  • 1. Data: 2004-02-28 00:11:00
    Temat: Re: Pomylił rachunek, straci pieniądz e
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    27 Feb 04 00:31, Catbert pisal do All:

    C> Sugestia, że pieniądze po wpłaceniu do banku staja się niematerialne
    C> nie wydaje się być zasadna,

    ^^^^^^^^^^^^^^

    C> podobnie, jak ich rzeczowy charakter nie ulega zanikowi po dokonaniu
    C> przelewu.

    Pozwolę sobie na odmienne zdanie. Pieniądze po wpłaceniu ich na konto stają się
    zapisem ksiegowym, (_w odróżnieniu od ich zdeponowania w skrytce_ w tymże samym
    banku).

    C> Gdyby przychylić się do interpretacji sądu, to należałoby uznać, że
    C> pieniądze nigdy nie są rzeczą,

    interpretacja SN wyraźnie wskazywała na charakter _zapisu ksiegowego_ środków
    _na rachunku_ owej spółki cywilnej _który uległ zajęciu_, a nie na _konfiskatę_
    środków _materialnych_.

    Chyba nie trzeba wyjaśniać różnicy pomiędzy banknotem, monetą i n.p. saldem...
    Wpłacający zresztą wykonał transakcję bezgotówkową, - wieć gdzie tu mamy
    pieniądze?

    Proszę o chwilę zastanowienia się nad szeroką definicją pieniadza
    (w odróżnieniu od ich potocznego rozumienia).

    Wpłacający poniósł konkretną _materialną_ stratę w wyniku _własnej_ (!) omyłki
    a nie działań komorniczych na rachunku (przypadkowego) odbiorcy,

    Nie ma też żadnego znaczenia czy zajęcia dokonywał akurat US, co niektórych
    czytelników szczególnie bulwersuje. ;)

    Można sobie wyobrazić mnóstwo sytuacji, w ktorych środki trafiają na rachunki
    podmiotów, z których nie da się ich potem odzyskać i wcale nie musi brać w tym
    udział komornik czy US.
    W skrajnym wypadku może to być zwyczajnie BANK (vide Staropolski).
    ...ku przestrodze...

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 2. Data: 2004-03-01 11:56:04
    Temat: Re: Pomylil rachunek, straci pieniadze
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2/28/2004 1:11 AM, Mariusz Mroczkowski wrote:
    > Hello All!
    [...]
    > Pozwolę sobie na odmienne zdanie.

    Fakt, że kolejne instancje sądu miały wątpliwość podkresla jedynie
    trudnośc interpretacyjną, jaka zagadnienie sprawia.

> [...]

    > _na rachunku_ owej spółki cywilnej _który uległ zajęciu_, a nie na _konfiskatę_

    kc:
    Art. 45. [Rzeczy] Rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko
    przedmioty materialne.
    [...]
    Art. 47. [Część składowa rzeczy] § 1. Część składowa rzeczy nie może być
    odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

    dalej:

    § 2. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej
    odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez
    uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

    Stosując sofistykę należy stwierdzić, że nie można z materialnych
    pieniędzy uczynić "zapisu księgowego", bo pozbawia to ich "istotnej
    zmiany całości".
    Nie da się rozdzielić pieniędzy na banknoty i zapis księgowy i operować
    nimi osobno.
    Skoro US zajął "zapis księgowy" to niech go sobie zaksięguje - a
    posiadacz konta niech wypłaci gotówkę. Wilk syty i owca cała.

    > Chyba nie trzeba wyjaśniać różnicy pomiędzy banknotem, monetą i n.p. saldem...
    > Wpłacający zresztą wykonał transakcję bezgotówkową, - wieć gdzie tu mamy
    > pieniądze?

    Sąd ani urząd nie badał, czy np. uprzednio nie dokonał wpłaty gotówkowej...
    A zresztą,... mówimy o koncie bankowym, a Ty pytasz gdzie tu mamy pieniadze?

