  • 1. Data: 2005-12-15 15:16:41
    Temat: Rozdzielczosc czasowa przy naliczaniu odsetek
    Od: "Paweł" <h...@u...salbis.net>

    Tak sie wlasnie zastanawiam - jezeli mam kredyt, splacilem wczoraj jedna
    rate, a za 5 dni o godz. 10:36:27 prezes banku wymysli sobie podwyzke
    oprocentowania, to jak beda liczone odsetki w przypadku nastepnej raty, tej
    za miesiac? Z dokladnoscia do dni, godzin? Tzn. jaki bedzie efektywny okres
    obowiazywania oprocentowania przed podwyzka/po podwyzce.

    Paweł

  • 2. Data: 2005-12-15 15:44:13
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Paweł" <h...@u...salbis.net> napisał w wiadomości
> [...]
    > nastepnej raty, tej za miesiac? Z dokladnoscia do dni, godzin? Tzn.
    > jaki bedzie efektywny okres obowiazywania oprocentowania przed

    Zazwyczaj to jest z dokladnoscia do 1 dnia. Czasami banki przy obnizce
    opozniaja chwila, od ktorej zaczyna obowiazywac nowe oprocentowanie,
    np. od dnia przypadajacego po splacie najblizszej raty zgodnie z
    harmonogramem.
    W przypadku podwyzki nie spotkalem sie z zadnymi dziwnymi manewrami,
    chyba ze to BRE to mozna spodziewac sie wszystkiego ;-)

    marekz

  • 3. Data: 2005-12-15 18:56:31
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 15 Dec 2005 16:44:13 +0100, MarekZ wrote:
    >Zazwyczaj to jest z dokladnoscia do 1 dnia.

    A propos - jak sie w bankach liczy te odsetki - dokladnie
    logarytmami/eksponentami, czy uproszczone wzory liniowe ?

    J.

  • 4. Data: 2005-12-15 22:49:12
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Uzytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > A propos - jak sie w bankach liczy te odsetki - dokladnie
    > logarytmami/eksponentami, czy uproszczone wzory liniowe ?

    Liniowo. Skoro czas jest traktowany jako skwantowany (calkowita ilosc
    dni) to nie potrzeba logarytmow i eksponent przeciez chyba... Wiec nie
    powinno sie chyba tego sposobu liczenia traktowac jako przyblizonego.
    Zreszta nawet gdyby dokladnosc byla wieksza, to przy zalozonym
    dyskretnym okresie kapitalizacji tez chyba to nie bedzie przyblizenie.

    marekz

  • 5. Data: 2005-12-15 23:32:39
    Od: "XYZ" <x...@x...wp.pl>

> [...]
    > tej za miesiac? Z dokladnoscia do dni, godzin? Tzn. jaki bedzie efektywny
    > okres obowiazywania oprocentowania przed podwyzka/po podwyzce.

    Powinienes miec w umowie z jaka data beda liczone odsetki wzgledem nowej
    stopy.
    Zazwyczaj jest to w dniu platnosci raty na nastepna platnosc. Tak wiec
    dostaniesz pismo z banku iz zmienila sie stopa oprocentowania i bedziesz
    mial najblizsza platnosc liczona wg nowej stopy.
    Zawsze wg mnie zmiana bedzie obowiazywac o nastepnej platnosci po ktorej
    nastapila chyba ze bank zdecyduje inaczej w regulaminie.

    XYZ

  • 6. Data: 2005-12-16 00:03:56
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "XYZ" <x...@x...wp.pl> napisał w wiadomości

    > Zawsze wg mnie zmiana bedzie obowiazywac o nastepnej platnosci po
    > ktorej nastapila chyba ze bank zdecyduje inaczej w regulaminie.

    Domyslnym ustawieniem powinno byc chyba raczej obowiazywanie od dnia
    wprowadzenia zmiany. Jesli termin ten jest przeciagany do najblizszej
    platnosci zgodnej z harmonogramem (bo jesli nie ma tego zastrzezenia,
    to wystarczylo by wplacic 1 grosz poza harmonogramem), jest to
    dzialanie niekorzystne dla kredytobiorcow.

    marekz

  • 7. Data: 2005-12-16 10:46:52
    Od: "Paweł" <h...@u...salbis.net>

> [...]
    > Zawsze wg mnie zmiana bedzie obowiazywac o nastepnej platnosci po ktorej
    > nastapila chyba ze bank zdecyduje inaczej w regulaminie.

    OK, czyli tak:

    1) splacam rate nr k
    2) w polowie (zalozmy) okresu pomiedzy k i k+1 rata nastepuje podwyzka stop
    3) splacam rate nr k+1 - wg starego oprocentowania?
    4) splacam rate nr k+2 -wg oprocentowania z p. 2 ?

    A moze:

    3) splacam rate nr k + 1 - z odsetkami naliczonymi za 1/2 miesiaca wg
    starego % i za 1/2 miesiaca wg nowego %?

    Paweł

  • 8. Data: 2005-12-18 12:26:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 15 Dec 2005 23:49:12 +0100, MarekZ wrote:
> [...]
    >dni) to nie potrzeba logarytmow i eksponent przeciez chyba... Wiec nie
    >powinno sie chyba tego sposobu liczenia traktowac jako przyblizonego.

    No, jest to jednak jakies przyblizenie. Tzn mam na mysli np liniowe
    traktowanie w obrebie np miesiaca. Przy dzisiejszych stopach moze
    pomijalnie male, ale jeszcze pare lat temu nie bardzo.

    A policzenie ustawowego EFR wymaga logarytmow.

    J.

  • 9. Data: 2005-12-18 18:37:59
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > No, jest to jednak jakies przyblizenie. Tzn mam na mysli np liniowe
    > traktowanie w obrebie np miesiaca. Przy dzisiejszych stopach moze
    > pomijalnie male, ale jeszcze pare lat temu nie bardzo.

    Ale w jakim sensie liniowe. Przeciez trzeba liniowo w ramach okresu
    kapitalizacji. Jesli rozdzielczosc czasowa ustawiamy na "dobe" to
    mamyto co mamy, gdybysmy rozdzielczosc czasowa ustawili na "minute" to
    bysmy mieli zamiast dzielenia przez 30 czy tam 31 dzielenie przez
    ilosc minut w miesiacu, ale nadal byla by to zaleznosc liniowa. Nie
    widze tutaj wplywu wysokosci stopy procentowaj, okres kapitalizacji
    nie jest nieskonczenie maly.

    > A policzenie ustawowego EFR wymaga logarytmow.

    Niestety nie wiem co to EFR. Ale jak mi wytlumaczysz albo odeslesz do
    definicji, to zobaczymy czy trzeba czy nie trzeba. :)

    marekz