  • 11. Data: 2023-07-15 18:50:37
    Temat: Re: Pełnomocnik czy alter ego?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 15 lipca 2023 o 14:46:30 UTC+2 Michał Jankowski napisał(a):

> [...]
    pełnomocnika w innych bankach, to porównamy.
    > No jak już pisałem - w PKO BP nadawcą przelewu jest mój zmarły ojciec i
    > nie da się tego zmienić bez zmiany numeru konta.

    Hmm, a w inną stronę - co znaczy "bez zmiany numeru konta"?
    Zmiany na jaki?
    Chyba że tak jak ja mam w mbąku - pod _moim_ loginem jak wybieram jako źródłowy moj
    rachunek, to jako nadawca jestem ja, a jak wybieram jako źródłowy rachunek mocodawcy,
    to jako nadawca jest mocodawca.

  • 12. Data: 2023-07-15 18:53:41
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    pełnomocnika w innych bankach, to porównamy.

    > Hmm, a w inną stronę - co znaczy "bez zmiany numeru konta"?

    Zgaduję, że umowa była między ojcem a PKOBP i przedpiśca chciałby zrobić
    "cesję" czyli stać się stroną umowy. A PKOBP tego nie umozliwia. Ale to
    tylko gdybanie.

    KJ

  • 13. Data: 2023-07-16 01:28:48
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 15 lipca 2023 o 18:55:04 UTC+2 Kamil Jońca napisał(a):

> [...]
    > Zgaduję, że umowa była między ojcem a PKOBP i przedpiśca chciałby zrobić
    > "cesję" czyli stać się stroną umowy. A PKOBP tego nie umozliwia. Ale to

    Hmm, a jakikolwiek bank umożliwia?
    Myślę, że nie, nawet z żywym.
    Chyba że via uwspólnienie (sprawdzić czy nie IKA lub inny bez kont wspólnych).

  • 14. Data: 2023-07-16 20:13:24
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    pełnomocnika w innych bankach, to porównamy.

    > Hmm, a w inną stronę - co znaczy "bez zmiany numeru konta"?
    > Zmiany na jaki?

    Na inny.

    To było konto wspólne rodziców, po śmierci ojca właścicielką jest już
    tylko matka (numer konta się zachował, polecenia zapłaty etc.) ale jak
    zlecam przelew jako pełnomocnik to nadawcą jest śp. ojciec i niedasie
    tego zmienić.

    Oferują matce założenie nowego konta ze wszystkimi kłopotami (nowe
    pełnomocnictwa, nowe pz, zgłaszanie do US i ZUS...). Wolę nie myśleć, co
    by było z ciągłością lokat...

    MJ

  • 15. Data: 2023-07-16 22:54:23
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 16 lipca 2023 o 20:13:27 UTC+2 Michał Jankowski napisał(a):

> [...]
    >
    > Oferują matce założenie nowego konta ze wszystkimi kłopotami (nowe
    > pełnomocnictwa, nowe pz, zgłaszanie do US i ZUS...). Wolę nie myśleć, co

    Lokaty to może by zostały, ale kasa z nich po zakończeniu mogła by gdzieś wsiąknąć...
    ;>

    Hmm, a przypatrzyłeś się, kto ci udzielił pełnomocnictwa?
    Może tylko ojciec?
    No bo raczej jak matka zleca to ze swoim nazwiskiem jako nadawcą - czy nie?
    A jeśli udzielili i ojciec i matka, to może najprostsze będzie odwołanie przez matkę
    - bo to od ojca powinno się samo odwołać, ale widać nie do końca - i udzielenie
    nowego.
    W skarbonce też jest jakiś "pierwszy" współwłaściciel?
    Chyba że pełnomocnictwo po zmarłym "pierwszym" zostaje z rachunkiem jak klątwa...
    Ciekawe co by było, gdyby "pierwszym" był ojciec, ale pełnomocnictwa udzieliłaby
    tylko matka...

  • 16. Data: 2023-07-17 00:06:33
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    pełnomocnika w innych bankach, to porównamy.

    > Lokaty to może by zostały, ale kasa z nich po zakończeniu mogła by gdzieś
    wsiąknąć... ;>

    > Hmm, a przypatrzyłeś się, kto ci udzielił pełnomocnictwa?

    Rodzice wspólnie. Inaczej się nie da. Ale takie pełnomocnictwo trwa po
    śmierci jednego ze współposiadaczy, tak jest explicite w regulaminie. A
    konto jest dalej kontem "wspólnym", to też jest explicite napisane.