    > Proszę o chwilę zastanowienia się nad szeroką definicją pieniadza
    > (w odróżnieniu od ich potocznego rozumienia).

    Właśnie do szerokiej definicji się odwoływałem.

    > Wpłacający poniósł konkretną _materialną_ stratę w wyniku _własnej_ (!) omyłki
    > a nie działań komorniczych na rachunku (przypadkowego) odbiorcy,

    Jaką materialną? Przecież tylko mu się przeksięgowało z jego na "ich"?
    Ponadto: gdyby nie "dziłania" to by straty nie poniósł, jak należy
    domniemywać, więc ponósł ja skutkiem tych działań.

    > Nie ma też żadnego znaczenia czy zajęcia dokonywał akurat US, co niektórych
    > czytelników szczególnie bulwersuje. ;)

    Oczywiście, że nie ma.

    > Można sobie wyobrazić mnóstwo sytuacji, w ktorych środki trafiają na rachunki
    > podmiotów, z których nie da się ich potem odzyskać i wcale nie musi brać w tym
    > udział komornik czy US.

    Fakt, że czegoś się nie da odzyskać, nie znaczy, że jest to prawne -
    gdyby pomyłka w przelewie była jedynie stratą mylącego sie - to jak
    napisałem w innym miejscu - pranie pieniędzy byłoby banalnie proste.
    Wystarczyłoby "pomylić się" we wpłacie na własne konto i zapłacić podatek.

    > W skrajnym wypadku może to być zwyczajnie BANK (vide Staropolski).
    > ...ku przestrodze...

    Zacytuję ponownie kc:

    Art. 725. [Umowa rachunku bankowego] Przez umowę rachunku bankowego bank
    zobowiązuje się względem posiadacza rachunku, na czas oznaczony lub nie
    oznaczony, do przechowywania jego środków pieniężnych oraz do
    przeprowadzania na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych.

    Art. 726. [Obracanie środkami pieniężnymi] Bank może obracać czasowo
    wolne środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym na potrzeby
    gospodarki narodowej z obowiązkiem ich zwrotu w całości lub w części na
    każde żądanie, chyba że umowa uzależnia obowiązek zwrotu od wypowiedzenia.

    Zwróc, prosze uwagę na słowa: "przechowuje", "z obowiązkiem zwrotu" -
    nie "księguje", "ewidencjonuje", etc.

    Swego czasu w umowach rachnku bankowego były zapisy, że fakt pojawienia
    się się środków na koncie, co do których nie ma tytułu prawnego nie
    czyni posiadacza konta właścicielem tychże środków.

    Meritum sprawy w mojej ocenie leży gdzie indziej - spółki miały
    identyczne nazwy, więc jest wysoce prawdopodobne, że stanowiły własnośc
    tych samych osób.

    Pieniadze były przeznaczone dla z o.o., a dostała cywilna, należały się
    więc osobie prawnej, nie wspólnikom, jak w przypadku s.c.

    Można jedynie sądzić, że ze względu na tożsamość wspólników z o.o. i
    s.c. US kierował się swoiście pojętą sprawiedliwością, że dobiera się do
    majątku osobistego wspólników, czyli zabiera pieniadze tym samym osobom.
    Niuans, że pieniądze sp. z o.o. nie są pieniędzmi wspólnika wymusił
    takie, a nie inne uzasadnienie dla czynu dokonanego - o ile bowiem
    zajęcie dokonało się w dobrej wierze, to odmowa zwrotu już nie - a to
    pachnie kryminałem. Nie znam przypadku, by urzędnik skarbowy poszedł
    siedzieć, chyba, że za kradzież roweru.

    Pzdr: Catbert

  • 3. Data: 2004-03-02 08:19:09
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Skoro US zajął "zapis księgowy" to niech go sobie zaksięguje - a
    > posiadacz konta niech wypłaci gotówkę. Wilk syty i owca cała.

