  • 1. Data: 2003-10-31 07:31:51
    Temat: Podwojne Ksiegowanie
    Od: "Paweł Terlecki" <p...@a...wp.dot.pl>

    Witam,

    Mam takie oto pytanie:

    Zdazyla mi sie taka oto sytuacja, bank zaksiegowal mi na koncie wplate w
    podwojnej wysokosci realnej wplaty tzn. wplata wyniosla 400 zl, bank
    zaksiegowal na koncie 800 zl w wyniku bledu jednej z pracownic. Poniewaz moj
    rachunek wykazuje duzy obrot pieniedzy, nie zauwazylem nieprawidlowosci. Po
    okolo dwoch miesiacach otrzymalem telefon z banku o wyzej wymienionym
    blednym zaksiegowaniu i poproszono mnie o zwrot naleznosci. Troche bylem zly
    poniewaz byl to niezaplanowany wydatek, ale oczywiscie pieniadze zwrocilem.
    I teraz moje pytanie:

    Czy to byl moj obowiazek ?
    Czy pracownik banku nie powinien odpowiedziec za swoj blad i to on nie
    powinien pokryc zwiazanych z tym kosztow ( w sensie tych 400zl)?

    Czy sytuacja mocno rozni sie od sytuacji w
    ktorej ktos daje mi 400zl a za kilka dni mowi ze sie pomylil i kaze mi je
    oddac ?

    Pytam poniewaz jezeli zdazylo by sie cos takiego w druga strone tzn. ja
    wplacilbym pieniadze przez pomylke na jakis inny rachunek, to czy bylbym je
    w stanie odzyskac po 2 miesiacach ?

    Pozdrawiam

    Pawel Terlecki

  • 2. Data: 2003-10-31 08:25:11
    Temat: Re: Podwojne Ksiegowanie
    Od: "Wojciech Nawara" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Paweł Terlecki" <p...@a...wp.dot.pl> napisał w wiadomości

    > Czy to byl moj obowiazek ?

    Przeczytaj regulamin Twojego banku i umowę. Większość zastrzega możliwość
    zrobienia storna błędnego księgowania bez pytania o zgodę.

    > Czy pracownik banku nie powinien odpowiedziec za swoj blad i to on nie
    > powinien pokryc zwiazanych z tym kosztow ( w sensie tych 400zl)?

    Sami by sobie wzięli. :-)

    > Czy sytuacja mocno rozni sie od sytuacji w
    > ktorej ktos daje mi 400zl a za kilka dni mowi ze sie pomylil i kaze mi je
    > oddac ?

    Gdyby zleceniodawca zlecił przelew dwa razy - wtedy byłaby to ta sytuacja. I
    nic nie musiałbyś oddawać.

    > Pytam poniewaz jezeli zdazylo by sie cos takiego w druga strone tzn. ja
    > wplacilbym pieniadze przez pomylke na jakis inny rachunek, to czy bylbym
    je
    > w stanie odzyskac po 2 miesiacach ?

    AFAIK nie, ale tutaj się nie wypowiadam.

    --
    Pozdrawiam,

    Wojciech Nawara

  • 3. Data: 2003-10-31 08:38:03
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    Użytkownik "Wojciech Nawara"
    > Gdyby zleceniodawca zlecił przelew dwa razy - wtedy byłaby to ta sytuacja.
    > nic nie musiałbyś oddawać.

    Zleceniodawca ma szanse na odzyskanie pieniędzy w sądzie. Kodeks Cywilny,
    artykuł o bezpodstawnym wzbogaceniu.

    > je w stanie odzyskac po 2 miesiacach ?
    >
    > AFAIK nie, ale tutaj się nie wypowiadam.

    AFAIK tak, ale jeżeli nie odda po dobroci to zostaje sąd cywilny.

    Bogdan B.

  • 4. Data: 2003-10-31 08:41:11
    Od: "Wojciech Nawara" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Bogdan B." <b...@h...pl> napisał w wiadomości

    > Zleceniodawca ma szanse na odzyskanie pieniędzy w sądzie. Kodeks Cywilny,
    > artykuł o bezpodstawnym wzbogaceniu.

    [...]

