  • 31. Data: 2012-02-16 09:19:59
    Temat: Re: "Ratowanie" Grecji... [+Ostrzeżenie :-) ]
    Od: "Waldek" <j...@t...mam>

    Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości
    news:jhigk9$ahc$1@srv.cyf-kr.edu.pl...

> [...]
    -ida-pieniadze-na-grecje/

    > Dokładnie to zrobiłeś: jest diagram (sprawdzalny). I
    > komentarz: "Znów biedni ratują bogatych." Bez uzasadnienia i
    > zwyczajnie nieprawdziwy.
    > Zgoda, że "bogatych". Ale ja się zapytam: jacy "biedni" ? "Biedni
    > Grecy" mają zarobki i emerytury bez porównania wyższe niż Polacy.
    > Nie wiem, czy za 10 lat osiągniemy ten poziom.

    Oj chyba opatrznie zrozumiales ten komentarz ;)
    bogatych czyli bankierow ktorzy zainwestowali w greckie obligacje
    - moze wlasnie dlatego teraz tak dzielnie walcza
    aby jednak Grecja nie zbankrutowala ?

    Pozdro

  • 32. Data: 2012-02-16 09:30:50
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    TZ <g...@t...cy[ROT13]> wrote on 2012-02-16_10:08

    > W czwartek, 16 lutego 2012, o godz. 09:32:09, napisałeś na temat: ""Ratowanie"
    > Grecji... [+Ostrzeżenie :-) ]"
    > witrak() w...@h...com, news:jhieop$9of$1@srv.cyf-kr.edu.pl

    > I tą kasę unijne firmy zabierały ;-)

    Istotnie, *przez pierwsze lata*, kiedy braliśmy jeszcze niewiele -
    oprócz dopłat dla rolników, którzy dzięki temu przekonali się do
    UE w parę miesięcy (a chyba nie posądzasz polskiego chłopa o
    "myślenie polityczne" ?).
    Pamiętasz, kto *wtedy* rządził ? Bo, że nie obecna ekipa to pewne
    :-))
    Z czego wcale nie wynika, że gdyby rządziła, byłoby mądrzej ;-)

    > Dzień wolności podatkowej -- przypada na koniec czerwca.
    > I masz od razu konkrety ;-) http://www.smith.org.pl/pl/pages/news/109
    > Niektórzy mówią, że podatki mamy już wyższe niż w Szwecji.
    > Tyle, że tam jak ktoś pracuje to mu na wszystko starcza, w przeciwieństwie do
    > tego jak jest u nas.

    A wiesz kiedy w USA ? Ta różnica stanowi miarę odległości w
    systemach podatkowych i balansowaniu budżetu pomiędzy państwami.
    Warto tylko pamiętać, że wcale nie mówi wszystkiego!
    Ale zapewniam Cię, że ani Amerykanie, ani Niemcy czy Francuzi nie
    mają tej daty w kwietniu ;-) A są Państwa co mają ją w styczniu i
    co z tego?

    NB. Kiedy mają w Szwecji ? :-P

    > Jeżeli pożyczamy do MFW a za gotowość pożyczki z MFW płacimy 600mln zł to
    > sponsorujemy.

    Ciekawe rozumowanie: Chcesz powiedzieć, że jeślibyśmy nie dali MFW
    tej pozyczki (na >0 procent) to mielibyśmy *więcej* pieniędzy ?!?
    To co Ty robisz na tej grupie ?

    > Konkret? Podałem wcześniej.

    Nie, nie podałeś.

    witrak()

  • 33. Data: 2012-02-16 09:35:20
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Waldek <j...@t...mam> wrote on 2012-02-16_10:19

> [...]
    > bogatych czyli bankierow ktorzy zainwestowali w greckie obligacje
    > - moze wlasnie dlatego teraz tak dzielnie walcza

    Nie. Ja odczytałem to, co jest napisane. Nie ważne dlaczego bankom
    to się opłaca. Przypomnij sobie pierwszy kryzys i ratowanie banków
    amerykańskich. Ratuje się system bankowy, bo jego upadek albo
    poważne zachwianie jest groźne dla gospodarki.

    A sprytne banki tak manewrują, żeby pomoc dostać na jak
    najlepszych warunkach, a potem jhą zwrócić w najdogodniejszym dla
    siebie momencie. Banki amerykańskie oddawały pożyczki znacznie
    przed czasem, aby tylko jak najszybciej przestać podlegać
    poszerzonym rządowym mechanizmom kontrolnym.

    Pozdr.

    witrak()

  • 34. Data: 2012-02-16 10:04:16
    Od: "Waldek" <j...@t...mam>

> [...]
    > amerykańskich. Ratuje się system bankowy, bo jego upadek albo
    > poważne zachwianie jest groźne dla gospodarki.