    Cały dalszy wywód opiera się na błędnym przekonaniu, że pieniądze są rzeczą
    w rozumieniu art. 45. Za rzeczy - i to specyficznego rodzaju - można uznać
    wyłącznie znaki pieniężne (bilon, banknoty). Pieniądze bowiem czerpią swą
    rolę w obrocie z faktu, że ma siłę umarzania zobowiązań. Tak więc pieniądze
    należy uważać za przedmiot niematerialny - a więc nie rzecz. (tak samo:
    Dybowski, Radwański, Grzybowski, Skowrońska-Bocian).

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 4. Data: 2004-03-02 16:38:58
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 3/2/2004 9:19 AM, Tomasz Waszczynski wrote:
    [...]

> [...]
    > należy uważać za przedmiot niematerialny - a więc nie rzecz. (tak samo:
    > Dybowski, Radwański, Grzybowski, Skowrońska-Bocian).

    ...i są wynalazkiem szatana, bo cudze pieniadze mogą umorzyć nasze
    zobowiązania, o co właśnie zabiegamy.

    Poniżej (linki) raczej nie używa się słowa "abstrakcyjny", "umowny",
    "niematerialny" - raczej mówi sie o rzeczach, co do których umówiono
    się, że "one tam są" i są moje, Twoje, albo jeszcze czyjeś.

    http://www.deltaalpha.com/terms/money.html
    http://www.books.md/M/dic/money.php
    http://csf.colorado.edu/forums/pkt/nov97/0308.html
    http://www.hyperdictionary.com/dictionary/money
    http://www.investorwords.com/3100/money.html
    http://www.thefreedictionary.com/money
    http://dict.die.net/money/
    http://www.reference-guides.com/isbe/M/MONEY/
    http://william-king.www.drexel.edu/top/prin/txt/mone
    y/MOH1.html
    http://www.lectlaw.com/def2/m039.htm
    http://www.wordreference.com/english/definition.asp?
    en=money
    http://www.sla.purdue.edu/academic/engl/theory/marxi
    sm/terms/money.html
    http://www.wordiq.com/cgi-bin/knowledge/lookup.cgi?t
    itle=Money
    http://www.anderson.ucla.edu/faculty/jason.frand/tea
    cher/technologies/goshtigian/define.htm
    http://www.sla.purdue.edu/academic/engl/theory/marxi
    sm/terms/money.html
    http://www.sla.purdue.edu/academic/engl/theory/marxi
    sm/terms/commodity.html

    Zacznijmy od Marksa (końcowe dwa linki), bo w wątku aż pachnie
    wielbicielem cygar i koniaku.

    Klasyk rzecze:

    "MONEY OR THE MONEY-FORM : The commodity chosen to function as the
    universal equivalent for all other commodities."

    "COMMODITY: "an external object, a thing which through its qualities
    satisfies human needs of whatever kind""

    (commodity ang. "towar")

    Dla Marksa nie istnieją rzeczy niematerialne - stad jego wyznawcy z taką
    lubościa kreują byty niematerialne, zastępcze - "sprawidliwość
    społeczna", "społeczna szkodliwość" etc. czy last but not least
    niematerialne pieniądze, w odróżnieniu od tych materialnych (zwykle
    należących do osób fizycznych i/lub prawnych).

    Cytowani przez Ciebie Autorzy pochodzą z kraju (a przynajmniej są w
    niego kulturowo wrośnięci), w którym przez kilkadziesiat lat z wynalazku
    pieniądza korzystano w ograniczonym zakresie, a biblioteki, w których
    studiowali pełne były pozycji "prawomyślnych" - stąd ich poglądy trudno
    uznac za absolutnie obiektywne, bo o ile nikt nie zaprzecza, że 2+2 to
    ok.4, to przechodząc na wyższy poziom abstrakcji trudno oderwać sie od
    swiata, w którym się żyje i żyło ("byt określa świadomość" - he, he..)

