eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiPytanie do znawców Curve › Re: Pytanie do znawców Curve
  • X-Received: by 2002:a9d:5e8a:: with SMTP id f10mr17226481otl.143.1583838731208; Tue,
    10 Mar 2020 04:12:11 -0700 (PDT)
    X-Received: by 2002:a9d:5e8a:: with SMTP id f10mr17226481otl.143.1583838731208; Tue,
    10 Mar 2020 04:12:11 -0700 (PDT)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!goblin1!goblin.
    stu.neva.ru!news-out.google.com!nntp.google.com!postnews.google.com!google-grou
    ps.googlegroups.com!not-for-mail
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Tue, 10 Mar 2020 04:12:11 -0700 (PDT)
    In-Reply-To: <4...@t...com>
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: google-groups.googlegroups.com; posting-host=46.171.220.154;
    posting-account=fcN60AoAAACGnErMsW3A8rTO2UKkGJEn
    NNTP-Posting-Host: 46.171.220.154
    References: <v...@t...com> <8...@a...kjonca>
    <5e654dda$0$17351$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@t...com>
    <5e65781d$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <2fi3dvo0ql1d$.dlg@tyczka.com>
    <3...@g...com>
    <4...@t...com>
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <f...@g...com>
    Subject: Re: Pytanie do znawców Curve
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>
    Injection-Date: Tue, 10 Mar 2020 11:12:11 +0000
    Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:649966
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu wtorek, 10 marca 2020 08:45:02 UTC+1 użytkownik Roman Tyczka napisał:
    > On Mon, 9 Mar 2020 06:15:04 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
    >
    > >>>>> Tylko, że właściciel karty znajdując takie obciążenie może z czystym
    > >>>>> sumieniem złożyć reklamację. Należność wróci na kartę, a właściciel
    > >>>>> terminala będzie musiał się przez sąd bujać z odzyskaniem swojej
    > >>>>> należności w złotych. Moim zdaniem, w swoim dobrze pojętym interesie
    > >>>>> pracownicy sami powinni na to uważać.
    > >>>> A reklamację do kogo składać? Curve czy ING?
    > >>>>
    > >>> U tego, z kim masz umowę na wydanie karty.
    > >>
    > >> Kurczę, ale którą kartę? ING czy Curve? Płaciłem z karty ING za
    > >> pośrednictwem Curve.
    > >
    > > Nie było tu żadnego "pośrednictwa".
    > > W restauracji płaciłeś kartą wydaną przez curve - ta karta została w błędny
    sposób obciążona (niechciane DCC) - reklamacja u curve.
    >
    > Jeśli to nie pośrednictwo to jak to nazwać, wytłumacz na chłopski proszę? W
    > ING mam transakcję z tytułem rozpoczynającym się od CRV* - czyli ewidentnie
    > pośrednictwo na moje oko, ale moje oko w fintechach mało obeznane, chętnie
    > dowiem się jak to działa pod spodem.

    Hmmm, możemy to nazwać "pośrednictwem", jeśli tak samo nazwiemy "zwyczajne płacenie
    kartą" - w końcu bank też jest pośrednikiem między kupującym a sprzedawcą (a w
    systemie czterostronnym dochodzą jeszcze organizacja płatnicza oraz acquirer).

    Najprościej działa to w ten sposób, że gdy płacisz kartą curve, to:
    - curve płaci sprzedawcy za towar lub usługę, jakie nabyłeś,
    - Ty płacisz curve za to, że curve zapłaciło sprzedawcy.

    Z technicznego punktu widzenia przy JEDNYM zakupie następują dwie płatności kartą:
    - w sklepie podajesz kartę curve, sklep obciąża rachunek należący do curve
    - curve obciąża rachunek należący do Ciebie, korzystając z danych karty, które
    podałeś (w Twoim przypadku debetówki ing).

    > > ing nie ma z tym nic wspólnej - kartą ing zapłaciłeś curve za obsługę Twoich
    transakcji, a nie za obiad w restauracji.
    >
    > Tego też nie do końca rozumiem, bo wszak ostatecznie za wszystko zapłaciłem
    > kartą ING, i za obiad i za przewalutowania. Co rozumiesz przez "obsługę
    > transakcji"?

    Oczywiście ostatecznie zapłaciłeś za wszystko Ty z konta w ing.
    A powyższe komplikacje to efekt tego, że za pomocą curve można uniknąć złodziejskich
    prowizji i kursów, które banki narzucają przy płatnościach w walutach obcych - wtedy
    między ww. dwiema transakcjami jest jeszcze zakup przez klienta waluty u curve, po
    dobrym kursie.
    W ten sposób curve przelewa walutę sprzedawcy, a klient przelewa curve złotówki
    (przelewa - bo płatność kartą jest tak naprawdę zleceniem przelewu).

    > > Dziwne to, że reklamację musisz składać akurat u tego elementu łańcuszka, który
    Cię nie okradł - bo orżnął i właściciel restauracji - sprzedając złotówki za funty po
    zawyżonej cenie - oraz ing, sprzedając funty za złotówki, też po zawyżonej cenie.
    >
    > Cieszę się, że to się zdarzyło przy tak niedużej transakcji i mam z tego
    > naukę niezbyt kosztowną, nie będę tym razem nic reklamował, traktuję to
    > jako podatek od niewiedzy. Ale ten wątek jest dla mnie bardzo pouczający,
    > więc jeśli masz chwilę odpowiedz na moje powyższe wątpliwości, dzięki.

    Hmm, cóż, Twoje pieniądze i Twoja reklamacja.
    W sprawie jednak chodzi nie tyle o pieniądze, co o zasadę, że warto świat poprawiać,
    bo jak się wszyscy za to wezmą, to wszystkim będzie lepiej - i jak samemu rozbroi się
    minę (taką wielokrotnego użytku ;) na jaką się wpadło, to inni na nią już nie wpadną
    - a jak inni będą tak samo rozbrajać miny, na jakie wpadają, to i ja na nie wpadać
    już nie będę.

    Tyle teorii, bo z praktyki mogły zajść dwie sytuacje:
    1) Kelner specjalnie włączył DCC - a złodziei trzeba tępić,
    2) Kelner nie ma pojęcia, czym jest DCC i trzeba mu to wytłumaczyć, żeby nie naciągał
    innych klientów (mnie pani w aptece oraz pani w obi zapytałą o walutę obciążenia, bo
    w obi terminal zabrała do budki, a w aptece był taki z zewnętrznym pin-padem - i
    mimo, że ten pin-pad miał ekran, to zapytanie o DCC wyświetliło się TYLKO na głównym
    ekranie terminala, którego to ekranu nie widziałem).

    No i powtórzę na koniec jeszcze pytanie o to, po co płacisz curve?
    W pełni zrozumiałe jest to, że karta jest ładniejsza (debetówka ing jest wyjątkowo
    paskudna), zaś z kwestii praktycznych - w przypadku zgubienia curviszcza problem jest
    o wiele mniejszy, wyjmujemy z szuflady debetówkę ing i wszystko gra - i spokojnie
    czekamy na dosłanie nowej karty curve.
    Ale może masz jeszcze jakiś inny, ciekawy powód, by jednak curve na codzień płacić?

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1