    No wlasnie CZYJEJ gospodarki ?
    bo chyba nie uwazasz ze dopuszczenie do bankructwa Grecji
    to tylko utrata ogolnie pojetego dobrego wizerunku UE
    A moze dbania o wlasne interesy Merkel & Sarkozego
    ktorzy graja tzw. pierwsze skrzypce ;)

    Gdzies dzis juz czytawszy ze kapital zgromadzony w niemieckich portfelach priv.
    jest ok 8x wiekszy niz zadluzenie tego panstwa :D
    Moze jednak nie wszystkich stac na ratowanie bankruta ... ?
    no chyba ze sie utopilo kupe szmalu w obligach - i raczej nie z pobudek
    charytatywnych ;)

  • 35. Data: 2012-02-16 10:05:35
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote on 2012-02-16_10:18

    > a jakie to ma znaczenie? Czy nie powinniśmy najpierw naszych długów
    > spłacić (a przynajmniej przestać je powiększać), a dopiero potem
    > myśleć o "pomocy" innym? Jaki jest sens pożyczać komuś na (bodajże) 2%
    > i spłacać własne obligacje - 6%-owe?

    LOL
    Czy powiedziałbyś, że dałem Ci kasę gdybyśmy podpisali umowę
    pożyczki ? Jeśli tak, to w ogóle nie mamy co rozmawiać.
    Więc bądź łaskaw odpowiadać na temat.

    > Czy mając na głowie rachunki za gaz, jedzenie, hipotekę, pensję
    > sprzątaczki i jednocześnie zadłużenie na kwotę wielokrotności Twoich
    > rocznych dochodów - byłbyś skłonny oddać sąsiadowi rezerwy
    > pozostawione "na czarną godzinę" tylko dlatego, że ów sąsiad jest też
    > zadłużony, ale nie chce mu się pracować 5 dni w tygodniu (uważa, że 4
    > wystarczą) i już mu bank nie chce pożyczyć?

    Nie. Ale trzeba być ekonomicznym matołem - albo demagogiem - aby
    *utożsamiać* reguły polityki gospodarczej państwa z regułami
    prowadzenia gospodarstwa domowego.
    Co wolisz ?

    > Oddam głos innym:
    > http://www.rybinski.eu/2011/12/oswiadczenie-w-sprawi
    e-wykorzystanie-rezerw-dewizowych/

    Rybiński odkąd się sk.rwił w kampanii wyborczej do sejmu nie jest
    dla mnie wiarygodny, więc go przestałem czytać, choć uważałem go
    za wybitnego fachowca. [Niestety, ostatnie doniesienia ekonomiczne
    (vide koniunktura w Niemczech) mogą wskazywać, że ze swoim
    czarnowidztwem (nie powiem, nieźle kiedyś uzasadnianym) trafił
    kulą w płot.]

    Ale przeczytam, choć nie lubię, gdy ktoś podaje obszerne źródło
    bez jednego choćby cytatu.

    > http://www.wykop.pl/ramka/1029805/kazda-rodzina-pozy
    czy-po-2-tys-zl-europejskim-bankrutom/
    Jeden jedyny raz odpowiem na tego rodzaju przykład - na przyszłość
    proszę o źródła, w których faktów jest więcej niż supozycji, zaś
    fakty są prezentowane jako fakty a opinie jako opinie.

    Otóż, to:
    "Rząd RP nie planuje udzielenia pożyczki dla krajów strefy euro ze
    środków budżetu państwa."
    i to:
    "Według Ministerstwa Finansów pożyczka dla funduszu stanowi
    alternatywę inwestowania w krótkoterminowe papiery, a MFW ma de
    facto status wierzyciela uprzywilejowanego, wskutek czego pożyczki
    funduszu są spłacane w pierwszej kolejności, co minimalizuje
    ryzyko związane z udzieleniem tej pożyczki."

    są fakty, zaś to:
    "Decyzja w sprawie tej bulwersującej pożyczki, która budzi
    wątpliwości konstytucyjne i godzi w zasadę, że rezerwy NBP nie
    mogą być wykorzystywane do wspierania działań rządu, zapadła
    jednak dużo wcześniej. Już 16 stycznia tego roku minister finansów
    wystąpił do NBP o udzielenie pożyczki MFW. Zaraz potem zarząd NBP
    przychylił się do prośby ministra i upoważnił prezesa NBP do
    zadeklarowania wobec rządu RP i MFW gotowości udzielenia mu
    pożyczki."

    są supozycje, do tego kłamliwe, bo skoro
    "Decyzja w sprawie tej bulwersującej pożyczki, [...] zapadła
    jednak dużo wcześniej.",
    to dlaczego "Ostateczna decyzja zostanie podjęta przez NBP po
    uzgodnieniu z MFW warunków umowy."

    I taki analityk jak Ty tego nie widzi ?

