  • 91. Data: 2005-06-02 14:36:58
    Temat: Re: Trochę o rodzajach kart (uwaga! dla niektórych może być nudne i męczące!)
    Od: yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com>

    2005-06-02 15:35- tak przynajmniej miał(a) ustawiony zegar systemowy
    m23m, gdy pisał(a):
    [...]
    Bardzo pożyteczna robota!
    Będzie się na co powoływać, co jest tym bardziej cenne. że od tygodnia
    trwa tutaj nieustający Dzień Dziecka (pijanego, we mgle).
    Jedyne co mi do głowy przyszło, to że jeszcze można podzielić karty
    charge. Na takie, które niewiele się różnią od debetowych i związane są
    z kontem w banku (nie znam polskich przypadków, ale mam taką skądinąd) i
    takie, które bliższe są kredytowym, nie wymagają konta i działają
    samodzielnie (Amex).
    Te pierwsze, w określonym terminie, zwykle raz na miesiąc same się
    rozliczają, korzystając z zasobów konta. Moja ma jeszcze taki ficzer, że
    gotówkę ściąga sobie od razu (w tym zakresie niczym się nie różniąc od
    debetowej). Brak niezbędnych środków na koncie powoduje niedozwolonym
    debetem
    Te drugie, mają zwykle określony grace period, a tym tylko różnią się od
    kredytowych, że trzeba spłacić całość obciążeń. Niespłacenie skutkuje
    obciążeniem karnymi odsetkami za zwłokę.

    --
    **** ****
    **** Make it idiot-proof ****

  • 92. Data: 2005-06-02 14:43:55
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    >         Dla młodzieży i nie tylko! :-)
    >        --------------------------------
    >
    > Pierwszy podział kart:
    > [...]
    >
    > m23m

    Myślę, że to na tyle pożyteczny poradnik,
    że śmiało mógłbyś umieścić go w osobnym wątku,
    z łatwo googlowalnym tytułem, by można było
    w razie potrzeby, szybko się na niego napatoczyć ;-)

  • 93. Data: 2005-06-02 14:49:56
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    m23m napisał(a):

    > * Karty płaskie, którymi da się płacić w Internecie -> VE w Inteligo, VE w
    > Millennium (sprawdzone kilka dni temu),

    A to nowość. Ktoś może jeszcze sprawdzić VE z Mille? :-)

  • 94. Data: 2005-06-02 14:56:01
    Od: "August" <@www.augustowski.org>

    W artykule news:0b1e.00000af6.429f0b0f@newsgate.onet.pl grupowicz m23m
    napisał:

    > Debet, kredyt lub charge to tylko źródło wydawanych pieniędzy i forma
    > rozliczeń użytkownika z bankiem.

    Może dodać:

    Przy użyciu dowolnej karty wypukłej w imprinterach przy jednoczesnym braku
    autoryzacji telefonicznej, możliwe jest przekroczenie narzuconych przez bank
    limitów i wpadnięcie w niedozwolony debet lub kredyt.

    --
    S pozdravem,
    August

  • 95. Data: 2005-06-02 15:00:58
    Od: "m23m" <m...@o...pl>

    > Bardzo pożyteczna robota!

    Dzięki! :-)

> [...]
    > z kontem w banku (nie znam polskich przypadków, ale mam taką skądinąd) i
    > takie, które bliższe są kredytowym,  nie wymagają konta i działają

    W sumie słuszny postulat. Tylko czy ci dyskutanci spod znaku Nieustającego
    Dnia Dziecka we Mgle zrozumieją takie niuanse?

> [...]
    > gotówkę ściąga sobie od razu (w tym zakresie niczym się nie różniąc od
    > debetowej). Brak niezbędnych środków na koncie powoduje niedozwolonym

    Rozliczenie raz w miesiącu i ściągnięcie środków z konta (niezależnie od tego
    czy one tam są, czy też nie) jest typowe dla kart charge Pekao S.A. (VISA
    Concerto, Eurokarta i karta Pekao/Shell).

    > Te drugie, mają zwykle określony grace period, a tym tylko różnią się od
    > kredytowych, że trzeba spłacić całość obciążeń. Niespłacenie skutkuje
    > obciążeniem karnymi odsetkami za zwłokę.

