    From: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Szałamacha listy pisze ...
    Date: Fri, 6 May 2016 22:39:33 +0900

    On 05/06/2016 10:02 PM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Dlaczego tego akurat? Weź choćby sędziego Rzeplińskiego:
    >
    > -- wie ów sędzia o tym, że każda ustawa podpisana przez prezydenta RP
    > jest
    > ustawą obowiązującą w RP (z zachowaniem stoswnego okresu
    > ,,wakacyjnego'')
    > -- wie ów sędzia o tym, że TK podlega konstytucji, która zawiera
    > (niezbyt
    > precyzyjny, ale jednak) zapis o podporządkowaniu TK ustawie o TK
    >
    > -- a jednak ów sędzia kwestionuje ustawę o TK w sposób inny niż
    > ustawa o TK
> [...]

    Art. 195.

    Sędziowie Trybunału Konstytucyjnego w sprawowaniu swojego
    urzędu są niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji.

    Obecny zamęt z TK to nie jest takie proste zagadnienie, jak, powiedzmy,
    przejechać na czerwonym świetle czy nie spłacić odsetek od kredytu.

    Jego podstawowym zadaniem jest sądowa kontrola konstytucyjności
    prawa: kontrolowanie zgodności norm prawnych niższego rzędu
    (rangi ustawowej lub podustawowej) z normami prawnymi wyższego
    rzędu, przede wszystkim z Konstytucją i niektórymi umowami
    międzynarodowymi (tzw. sąd prawa).

    Owszem, TK podlega ustawie, ale ustawa podlega konstytucji. Posłowie
    zmajstrowali ustawę, która wprowadza zamęt w zagadnieniu typu "co było
    pierwsze, czy jajko czy kura"?

    Gdyby nowo przyklepnięta ustawa stanowiła wprost: "TK zostaje
    rozwiązany" (co by było sprzeczne wprost z konstytucją[1]) - to czy ten
    Trybunał:

    a) by został rozwiązany (w końcu tak stanowi ustawa, a Art. 197.
    konstytucji brzmi: "Organizację Trybunału Konstytucyjnego oraz tryb
    postępowania przed Trybunałem określa ustawa")?

    b) nie został by rozwiązany, bo ustawa przeczy konstytucji (ale nie ma w
    Polsce instytucji, która mogłaby to rozstrzygnąć).

    A faktycznie nowo przyklepnięta ustawa stanowi co wyżej ("TK zostaje
    rozwiązany", początek dualizmu prawny w państwie), tylko w mocno
    zawoalowanej formie.

    [1] http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/8.htm

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com