    Na onet z takim artykułem, w którym wiadomość jest tylko
    pretekstem do formułowania nie pytań - bo to byłoby OK - lecz
    nieuzasadnionych zarzutów.

    > .... którą trzeba spełnić, gdy nastąpi "to coś".
    > Zagwarantowałbyś komuś np. moją pożyczkę czy mój weksel? Pewnie tak,
    > skoro to nie kasa, a tylko obietnica? Na jaką kwotę Twojej gwarancji
    > mogę liczyć?

    Wiesz na czym zarabiali "podpisywacze" w towarzystwie ubezpieczeń
    Lloydsa ? I gdyby nie oszuści, którzy opanowali management i
    oszukiwali ich co do ryzyka, ten biznes byłby dochodowy następne
    200 lat.

    A teraz bezpośrednia odpowiedź: Tobie nie (poglądy gospodarcze,
    które prezentujesz, sugerują wyższe od przeciętnego i trudne do
    oszacowania od góry ryzyko nieobliczalnych zachowań
    gospodarczych), ale wielu moim kolegom i znajomym żyrowałem
    pożyczki i nigdy nie musiałem ich spłacać.

    > słusznie: nie tylko na wykup greckich "papierów" EBC pożycza bankom.
    > Także na "papiery" innych bankrutów.

    I co z tego ? Biznes to biznes. Zakładasz, że EBC nie oddaje ? :-P

    > http://kryzys.mises.pl/2012/02/15/ebc-robi-zaklady-l
    tro/
    Wybacz, że nie przeczytam, ale nie jestem wyznawcą tej wiary ;-)

    witrak()

  • 36. Data: 2012-02-16 10:23:34
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Waldek <j...@t...mam> wrote on 2012-02-16_11:04

    > Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości

    > No wlasnie CZYJEJ gospodarki ?

    Ależ oczywiście własnej. Amerykanie ratowali własną. Niemcy i
    Francuzi ratują własną.

    > bo chyba nie uwazasz ze dopuszczenie do bankructwa Grecji
    > to tylko utrata ogolnie pojetego dobrego wizerunku UE

    Uważam, że polski system bankowy (jeśli zawiera i w ogóle zawierać
    może ochronę przed wysysaniem rezerw banków-córek przez
    zagraniczne banki-matki) nie straciłby na upadłości Grecji.
    Polski biznes - owszem wskutek skutków kryzysu w gospodarce Niemiec.
    Ale wiadomo, że spora część naszego biznesu dzięki poprzedniej
    fali kryzysu gospodarczego (amerykańskiej) zauważyła istnienie
    paru innych "części świata" (np. Brazylia, Indie).

    > A moze dbania o wlasne interesy Merkel & Sarkozego
    > ktorzy graja tzw. pierwsze skrzypce ;)

    Jasne! Nikt rozsądny nie może tego nie zauważyć.

    > Moze jednak nie wszystkich stac na ratowanie bankruta ... ?

    [No a Ty znowu... "ratowanie bankruta" to okreslenie-wytrych,
    wyłącznie do zastosowań demagogicznych :-)]

    Nie wszystkich stać, ale nie wiem, czy Polskę stać czy nie stać na
    taki polityczny gest (mam tylko nadzieję, że dobrze skalkulowany
    od strony ekonomicznej). To jest działanie jak blef w pokerze,
    które ma - pisałem o tym więcej w którejś odpowiedzi - pokazać
    jacy to jesteśmy mocni i dać nam szanse na przewagę polityczną w
    jakiejś przyszłej rozgrywce.

    Czy ryzyko opłacalne ? Tym bardziej nie wiem, więc nie mogę ani
    powiedzieć "tak" ani "nie". Niektórym - którzy nie wiedzą wiele
    więcej ode nie, ale nie są dość rygorystyczni, jeśli idzie o
    argumentację - wydaje się, że mogą powiedzieć "nie", ponieważ tak
    im się wydaje :-)
    Współczuję im braku świadomości własnej niewiedzy.

    Pozdr.

    Witrak()

  • 37. Data: 2012-02-16 10:26:54
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    witrak() <w...@h...com> wrote on 2012-02-16_11:05
> [...]
    > funduszu są spłacane w pierwszej kolejności, co minimalizuje
    > ryzyko związane z udzieleniem tej pożyczki."

    Miało być skrócone tak:

  • 38. Data: 2012-02-16 10:31:53
    Od: TZ <g...@t...cy[ROT13]>

    W czwartek, 16 lutego 2012, o godz. 10:30:50, napisałeś na temat: ""Ratowanie"
    Grecji... [+Ostrzeżenie :-) ]"
    witrak() w...@h...com, news:jhii6q$btb$1@srv.cyf-kr.edu.pl

    > A są Państwa co mają ją w styczniu i co z tego?

