

  • 5. Data: 2003-10-29 09:02:25
    Od: "Piotr" <p...@...pl>

    Użytkownik "gornik" <g...@g...w.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wolniejsze niż wpłata w okienku, bo pewnie trzeba będzie wkładać po jednym

    We Wrocławskim BZWBK w Rynku jest maszyna, która też mnie zaciekawiła
    automat do wymiany pięniędzy. To już musi być wyższa szkoła jazdy. Wkładamy
    w ? wyciągamy w zł. Podobnie z $.

    Piotrek

  • 6. Data: 2003-10-29 13:02:54
    Od: Piotr Grzegorz Skowroński <s...@S...PRECZgazeta.pl>

    Robert Wicik <N...@p...onet.pl> wrote:

    > Pewnie będzie coś w stylu automatów na stacjach Neste A24 - przyjmują
    > banknoty za benzynę, ale żeby trafić na banknot, który maszyna
    > przyjmie, trzeba mieć niezłego farta :-))

    No właśnie:
    Jak taka maszyna może sprawdzić autentyczność banknotu?

    Nie ma do dyspozycji zmysłu dotyku żeby ocenić cechy papieru lub
    wypukłości/wklęsłości druku, a najdoskonalsza maszyna nie potrafi ocenić
    tego co widzi (może najwyżej porównać z jakimś wzorem); banknoty często są
    sprane, wymięte itp., a to musi fałszować wyniki.
    Poza tym PLN-y fabrycznie różnią się nieco rozmiarami, w zależności od serii
    (kiedyś trafiłem na dwie 50-złotówki o innej długości, widocznej z daleka na
    oko, obie były OK).

    Może ktoś miał z tym do czynienia i potrafi podać szczegóły, jakie
    rozwiązania są tam zastosowane? Skoro ludzie dają się nabrać, to w jaki
    sposób maszyna może pracować?
    Widzę tylko jedno wytłumaczenie: robot żre falsyfikaty, ale ich koszt w
    porównaniu z człowiekiem jest na tyle niski, że to się opłaca.

    --
    ukłony - skowi
    skowi (at) gazeta pl

  • 7. Data: 2003-10-29 13:39:36
    Od: "Robert" <u...@o...pl>

    bnodbt$2s0a$...@f...acn.pl,
    Piotr Grzegorz Skowroński <s...@S...PRECZgazeta.pl>:

    > Może ktoś miał z tym do czynienia i potrafi podać szczegóły, jakie
    > rozwiązania są tam zastosowane? Skoro ludzie dają się nabrać, to w
    > jaki sposób maszyna może pracować?

    Ja Ci moge powiedziec z doswiadczen w innych krajach - po prostu przy
    jakichkolwiek watpliwosciach maszyna odrzuca banknot i przyjmuje tylko
    takie, ktore pozytywnie zweryfikuje.

    --
    Robert

  • 8. Data: 2003-10-29 13:43:08
    Od: "Robert Wicik" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Grzegorz Skowroński" <s...@S...PRECZgazeta.pl>
    napisał w wiadomości news:bnodbt$2s0a$1@foka1.acn.pl...
> [...]
    serii
    > (kiedyś trafiłem na dwie 50-złotówki o innej długości, widocznej z daleka

    Zapewne porównuje skan banknotu ze wzorcem i uznaje za zgodne z pewnym
    dopuszczalnym błędem.
    Moze oprócz skanowania, jeszcze prześwietla banknot, wtedy może więcej cech
    zweryfikować.
    Ale jak jest w praktyce?

    Pozdrawiam
    Robert Wicik

  • 9. Data: 2003-10-29 14:16:57
    Od: "Wojciech Nawara" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Wicik" <r...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bnog47$hon$1@news.onet.pl...

> [...]
    > dopuszczalnym błędem.
    > Moze oprócz skanowania, jeszcze prześwietla banknot, wtedy może więcej

    Pamiętajmy, że wpłatomat wie od kogo pochodzą dane banknoty. I być może
    wiedza ta będzie wykorzystana, nie wiem.

    --
    Pozdrawiam,

    Wojciech Nawara

  • 10. Data: 2003-10-29 15:16:39
    Od: Bartol Partol <b...@p...co>

    Użytkownik Wojciech Nawara napisał:

    > cech
    >
    > Pamiętajmy, że wpłatomat wie od kogo pochodzą dane banknoty. I być może
    > wiedza ta będzie wykorzystana, nie wiem.

    No wlasnie. Co prawda od razu po wplacie kasa pojawia sie na koncie, ale
    jak bank stwierdzi, ze maszyma polknela falsyfikat, to moze wezwac
    klienta do wyjsnienia sprawy i ewentualnego wyrownania swojej szkody
    (procedura pewnie jest podobna jak przy falszywej kasie znalezionej
    przez bank w bankomacie depozytowym - maszyna wie ktore banknoty
    wrzucila dana osoba).

    Bartol