  • 1. Data: 2023-07-14 18:29:07
    Temat: Pełnomocnik czy alter ego?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W mbąku oprócz posiadania własnego ROR jestem też pełnomocnikiem.
    I jak zlecam przelew z konta mocodawcy to jako nadawca - przynajmniej przy
    podsumowaniu przelewu w ST mbąka, przed sms-kodem - wyświetlany jest mocodawca - a
    nie ja.
    W sumie nie wiem, jaki nadawca jest widoczny w banku odbiorcy, może zrobię test.
    Macie doświadczenia, jak to wygląda przy pełnomocnictwach w innych bankach?

  • 2. Data: 2023-07-14 22:41:56
    Temat: Re: Pełnomocnik czy alter ego?
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    Dawid Rutkowski pisze:
> [...]
    nie ja.
    > W sumie nie wiem, jaki nadawca jest widoczny w banku odbiorcy, może zrobię test.

    W mBanku pełnomocnik może wysłać przelew tylko tak, że jako nadawca
    widnieje mocodawca. I nie ma wyboru. W banku odbiorcy widnieje mocodawca
    jako nadawca.

    Za to przy współwłasności jest chyba jedynym bankiem gdzie możesz wybrać
    kto jest nadawcą - czy ty, czy współwłaściciel.

  • 3. Data: 2023-07-14 23:02:55
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 14 lipca 2023 o 22:41:47 UTC+2 Andrzej Kłos napisał(a):
> [...]
    > W mBanku pełnomocnik może wysłać przelew tylko tak, że jako nadawca
    > widnieje mocodawca. I nie ma wyboru. W banku odbiorcy widnieje mocodawca

    OK, dzięki, to nie muszę testować.

    > Za to przy współwłasności jest chyba jedynym bankiem gdzie możesz wybrać
    > kto jest nadawcą - czy ty, czy współwłaściciel.

    Hmm, to jest jeszcze lepsze...
    Czy takie podszywanie się przez pełnomocnika/współwłaściciela jest zgodne z prawem?
    Tzn. klient nie ma wyboru (tzn. jako współwłaściciel ma, choć wg mnie nie powinien).

    No i może ktoś napisze jak to jest z nadawcą przy przelewie robionym przez
    pełnomocnika w innych bankach, to porównamy.

  • 4. Data: 2023-07-14 23:58:03
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 14 lip 2023 o 18:29, Dawid Rutkowski pisze:

> [...]

    > zrobię test.

    > Macie doświadczenia, jak to wygląda przy pełnomocnictwach w innych

    Piątek -- brak Elixiru niemłodości... Tylko (BLIKi itp.) dają dobre
    wyniki, choć w ten łikend ponoć ma być strasznie źle ogólnie...

    -=-

    Przelałem BLIKiem z Velo na telefoniczny nr do ojca w Millennium; mam
    informację o wysyłaniu do mnie (bo numer jest zarejestrowany na mnie)
    choć szmal trafił na ojca konto, co (także historycznie) ukazał Velo,
    podając jako odbiorcę mnie i poprawny nr docelowego konta ojca...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel$gmail.com '.O_'

  • 5. Data: 2023-07-15 01:14:35
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    [...]
    > Hmm, to jest jeszcze lepsze...
    > Czy takie podszywanie się przez pełnomocnika/współwłaściciela jest zgodne z prawem?

    Nie myl pojęć. Jako pełnomocnik jesteś tylko "ręką" właściciela (w
    szczególności te środki nie są twoje), więc logiczne jest że na przelewie powinien
    być właściciel (i wg mnie jest to jedyne słuszne rozwiązanie).

    > Tzn. klient nie ma wyboru (tzn. jako współwłaściciel ma, choć wg mnie
    > nie powinien).
    Natomiast przy wspólnym rachunku sprawa jest inna. Oboje jesteście
    właścielami środków. Czy powinno się zabronić użycia danych drugiego
    właściciela? Szczerze mowiąc - nie wiem, ale nie widzę w czym by to
    mogło szkodzić. IMO ciężko tu mówić o podszywaniu, bo jednak z jakiegoś
    powodu ten rachunek jest wspólny.

    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

  • 6. Data: 2023-07-15 10:43:19
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 14 lipca 2023 o 23:58:16 UTC+2 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> [...]
    > choć szmal trafił na ojca konto, co (także historycznie) ukazał Velo,
    > podając jako odbiorcę mnie i poprawny nr docelowego konta ojca...

    Może jak zjem śniadanie to zrozumiem lepiej.

    Wpisany w banku - i, przede wszystkim, wypisywany na potwierdzeniu możliwym do
    pobrania z tegoż docelowego banku - odbiorca przelewu nie musi być niestety taki sam
    jak w banku źródłowym.
    Np. taki santander "ma taki system", że jako odbiorcę przelewu na konto wspólne
    zawsze wpisuje "pierwszego współwłaściciela" - choć w elixirze odbiorca jest inny.
    Kłopotliwe np. w citku jako dokument dochodowy - ale np. bnp paribas przyjął bez
    problemu z krótkim wyjaśnieniem - wystarczył im zgodny pracodawca jako nadawca.
    Ale do citka trzeba było paski drukować i dawać dyrektorowi do pieczątnięcia i
    podpisu.
    Miałem nawet przygotowane wyedytowane PDFy tych potwierdzeń - PDFy nie są podpisane,
    ciekawe, czy to jest bardzo trudne, przecież nawet ministerstwu cyfryzacji się udało
    - na szczęście nie były konieczne, bo to już jednak fałszerstwo, nawet jeśli
    niefałszywe ;>

    Ciekawe czy banki w ogóle jakoś sprawdzają, czy zgadzają się dane odbiorcy przelewu z
    elixiru z danymi właściciela konta?