    Co do grace periodu - czy ja wiem... AmEx podaje, że zadłużenie należy spłacić
    niezwłocznie po otrzymaniu wyciągu. Tyle, że odsetki pobierają dopiero po 14
    dniach...

    m23m

  • 96. Data: 2005-06-02 15:10:52
    Od: yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com>

    2005-06-02 17:00- tak przynajmniej miał(a) ustawiony zegar systemowy
    m23m, gdy pisał(a):

    > Co do grace periodu - czy ja wiem... AmEx podaje, że zadłużenie należy spłacić
    > niezwłocznie po otrzymaniu wyciągu. Tyle, że odsetki pobierają dopiero po 14
    > dniach...

    Na stronie swojej piszą o tym dość mętnie:
    "Nieoprocentowany kredyt - średni okres bezpłatnego kredytowania wynosi
    39 dni od daty zawarcia transakcji"

    --
    **** ****
    **** Make it idiot-proof ****

  • 97. Data: 2005-06-02 15:15:29
    Od: "m23m" <m...@o...pl>

> [...]
    > autoryzacji telefonicznej, możliwe jest przekroczenie narzuconych przez bank
    > limitów i wpadnięcie w niedozwolony debet lub kredyt.

    Można. Tyle tylko, że to niewiele wnosi. ;-)
    W niedozwolony debet czy kredyt można bowiem wpaść nawet używając karty w POS-
    ie. Wystarczy, że terminal nie będzie - np. ze względu na niską kwotę -
    próbował zautoryzować transakcji (częste przy AmExach) lub baza danych do
    autoryzacji będzie "nieświeża".
    Pierwsze zdarzało mi się wielokrotnie, drugie - też czasem.
    Np. kiedyś nie udało mi się zapłacić debetową VISĄ, choć na koncie były
    pieniądze, a zapłaciłem - po autoryzacji! - kredytówką tego banku, na której
    absolutnie nie miałem ani grosza (później dowiedziałem się, że tego dnia w
    Handlobanku padł system i dane do autoryzacji pochodziły z kopii zapasowej
    zrobionej dzień wcześniej)...

    m23m

  • 98. Data: 2005-06-02 15:21:32
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    m23m wrote:

    > Można. Tyle tylko, że to niewiele wnosi. ;-)

    o bardzo dużo.
    90% postów z grupy zniknie.

  • 99. Data: 2005-06-02 15:42:04
    Od: m...@o...pl

    > Na stronie swojej piszą o tym dość mętnie:
    > "Nieoprocentowany kredyt - średni okres bezpłatnego kredytowania wynosi
    > 39 dni od daty zawarcia transakcji"

    Tak... Coś więcej (wprawdzie na temat kart korporacyjnych, a nie osobistych)
    można wyczytać w regulaminie dołączonym do dokumentu "Umowa z firmą o
    wydawanie kart korporacyjnych - odpowiedzialność solidarna" (znalazłem to
    właśnie na ich stronie):

    (...)
    8. PŁATNOŚCI
    a) Wszelkie Obciążenia są wymagalne w pełnej wysokości w złotych NIEZWŁOCZNIE
    PO OTRZYMANIU PRZEZ POSIADACZA KARTY MIESIĘCZNEGO ZESTAWIENIA TRANSAKCJI
    (podkreślenie moje - m23m).
    b) (...)
    c) (...)
    d) American Express może obciążyć Posiadacza Karty lub Firmę opłatami za
    opóźnioną płatność od zaległego salda według następujących stawek:
    (i) w 21* dniu po dacie zestawienia transakcji - 3% wszelkich zaległych kwot
    (...)
    (ii) w 42 dniu po dacie zestawienia transakcji - 3,09% wszelkich zaległych
    kwot (...)

    m23m

    *21 - przyznaję, że tu się pomyliłem, bo poprzednio - z pamięci - podałem 14...

  • 100. Data: 2005-06-02 15:42:19
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    m23m wrote:

    > Dzięki! :-)

    Jestem pod wrażeniem, że Ci się chciało :-)))

    przyszłość/ Woody Allen