  • 11. Data: 2016-04-08 22:14:37
    Temat: Re: VW likwiduje tokeny
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    klaus <k...@p...onet.pl> writes:

    > To jest raczej nieuniknione, podejrzewam że koszt obsługi sms jest
    > dużo mniejszy niż tokenów i bank zrobi wszystko żeby wdrożyć tańszą
    > opcję. Jednak jak komuś zależy i ma odrobinę asertywności może odwlec
    > zmianę na jakiś czas.

    Przyznaję że od pewnego czasu nie mam nic wspólnego z tokenami RSA, ale
    nie wydaje mi się, by koszt "obsługi" istniejącego tokena był istotny.

    Może zauważyli pewne zagrożenie, o którym było głośno kilka lat temu.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 12. Data: 2016-04-09 07:35:56
    Od: klaus <k...@p...onet.pl>

    W dniu 08-04-2016 o 22:14, Krzysztof Halasa pisze:

    > Przyznaję że od pewnego czasu nie mam nic wspólnego z tokenami RSA, ale
    > nie wydaje mi się, by koszt "obsługi" istniejącego tokena był istotny.
    >
    > Może zauważyli pewne zagrożenie, o którym było głośno kilka lat temu.

    Informacja o wycieku danych pojawiła się w 2011 roku, można raczej
    założyć że w tokenach wydawanych po tej dacie nie ma problemu z
    bezpieczeństwem.

    Co do kosztów, znasz koszt utrzymania systemu do obsługi RSA w banku?
    Wsparcie, licencje itp?
    Druga sprawa, jeżeli bank zdecydował się na zmianę systemu to nie opłaca
    mu się utrzymywać równolegle dwóch rozwiązań - to nie jest prosta
    bezkosztowa w utrzymaniu aplikacja na PC typu saper czy notatnik.

  • 13. Data: 2016-04-09 11:02:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    klaus <k...@p...onet.pl> writes:

    > Informacja o wycieku danych pojawiła się w 2011 roku, można raczej
    > założyć że w tokenach wydawanych po tej dacie nie ma problemu z
    > bezpieczeństwem.

    Problem z tymi tokenami nie polegał na żadnym wycieku danych. Problem
    polegał na tym, że producent te dane gromadził. Gdyby ich nie gromadził,
    nie mogłyby wycieknąć.

    > Co do kosztów, znasz koszt utrzymania systemu do obsługi RSA w banku?
    > Wsparcie, licencje itp?

    Nigdy nie pracowałem w żadnym banku. Koszty na pewno są dużo mniejsze
    niż "zwykle", ale możliwe że zostały (nie tylko wsparcie) rozłożone
    w czasie w formie "abonamentu".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 14. Data: 2016-04-09 11:34:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 09 Apr 2016 11:02:05 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Nigdy nie pracowałem w żadnym banku. Koszty na pewno są dużo mniejsze
    > niż "zwykle", ale możliwe że zostały (nie tylko wsparcie) rozłożone
    > w czasie w formie "abonamentu".

    No coz, Lukas/CA mial tokeny RSA i jakos bardzo chetnie z nich
    zrezygnowal.
    Tokeny:
    -klient placil 30zl, ale jak uszkodzil, to bank za nowy chcial juz
    100. Teraz elektronika potaniala, byc moze RSA taniej sprzedaje
    -tokeny po 3 latach gasily ekran. Nie ze bateria slaba, zapas jeszcze
    mialy, ale przychodzila informacja ze sie konczy i trzeba wymienic ...
    i trzeba bylo. Taka forma abonamentu :-)

    J.

  • 15. Data: 2016-04-09 11:57:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 08 Apr 2016 19:34:25 +0200, klaus napisał(a):

> [...]
    > mniejszy niż tokenów i bank zrobi wszystko żeby wdrożyć tańszą opcję.
    > Jednak jak komuś zależy i ma odrobinę asertywności może odwlec zmianę na

    Trzy miesiace ?
    Czas sie zdecydowac - kupic telefon lub zmienic bank.

    J.

  • 16. Data: 2016-04-09 12:03:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 7 Apr 2016 14:51:03 +0200, Olin napisał(a):

    > Jak masz komórkę, możesz od razu wpisać numer po zalogowaniu i po
    > problemie.
    > VW może nie ma czadowego interfejsu, ale zawsze grali fair z klientami i o
    > zmianach trąbili z wyprzedzeniem. Mam nadzieję, że to jednorazowa wpadka.

    No to jeszcze jedna mozliwosc
    -zabrac prawie wszystkie pieniadze,
    -podac nr stacjonarny,
    -obracac reszta.

    SMS na stacjonarny przychodza, w formie glosowej.
    Trzeba miec pod reka magnetofon, kartke i dlugopis i byc szybki w
    odbieraniu.
    Ale jak bank zobaczy rachunek, to przynajmniej odczuje. 1zl/sms :-)

    No chyba, ze sie zabezpieczyli i nie przejda :-)

    J.

  • 17. Data: 2016-04-09 13:43:39
    Od: klaus <k...@p...onet.pl>

    W dniu 09-04-2016 o 11:57, J.F. pisze:

    > Trzy miesiace ?
    > Czas sie zdecydowac - kupic telefon lub zmienic bank.
    >
    > J.

    Dlaczego 3?
    Nie mniej niż 1 miesiąc od momentu poinformowania o zmianie
    regulaminu/umowy.
    Równie dobrze mogą jutro zacząć rozsyłać informację jak i za pół roku.

  • 18. Data: 2016-04-09 13:51:36
    Od: klaus <k...@p...onet.pl>

    W dniu 09-04-2016 o 11:02, Krzysztof Halasa pisze:

    > Problem z tymi tokenami nie polegał na żadnym wycieku danych. Problem
    > polegał na tym, że producent te dane gromadził. Gdyby ich nie gromadził,
    > nie mogłyby wycieknąć.

    Takim sposobem to możemy dojść do tego że problemem są same tokeny.
    Jakby ich nie nie było to nie byłoby problemu ;)

    > Nigdy nie pracowałem w żadnym banku. Koszty na pewno są dużo mniejsze
    > niż "zwykle", ale możliwe że zostały (nie tylko wsparcie) rozłożone
    > w czasie w formie "abonamentu".

    Piszesz że nie miałeś nigdy styczności z tematem i równocześnie
    stwierdzasz że "na pewno" koszty są dużo mniejsze - jakaś podstawa tej tezy?
    Jak masz na myśli abonament od klientów to w przypadku VW nie jest to
    prawdą - klient nic nie płacił za token.
    Jak abonament płacony na rzecz firmy zewnętrznej przez bank to właśnie o
    tym pisałem - bank chce się pozbyć tego "abonamentu".

  • 19. Data: 2016-04-09 15:04:24
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <1...@4...net>,
    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Trzy miesiace ?
    > Czas sie zdecydowac - kupic telefon lub zmienic bank.

    E, krecisz.
    Nie ma juz bankow z tokenami.
    --
    TA

  • 20. Data: 2016-04-09 23:24:25
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Tokeny:
    > -klient placil 30zl, ale jak uszkodzil, to bank za nowy chcial juz
    > 100. Teraz elektronika potaniala, byc moze RSA taniej sprzedaje

    Bankowi może taniej sprzedawać, ze względu na duży hurt. Ale chyba tu
    chodziło o likwidacje przed terminem, a nie o brak wznawiania.
    --
    Krzysztof Hałasa