  • 1. Data: 2004-05-28 22:59:01
    Temat: Pytanie wieczorowa pora
    Od: "PshemeK" <p...@o...pl>

    Witam,

    Mam pytanie. Czy jest prawnie dozwolone wykonywanie przelewów z rach.
    walutowego w jednym banku na rach. walutowy w innym banku, w walucie
    oczywiście innej niż PLN ?
    Innymi słowy, czy jest dozwolone wykonywanie transakcji bezgotówkowych w
    obrocie krajowym w walucie innej niż PLN.

    Byłbym wdzięczny za info.

    --
    -------------
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-05-28 23:30:41
    Temat: Re: Pytanie wieczorowa pora
    Od: poilkj <u...@d...invalid>

    PshemeK wrote:

> [...]
    > Innymi słowy, czy jest dozwolone wykonywanie transakcji bezgotówkowych w
    > obrocie krajowym w walucie innej niż PLN.

    Taki przelew najpierw wyjdzie za granicę do jakiegoś banku
    zagranicznego, gdzie twój bank ma konto walutowe, potem ten bank prześle
    to na konto gdzie bank docelowy ma konto walutowe, a potem zostanie to
    przeksięgowane na rachunek docelowy.
    W efekcie zapłacisz ciężką prowizję.

    Ma się to zmienić, ale chyba jeszcze nie dziś. A może.

  • 3. Data: 2004-05-28 23:38:09
    Od: "PshemeK" <p...@o...pl>

    Czyli generalnie można tego dokonać jako swego rodzaju przelewu
    zagranicznego i taka jest prowizja.OK. Ale chodziło mi o uregulowania
    prawne. Czy jest jakiś akt prawny zakazujący obrotu bezgotówkowego na
    terenie Polski w walucie innej niż PLN ?
    Prawo bankowe czy coś innego....
    Czy np. firma w Polsce może rozliczać się ze swoimi pracownikami i
    kontrahentami np. w EUR ?

    Pozdrawiam

    PshemeK

  • 4. Data: 2004-05-29 00:46:25
    Od: poilkj <u...@d...invalid>

    PshemeK wrote:

> [...]
    > prawne. Czy jest jakiś akt prawny zakazujący obrotu bezgotówkowego na
    > terenie Polski w walucie innej niż PLN ?
    Tak. Nie chce mi się szukać gdzie.
    Mają to na dniach zmienić, albo już zmienili. Nie pamiętam.

    > Czy np. firma w Polsce może rozliczać się ze swoimi pracownikami i
    > kontrahentami np. w EUR ?
    Polska firma nie.

  • 5. Data: 2004-05-29 01:29:04
    Od: "PshemeK" <p...@o...pl>

    I to właśnie chciałem wiedzieć

    Dzięki

  • 6. Data: 2004-05-29 07:46:47
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    poilkj <u...@d...invalid> wrote:
    > Tak. Nie chce mi się szukać gdzie.
    > Mają to na dniach zmienić, albo już zmienili. Nie pamiętam.

    Euroelixir ma wejsc.
    Pozostale waluty (np dolar) beda szly przez zagraniczny bank

    http://www.PRnews.pl

  • 7. Data: 2004-05-29 09:21:20
    Od: "Tomash" <t...@p...onet.pl>

    > Innymi słowy, czy jest dozwolone wykonywanie transakcji bezgotówkowych w
    > obrocie krajowym w walucie innej niż PLN.

    dla osób fizycznych - tak
    dla firm - nie

    takie jest prawo dewizowe

  • 8. Data: 2004-05-29 12:57:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "PshemeK" <p...@o...pl> writes:

    > Czy np. firma w Polsce może rozliczać się ze swoimi pracownikami

    Tak

    > kontrahentami

    Nie. Niestety - rzad jednak dobrze wie czego moglby sie bac.

    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 9. Data: 2004-05-29 19:54:02
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 May 2004 14:57:06 +0200, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    wklepał(-a):

    >Nie. Niestety - rzad jednak dobrze wie czego moglby sie bac.

    A jakie byłyby skutki, gdyby np. większość firm rozliczała się w walucie obcej?

  • 10. Data: 2004-05-29 19:54:52
    Od: "PshemeK" <p...@o...pl>

    > Tak

    Na pewno? A nie zabrania tego - jak ktoś już wcześniej zuważył - prawo
    dewizowe? A konkretnie
    pkt 15 art. 9 :

    " Ograniczeniom podlega :
    (...)
    15) dokonywanie w kraju, między rezydentami, rozliczeń w walutach obcych, z
    wyjątkiem rozliczeń między osobami fizycznymi, o ile nie mają one związku z
    prowadzeniem działalności gospodarczej."