  • 1. Data: 2003-10-31 09:54:55
    Temat: Pekao24 i bezpieczenstwo - glupota czy ignorancja
    Od: p...@W...pl

    Witam grupe

    Niedawno mialem okazje porownac pod wzgledem bezpieczenstwa dostepu przez
    Internet Pekao24 i mBank. Zdziwila mnie przy tym calkowita bezmyslnosc osob
    odpowiedzialnych za stworzenie interfejsu w Pekao24.

    W obu przypadkach (Pekao24 i mBank) zeby sie dostac do interfejsu internetowego
    trzeba podac numer klienta i haslo (mBank) lub PIN (Pekao24). I tu sie
    zaczynaja schody, bo:

    PIN w Pekao24 jest 4-cyfrowy, ustalany przez bank i niemozliwy do zmiany przez
    uzytkownika. To rodzi niebezpieczenstwa:
    - PIN jest trudniejszy do zapamietania niz haslo
    - niemozliwosc zmiany PIN i jego dlugosc powoduja, ze latwiej moze sie on
    dostac w niepowolane rece niz haslo.

    W mBanku zamiast PINu mamy haslo, ktorego dlugosc jest wieksza niz w przypadku
    PINu i ktore moze byc zmieniane przez uzytkownika.

    Druga sprawa: w obu przypadkach wykonywanie niestandardowych operacji wymaga
    podania kodu z karty kodow jednorazowych. W mBanku system pyta o podanie
    kolejnych kodow z aktywnej karty. Umozliwia to zapisanie sobie gdzies
    niewielkiej ilosci niewykorzystanych kodow i wpakowanie calej karty kodow do
    sejfu. Tym samym straty w przypadku ujawnienia tylko kilku nastepnych kodow
    moga byc mniejsze niz w przypadku ujawnienia calej karty. Nie mozna tez
    zapominac, ze kilka kodow moge miec zapisane gdziekolwiek, natomiast cala karta
    kodow wyglada bezsprzecznie jak karta kodow.

    Tymczasem w Pekao ktos "pomyslal" i ten system pyta o losowe kody z karty
    kodow. Nie wiem po co to jest, ale zmusza to uzytkownika do taszczenia ze soba
    wszedzie calej karty kodow (no bo nigdy nie wie, o ktory kod system go zapyta).

    W tym wszystkim najbardziej zdumiewa mnie jedna rzecz: gdy Pekao24 zostalo
    uruchomione mBank funkcjonowal juz od dawna.

    Prawde mowiac, dziwi mnie, ze specjalisci z Pekao24 nie potrafia sie uczyc z
    rynku. A moze po prostu oni maja problemy z mysleniem jesli chodzi o
    bezpieczenstwo klienta? Ciekawi mnie, co myslicie na ten temat? Czy to ja
    jestem skrzywiony i mam jakies wygorowane oczekiwania, czy tez swiat jest pelen
    ignorantow, ktorzy robia cos po prostu zeby zrobic cokolwiek?

  • 2. Data: 2003-10-31 10:18:51
    Od: "darsoon" <d...@p...onet.pl>

    > - PIN jest trudniejszy do zapamietania niz haslo

    Jak to? 4-ro cyfrowy PIN jest trudniejszy do zapamiętania niż hasło?
    Przecież to zależy tylko od Ciebie jakie ustalisz hasło. Jak będzie to np.
    H*t_US5d to chyba takie hasło JEST trudniejsze do zapamiętania niż 4
    cyferki?

    Coś chyba na początku namieszałeś z tym PIN-em, ale z resztą wypowiedzi się
    zgadzam :)

    Tak w ogóle to szkoda, że tak mało banków internetowych zabezpiecza dostęp
    Tokenem. Uważam, że to jest najbezpieczniejsza forma i najbardziej
    praktyczna.

    Pozdrawiam
    darsoon

  • 3. Data: 2003-10-31 10:46:24
    Od: "mk" <m...@N...gazeta.pl>

    <ciach>

> [...]
    > - PIN jest trudniejszy do zapamietania niz haslo
    > - niemozliwosc zmiany PIN i jego dlugosc powoduja, ze latwiej moze sie on

    ----- PIN - niemozliwy do zmiany???? chlopie...a przejrzales dokladnie
    serwis internetowy???- czy to zbyt trudne???? bo ja zmienilam PIN od razu
    jak tylko dostalam mozliwosc korzystania z serwisu i moge to zrobic pewno
    jeszcze z tysiac razy....
    zanim zaczniesz wydawac ocene - sprawdz 100000 x...... -----------

> [...]
    soba
    > wszedzie calej karty kodow (no bo nigdy nie wie, o ktory kod system go

    ---- no coz.. masz racje... taaaaaaka ciezka ta karta ze chyba zakupie
    specjalny plecak (taki ze stelazem;-) do noszenia jej.... ----------------

    pomyslnosci z umiejetnosciami korzystania pekao24 ... ;-)))
    pozdr
    mk

  • 4. Data: 2003-10-31 12:12:59
    Od: "Maciek Kycler" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    karta
    > kodow wyglada bezsprzecznie jak karta kodow.