    > No bo raczej jak matka zleca to ze swoim nazwiskiem jako nadawcą - czy nie?

    A wiesz, że nie wiem. Zawsze ja zlecam, matka by musiała w okienku...

    MJ

  • 17. Data: 2023-07-17 10:11:30
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 17 lipca 2023 o 00:06:36 UTC+2 Michał Jankowski napisał(a):

> [...]
    > śmierci jednego ze współposiadaczy, tak jest explicite w regulaminie. A
    > konto jest dalej kontem "wspólnym", to też jest explicite napisane.

    Nie no, cuda opowiadasz takie, że nawet przed śniadaniem nie do uwierzenia, ale to
    jest jednak skarbonka.
    Chyba muszę doczytać regulaminy moich wspólnych - w skarbonce dużej nie mam, ale w
    inteligo owszem, może dobrze, że to pusty zapas.

    Nie wiem, co jest bardziej mega, wymóg wspólnego udzielenia pełnomocnictwa (ciekawe,
    jak z odwoływaniem?), jego trwanie po śmierci (w sumie też w akcie notarialnym kupna
    mieszkania udzielałem "pełnomocnictwa niewygasającego z chwilą śmierci" - równie
    dobrze można by ten toner wysypać) czy pozostawanie konta "wspólnym".

    ZTCP to "normalnie" blokowana jest połowa środków, ale zmarły współwłaściciel
    przestaje nim być - tzn. rachunku/stroną umowy, bo roszczenia do wypłaty środków
    pozostaje - oczywiście tylko w tym sensie, że w jego prawo wchodzą spadkobiercy.

    Ale może zmyślam - trza się douczyć.

    > A wiesz, że nie wiem. Zawsze ja zlecam, matka by musiała w okienku...

    Hmm, no ale chyba da się ją "uinternetowić", telefon raczej ma, a jak nie to choćby
    plush - 10zł i na rok ważne, nawet wychodzące, a może i za 5zł za sam starter by się
    dało, a alarat to nawet u mnie w szufkadzie leży i to niejeden.
    Id klienta w umowie, więc ew. tylko iść do banku podać nr tel.

  • 18. Data: 2023-07-17 11:40:45
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:
    [...]
> [...]
    > "pełnomocnictwa niewygasającego z chwilą śmierci" - równie dobrze
    > można by ten toner wysypać) czy pozostawanie konta "wspólnym".
    Dlaczego wysypać? ZTCW to można zastrzec, żepełnomocnictwo nie wygasa
    po śmierci.
    I właśnie różne sprawy nieruchomościowe są chyba dobrym przykładem.

    KJ

  • 19. Data: 2023-07-17 20:59:54
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    pozostaje - oczywiście tylko w tym sensie, że w jego prawo wchodzą spadkobiercy.

    W skarbonce nic nie jest blokowane, natomiast oczywiście część środków
    przypadająca zmarłemu podlega dziedziczeniu. Jeśli drugi współwłaściciel
    wydał za dużo, to będzie miał problem. Ale tak samo jest, jak zmarły
    zostawił gotówkę w szufladzie (jeśli spadkobiercy o niej wiedzą)... :)

> [...]
    dało, a alarat to nawet u mnie w szufkadzie leży i to niejeden.
    > Id klienta w umowie, więc ew. tylko iść do banku podać nr tel.

    No przecież po to jest dla mnie pełnomocnictwo, żeby nie musiała. Mam
    potem wszystko i tak za nią robić, tylko na jej hasło?

    MJ

  • 20. Data: 2023-07-18 01:45:29
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 14 lip 2023 o 18:29, Dawid Rutkowski pisze:

    > nie wiem, jaki nadawca jest widoczny w banku odbiorcy

    Omyłkowo [bez omyłkę?] polałem nie na:
    Leszek Ciszewski
    lecz na
    Lesze2k Ciszewski

    Dziś (przed kwadransem) tylko debetowe 13kpln (po odcedzeniu
    kredytówek, które spłaciłem z tegoż debetu) do Velo; lecz 02
    czerwca wylałem do Velo oll, co miałem, czyli aż nieco ponad
    61kpln i jakoś ;) przelew dopłynął do celu... Y... Znaczy...
    do Velu... -- do Velo...

    Dziś tę omyłkę żem obaczył -- tedym i poprawił...
    Dopiero po zleceniu przelewu...

    -=-

    Może powyższe rzuci Ci jakoweś światełko [w tunelu?] na
    rygory_styczne podejście...

    --