  • 1. Data: 2004-02-28 07:35:17
    Temat: WSA: Bank może kserować dowody osobiste ??
    Od: "Kirill" <K...@c...com>

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_040228/p
    rawo/prawo_a_6.html

    Bank może kserować dowody osobiste

    LG Petro Bank, przejęty obecnie przez Nordea Bank Polska, mógł kserować
    dowody osobiste przy zawieraniu umów kredytowych. Wojewódzki Sąd
    Administracyjny w Warszawie uznał, że uzasadnia to cel: zapewnienie
    bezpieczeństwa obrotu finansowego.

    Sąd nie zgodził się z argumentacją generalnego inspektora ochrony danych
    osobowych. GIODO nakazał bankowi zaprzestania kserowania z dowodów
    osobistych niektórych danych (zdjęcie, rysopis, imiona rodziców, poprzednie
    adresy) przy zawieraniu umów kredytowych. Pełnomocnicy GIODO stwierdzili
    podczas rozprawy, że do zawarcia umowy kredytowej i identyfikacji
    kredytobiorcy, a także do dochodzenia roszczeń, część tych danych jest
    zbędna. Powinien wystarczyć numer i seria dowodu, imię i nazwisko, data
    urodzenia oraz PESEL. Prawo bankowe i inne przepisy nie dają podstaw
    prawnych do kserowania dowodów.

    - Ale też nie jest to nigdzie zakazane i nie można tego bankowi zabronić -
    polemizował pełnomocnik Nordei mec. Andrzej Napiórkowski. - Banki są
    zobowiązane do działania ze szczególną starannością. A więc m.in. do
    zapobiegania wyłudzeniom kredytów i procederowi prania brudnych pieniędzy.
    Do badania zdolności kredytowej potrzeba jak najwięcej informacji. Trzeba
    minimalizować ryzyko poprzez weryfikowanie tożsamości klientów i sprawdzanie
    ich wiarygodności. Odbywa się to zresztą za ich zgodą.

    Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że LG Petro Bank mógł kserować
    dowody. Zdaniem sądu zakres przetwarzanych danych był adekwatny do celu ich
    zbierania - o czym mówi art. 26 ustawy o ochronie danych osobowych. Ten cel
    to bezpieczeństwo obrotu finansowego. Banki muszą gromadzić informacje
    służące identyfikacji kredytobiorców, umożliwiające skuteczną windykację i
    przeciwdziałające oszustwom. Nie jest to tylko ich interes, ale również jego
    klientów. Są więc instytucjami zaufania publicznego. Art. 23 dopuszcza
    przetwarzanie danych osobowych za zgodą tych, których one dotyczą, oraz gdy
    jest to niezbędne do wykonania zadań realizowanych dla dobra publicznego.
    Istnieje więc podstawa prawna pozyskiwania takich informacji. Dlatego sąd
    uchylił decyzje GIODO. Wyrok jest nieprawomocny (sygn. II SA 291/03).

  • 2. Data: 2004-03-01 09:20:07
    Temat: Re: Bank może kserować dowody osobiste ??
    Od: "Rafal" <rafal_1970@WYWALTO_op.pl>

    (..)
> [...]
    >
    > Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że LG Petro Bank mógł kserować
    > dowody. Zdaniem sądu zakres przetwarzanych danych był adekwatny do celu
    (...).
> [...]
    > Istnieje więc podstawa prawna pozyskiwania takich informacji. Dlatego sąd
    > uchylił decyzje GIODO. Wyrok jest nieprawomocny (sygn. II SA 291/03).

    Abstrachując od meritum sprawy - tu jest niezły ubaw jak dla mnie: "odbywało
    sieto za zgodą, a za zgodą może wszystko...'
    No to teraz wyobraźmy sobie gościa który przychodzi po kredyt, chcą mu
    skserować dowód, on nie wyraża zgody. Co bank powie? - ano WON!
    Czyli jaki wybór miałby ten face? Albo dać sięskserować, al;bo ... nie
    dostać kredytu. No faktycnie, wybór po byku...
    Zgoda ma sens jak jest dobrowolna i nie zalezy od niej możliwosć
    skorzystania z oferty - a jak jest warunek "zgoda albo nici z kredytu" to
    jest to paranoja :)

  • 3. Data: 2004-03-06 17:26:13
    Od: "Szalit" <s...@s...pl>

    Nie ale i tak jeżeli ty wrazisz zgodę nikt nie ma prawa odmówić podpisania
    umowy jeżeli nie ty nie chcesz robić ksera dowodu osobistego ale niestety to
    jest tylko prawna teoria a praktyka wygląda trochę inaczej przynajmniej ja
    tak myślę.