    Nie widziałem karty kodów z Pekao, ale:
    1. Wolę losowo wybierane kody. Załóżmy, że w mBanku ktoś podejrzał moje
    hasło i przez ramię sprawdził, który kod wklepuję. Wystarczy zapamiętac
    następny kod, żeby mnie pozbawić kasy (mamy komplet potrzebnych do tego
    informacji).

    2. Jeśli karta z Pekao jest zdrapką tak jak Inteligo, to bezpieczeństwo jest
    tu znacznie większe niż w mBanku.

    MaciejK

  • 5. Data: 2003-10-31 12:40:12
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    Użytkownik "Maciek Kycler" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > hasło i przez ramię sprawdził, który kod wklepuję. Wystarczy zapamiętac
    > następny kod, żeby mnie pozbawić kasy (mamy komplet potrzebnych do tego

    Nic nie da - kolejność kodów z kartki wybierana jest losowo. Nie jest to
    jednak zdrapka.

    Kuba

  • 6. Data: 2003-10-31 12:58:30
    Od: "MM" <m...@s...pl>

    Użytkownik "XYZ" <x...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Maciek Kycler" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Nic nie da - kolejność kodów z kartki wybierana jest losowo. Nie jest to
    > jednak zdrapka.

    to ciekawe bo u mnie jak na razie 'losuje' kody po kolei...

    m.

  • 7. Data: 2003-10-31 13:17:26
    Od: "Paweł" <n...@m...pl>

> [...]
    > Przecież to zależy tylko od Ciebie jakie ustalisz hasło. Jak będzie to np.
    > H*t_US5d to chyba takie hasło JEST trudniejsze do zapamiętania niż 4

    uwierz mi że można wymyślić hasło typu mftitsspn7 i jest ono banalne do
    zapamiętania bo to tylko 1-sze litery od słów
    maja fruwa tu i tam swiat swoj pokazujac nam - a 7 dlatego że miałem 7 lat
    gdy mnie ta bajka fascynowała - i już masz hasło które dla kogoś z boku
    wygląda na totalnie trudny do zapamiętania ciąg liter a dla Ciebie jest
    banalne

    natomiast 4 cyfry obcego mi pinu są trudniejsze do zapamiętania - za to
    łatwiejsze do złamania czyli bez sensu bo większym wysiłkiem osiągasz
    mniejsze bezpieczeństwo

    > Tak w ogóle to szkoda, że tak mało banków internetowych zabezpiecza dostęp
    > Tokenem. Uważam, że to jest najbezpieczniejsza forma i najbardziej
    > praktyczna.

    bardzo praktyczna - szczególnie jeśli ci sie token rozsynchronizuje i
    będziesz czekał kilka dni zanim Ci go wymienią - to ja wolę liste haseł z
    mbanku, tania, prosta skuteczna
    nic więcej mi nie potrzeba

    a pomysł z losowaniem hasła to rzeczywiście jakiś "inteligent" musiał
    wymyślić - skoro już złodziej znalazłby listę haseł to odczytanie
    odpowiedniego chyba nie będzie stanowiło problemu

  • 8. Data: 2003-10-31 14:11:59
    Od: "darsoon" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > gdy mnie ta bajka fascynowała - i już masz hasło które dla kogoś z boku
    > wygląda na totalnie trudny do zapamiętania ciąg liter a dla Ciebie jest

    Faktycznie, nie pomyślałem o tym. Zawsze wymyslam hasła losowo pisząc cyfry,
    litery i znaki specjalne.

    > bardzo praktyczna - szczególnie jeśli ci sie token rozsynchronizuje i
    > będziesz czekał kilka dni zanim Ci go wymienią

    Używam od ok. 2 lat i na szczęście jeszcze mi się to nie przytrafiło... tfu,
    tfu...
    Zresztą nie będę się już na ten temat rozpisywał bo nie o to chodziło w tym
    wątku.

  • 9. Data: 2003-11-01 20:37:47
    Od: "Foqa" <f...@p...com>

    > Przecież to zależy tylko od Ciebie jakie ustalisz hasło. Jak będzie to np.
    > H*t_US5d to chyba takie hasło JEST trudniejsze do zapamiętania niż 4
    > cyferki?

    Te twoje "H*t_US5d" kojarzy mi się z "Hot - USD 5 zł".
    TO KOSZMAR !!!

    Nigdy nie zapomnę tego hasła!!!

    --
    Foqa

  • 10. Data: 2003-11-01 20:39:43
    Od: "Foqa" <f...@p...com>

    > natomiast 4 cyfry obcego mi pinu są trudniejsze do zapamiętania - za to
    > łatwiejsze do złamania czyli bez sensu bo większym wysiłkiem osiągasz
    > mniejsze bezpieczeństwo

    4 cyfry można łatwo zapamiętać, jeżeli np. jest to wiek twojej narzeczonej
    !!!

    --
    Foqa