    Materialny chrarakter pieniądza zna każdy, kto miał w ręku dolary -
    towar do niedawna nielegalny. To nie kto inny z materialnych dolarów
    uczynił byt abstrakcyjny, jak gen. Jaruzelski - dicit: "teraz chłopaki i
    dziewczęta umawiamy sie tak, że wasze dolary {na koncie} to są, ale
    jakieś inne takie, możecie je sobie wymienić na puszkę szynki w Pewexie,
    dopóki nie powiem, że jest inaczej".

    Miła pani w telewizorze, której nazwiska nie pomnę, badająca rozdźwiek
    między prawem "w praktyce" a ludzkim jego widzeniem powiedziała swego
    czasu, że jej zdaniem lepiej by było, aby prawo przychyliło sie ku takim
    pojęciom jak sprawiedliwośc i mądrość w takim ich sensie, jak
    postrzegają je ludzie, nie "fachowcy".
    O ile konkretne zapisy trudno z dnia na dzień przeflancować, to ich
    interpretacja mogłaby być jednakowoż przyzwoitsza, niż to ma miejsce.

    W ludzkim wymiarze gotowizna zaniesiona do banku i przekazanie do niej
    przelewem prawo (teraz oni mogą ją sobie wypłacić - bo mogą, a bank
    "musi") - oraz zabranie cudzych pieniędzy przez urzędnika państwowego,
    bo " w rozumieniu kc słonie latają" pozostaje w jaskrawej sprzeczności z
    elementarnym poczuciem sprawiedliwości.
    Chyba, że postrzega sie prawo jako zbiór furtek, do których klucze mają
    wybrańcy, ruchający całą resztę ile wlezie.

    Przyjęcie, że kasa to abstrakt prowadzi w prostej linii do drukowania
    pieniędzy czy zamieniania rezerwy walutowej w "aktywa" - co to za
    różnica, jak się je zapisze?
    BTW chłopaki za oceanem chyba nas podsłuchują - zaczęli księgować, jak
    to mówią Enron-mode - mam jednak absolutną pewność, że na końcu ich
    księgowań (pewnie przez przypadek) zawsze pojawia się żywa gotowizna w
    walizkach - i pewnie ich nie przekonasz, że to nie jest materialne.

    Pzdr: Catbert

  • 5. Data: 2004-03-02 22:46:21
    Temat: Re: Pomylił rachunek, straci pieni?dz e
    Od: BAH <b...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 28 Feb 04 01:11:00 +0100, Mariusz Mroczkowski

    >Proszę o chwilę zastanowienia się nad szeroką definicją pieniadza
    >(w odróżnieniu od ich potocznego rozumienia).

    Proponuję się zastanowić nad funkcją pieniądza.

    >Wpłacający poniósł konkretną _materialną_ stratę w wyniku _własnej_ (!) omyłki
    >a nie działań komorniczych na rachunku (przypadkowego) odbiorcy,

    Stratę poniósł w yniku "niegodziwego prawa",
    które nie pozwala na prostowanie oczywistej pomyłki
    (przypadkowy odbiorca nie sprzedał tego za co zapłacono).

    >Nie ma też żadnego znaczenia czy zajęcia dokonywał akurat US, co niektórych
    >czytelników szczególnie bulwersuje. ;)

    Bulwersuje "mozliwośc zajęcia" w takiej sytuacji.
    Co innego jest jak świadomie prowadzę interesy (np. z BS)
    a co innego jak omyłka prowadzi do "katastrofy".

    Pomylenie garbarza z grabarzem. nie powinno prowadzić do styuacji, że
    garbarz otrzymuje należnośc za pochówek.

    >Można sobie wyobrazić mnóstwo sytuacji, w ktorych środki trafiają na rachunki
    >podmiotów, z których nie da się ich potem odzyskać i wcale nie musi brać w tym
    >udział komornik czy US.

    W tym problem, że tu się da ale nie ma woli by sie dało
    a nawet robi się wszystko by sie nie dało.

    >W skrajnym wypadku może to być zwyczajnie BANK (vide Staropolski).
    >...ku przestrodze...
    To nie pomyłka, to świadoma decyzja.

    BAH