    "Konkrety, konkrety: jakiś odsyłacz do źródłowej informacji ?"

    > NB. Kiedy mają w Szwecji ? :-P

    Nieistotne kiedy, ważne, że nie żyją na granicy ubóstwa jak to jest u nas.

    > Ciekawe rozumowanie: Chcesz powiedzieć, że jeślibyśmy nie dali MFW
    tej pozyczki (na >>0 procent) to mielibyśmy *więcej* pieniędzy ?!?

    Ciekawe to jest Twoje rozumowanie...
    Był przykład z sąsiadem, ja go uzupełnię.
    Pożyczasz sąsiadowi wszystko co masz. Na dodatek płacisz jeszcze sąsiadowi za to,
    że on będzie skłonny pożyczyć Ci pieniądze te, które wcześniej sam jemu
    pożyczyłeś, czyli za Twoje własne pieniądze.
    Po takiej operacji uważasz, że masz nadal tyle samo ile miałeś!

    "Tę paradoksalną sytuację bardzo obrazowo opisała prof. Zyta Gilowska, członek
    RPP. Polska kupiła sobie za wspomniane 200 mln zł rocznie prawo do korzystania z
    wody ze studni (jeżeli będzie korzystała z tej wody zapłaci dodatkowe
    przynajmniej 5-6% jej wartości rocznie) i jednocześnie sama chce dolewać do tej
    studni wody, za co MFW zapłaci nam nie więcej niż 2-3% rocznie od ilości wlanej
    wody."

    > To co Ty robisz na tej grupie ?
    A Ty?

    > Nie, nie podałeś.

    Czyli mam znowu tego samego linka podać bo artykułu do końca nie przeczytałeś?

    --
    TZ

    - Brygida spostrzegła, że już nie żyje. -

  • 39. Data: 2012-02-16 10:39:38
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Sugerujesz, że nie wiesz, że Polska nie jest w UE płatnikiem netto ?

    Na "wielkiej ekonomii" się absolutnie nie znam, ale na mój chłopski rozum
    gdyby moje podatki trafiały w miarę bezpośrednio na budowę dróg itp. to
    starty po drodze byłby na pewno niższe niż jak te same podatki poprzez naszą
    administrację trafiają do unii, tam finansują unijną administrację (tysiące
    idiotycznych komisji ustalających krzywizny bananów albo, że rtęć w
    żarówkach jest OK, a wolfram BE) i następnie okrojone trafiają znów do
    naszej administracji i po kolejnym okrojeniu dopiero na te drogi. Jak na
    drogi to jeszcze pół biedy, gorzej jak na szkolenia prowadzone przez
    ekspertów unijnych.
    Średnio straty na tej dłuższej drodze muszą być większe, i chwilowa
    fluktuacja (że teraz nie jesteśmy płatnikiem netto) to jest to samo co
    gotówka od Prowidenta.

    Zapytam, bo nawet nie wiem gdzie takie informacje są publikowane.
    Tym nie płatnikiem netto to my jesteśmy w ilu procentach - czyli ta różnica
    ile stanowi procent tego co wpłacamy, a co dostajemy i czy to co dostajemy
    to jest rzeczywiste, czy pozorne (że wraca do unii innymi kanałami, a nazywa
    się, że dostaliśmy) ?

    Nóż mi się w kieszeni otwiera ile razy usłyszę gdzieś, że coś jest dzięki
    dofinansowaniu Unii. Dla mnie to jest tak samo jak za komuny twierdzenie, że
    to państwo mnie wykształciło. Kluczowe pytanie skąd państwo na to
    wykształcenie brało i skąd Unia na to dofinansowanie bierze. Jeśli nasza
    niepłatność netto jest na poziomie np. 5% to za każdym razem jak się mówi o
    dofinansowaniu z Unii powinno się podawać, że unia daje 100 z czego 95
    dajemy sobie sami.

    A najbardziej mnie denerwuje to, że dawniej poświęcałem 90% czasu na pracę a
    10% na papierologię, a teraz jest dokładnie odwrotnie bo każda dyrektywa
    (LVD, EMC, R&TTE, RoHS, WEEE, EuP,.....) wymaga tworzenia sterty użytecznych
    inaczej dokumentów.
    Niedługo wszyscy w Unii nie będą nic robili poza zaspokajaniem potrzeb
    biurokracji, a jakąś działalnością wytwórczą to tylko chińczykom jeszcze
    będzie wolno się zajmować.
    P.G.

  • 40. Data: 2012-02-16 11:01:58
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 16 Feb 2012 09:56:59 +0100, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >Akurat podatki nie sa w kompetencji UE, tylko rzadow krajowych - wiec

    mylisz się: co najmniej akcyza (co najmniej na niektóre dobra) i VAT
    są w gestii unijnej. Owszem, mamy pewien zakres decydowania, ale
    "widełki" są narzucone.