  • 7. Data: 2023-07-15 11:01:14
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 15 lipca 2023 o 01:18:26 UTC+2 Kamil Jońca napisał(a):
> [...]
    > szczególności te środki nie są twoje), więc logiczne jest że na przelewie powinien
    > być właściciel (i wg mnie jest to jedyne słuszne rozwiązanie).

    Hmm, zanim przejdę do polemiki, można się zastanowić, czy to pole "nadawca przelewu"
    cokolwiek znaczy.
    Być może przeceniam jego znaczenie, przyrównując np. do podpisu.

    Bo pełnomocnik to nie "trzecia ręka" - działa w imieniu mocodawcy, ale sygnuje
    dyspozycje własnym nazwiskiem - nie mocodawcy.
    Oczywiście w banku źródłowym to jest zapisane, ale w docelowym nie.

    A technicznie środki w banku nie są również właściciela rachunku.

    Oczywiście zgodzę się, że rozwiązanie jak w mbąku jest wygodne, sam się
    zastanawiałem, czy nie będzie problemu jak jako nadawca będę ja - a tu miła
    niespodzianka.
    Mam tylko wątpliwości czy to nie jest sprzeczne z innymi przepisami.

> [...]
    > właściciela? Szczerze mowiąc - nie wiem, ale nie widzę w czym by to
    > mogło szkodzić. IMO ciężko tu mówić o podszywaniu, bo jednak z jakiegoś

    Nie no, sprawa ta sama - jeśli zgadzasz się na to, żeby używać danych mocodawcy, to
    czemu nie współwłaściciela?
    No dobra, może nie udzielal pełnomocnictwa - ale mocodawca też nie pozwalał na
    podpisywanie się jako on.

    Ogólnie - jeśli to nie jest "podpis" to dlaczego nie wolno tam wpisać czego się chce?
    Przecież wolno płacić za innych (sprawdzić czy nie mandat).

  • 8. Data: 2023-07-15 11:22:47
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Hmm, zanim przejdę do polemiki, można się zastanowić, czy to pole "nadawca
    przelewu" cokolwiek znaczy.
    > Być może przeceniam jego znaczenie, przyrównując np. do podpisu.
    Podpis to nie jest, ale powiedzmy (kulawy, bo kulawy) identyfikator.

    > Bo pełnomocnik to nie "trzecia ręka" - działa w imieniu mocodawcy, ale
    > sygnuje dyspozycje własnym nazwiskiem - nie mocodawcy.

    Oczywiście. Ale 'stroną' jest jednak mocodawca.

    > A technicznie środki w banku nie są również właściciela rachunku.
    Skrót myślowy.
    [...]

    > Nie no, sprawa ta sama - jeśli zgadzasz się na to, żeby używać danych
    > mocodawcy, to czemu nie współwłaściciela?

    No właśnie nie ta sama. Choćby jako "właściciel" środków, czy strona
    umowy. Albo w przypadku opłat za konto: pełnomocnika nie obchodzi,
    współwłaściciela - owszem.

    > No dobra, może nie udzielal pełnomocnictwa - ale mocodawca też nie
    > pozwalał na podpisywanie się jako on.
    Jak to nie? Pozwalał na działanie w jego imieniu.

    > Ogólnie - jeśli to nie jest "podpis" to dlaczego nie wolno tam wpisać
    > czego się chce?

    Żeby utrudnić życie oszustom?

    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

  • 9. Data: 2023-07-15 14:46:27
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > No i może ktoś napisze jak to jest z nadawcą przy przelewie robionym przez
    pełnomocnika w innych bankach, to porównamy.

    No jak już pisałem - w PKO BP nadawcą przelewu jest mój zmarły ojciec i
    nie da się tego zmienić bez zmiany numeru konta.

    MJ

  • 10. Data: 2023-07-15 17:12:04
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 15 lipca 2023 o 14:46:30 UTC+2 Michał Jankowski napisał(a):

    pełnomocnika w innych bankach, to porównamy.
    > No jak już pisałem - w PKO BP nadawcą przelewu jest mój zmarły ojciec i
    > nie da się tego zmienić bez zmiany numeru konta.

    Nie no, jak właściciel rachunku zmarł to jedyne przelewy, jakie z tego rachunku mogą
    wyjść, to wypłata spadku - no ew. jeszcze wcześniej jakaś (jest jakieś jej górne
    ograniczenie) suma na organizację pogrzebu, no i ew. dyspozycje na wypadek śmierci
    (tu też jest jakaś górna granica).
    Pewnie nadawcą będzie zmarły - choć w przypadku spadku powinien być już spadkobierca.

    Ale w każdym razie na pewno po śmierci mocodawcy nie wolno pełnomocnikowi zlecić
    jakiegokolwiek przelewu.