    > AFAIK tak, ale jeżeli nie odda po dobroci to zostaje sąd cywilny.

    Oczywiście masz rację. Ja pisałem o wykorzystaniu punktu o 'błędnym
    księgowaniu' - jak wiadomo, jeśli były poprawnie złożone zlecenia, to
    błędnego księgowania jako takiego nie było.

    BTW kogo pozwyać do sądu, jeśli wysłałeś powiedzmy na jakiś przypadkowy
    poprawny numer NRB, i bank docelowy zaksięgował poprawnie ?

    --
    Pozdrawiam,

    Wojciech Nawara

  • 5. Data: 2003-10-31 10:03:16
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    Użytkownik "Wojciech Nawara"

    > BTW kogo pozwyać do sądu, jeśli wysłałeś powiedzmy na jakiś przypadkowy
    > poprawny numer NRB, i bank docelowy zaksięgował poprawnie ?

    Tu mnie masz ;-)
    Bank takiej informacji nie ujawni, a bez pozwanego naprawdę trudno złożyć
    pozew.

    Bogdan B.

  • 6. Data: 2003-10-31 12:37:59
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.biznes.banki
    a tam użytkownik Wojciech pisze:

    > BTW kogo pozwyać do sądu, jeśli wysłałeś powiedzmy na jakiś przypadkowy
    > poprawny numer NRB, i bank docelowy zaksięgował poprawnie ?
    Jeśli ktoś niepoprawnie wpisał nr rach to powinna się nie zgadzać
    nazwa odbiorcy. Jeżeli Bank zaksięgował to na wskazane konto i nie
    zauważył, że nie zgadza się nazwa odbiorcy to IMHO również powinien
    wezwać Klienta, który w ten sposób uzyskał korzyść majątkową,
    do zwrotu pieniędzy. Wtedy też być może powinien udzielić informacji
    kto uzyskał korzyść majątkową poprzez niezwrócenie błędnie
    zaksięgowanej kwoty.

  • 7. Data: 2003-11-02 13:29:37
    Od: Wojciech Nawara <n...@o...pl>

    Użytkownik jaszczur napisał:

    > Jeśli ktoś niepoprawnie wpisał nr rach to powinna się nie zgadzać
    > nazwa odbiorcy. Jeżeli Bank zaksięgował to na wskazane konto i nie
    > zauważył, że nie zgadza się nazwa odbiorcy to IMHO również powinien

    A jeśli odbiorca i numer rachunku się zgadzają, a nastąpiła zwykła
    pomyłka zleceniodawcy?

> [...]
    > do zwrotu pieniędzy. Wtedy też być może powinien udzielić informacji
    > kto uzyskał korzyść majątkową poprzez niezwrócenie błędnie

    Ojoj. To wystarczy zrobić przelew na rachunek x do Kubusia Puchatka i od
    razu można poznać do kogo należy rachunek x [stosując powyższą logikę] ?
    Coś nieprawdopodobne...

    --
    Pozdrawiam,

    Wojciech Nawara

  • 8. Data: 2003-11-03 07:20:09
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.biznes.banki
    a tam użytkownik Wojciech pisze:

    > A jeśli odbiorca i numer rachunku się zgadzają, a nastąpiła zwykła
    > pomyłka zleceniodawcy?

    To dobrze wiesz co bank zrobi.

    > Ojoj. To wystarczy zrobić przelew na rachunek x do Kubusia Puchatka i od
    > razu można poznać do kogo należy rachunek x [stosując powyższą logikę] ?
    > Coś nieprawdopodobne...
    No pewnie, że mało prawdopodobne - taki przelew nie powinien zostać
    zaksięgowany na rach. x.
    --
    '''..\
    < _| (

  • 9. Data: 2003-11-03 08:02:19
    Od: Wojciech Nawara <n...@o...pl>

    > To dobrze wiesz co bank zrobi.

    Tfu, sam sobie odpowiedziałem. :-)
    Jeśli zrobimy przelew na poprawny rachunek z poprawnym odbiorcą to mamy
    już dane pozwanego. :-)

    Ale w 90% przypadków będzie.

    --
    Pozdrawiam,

    Wojciech Nawara

  • 10. Data: 2003-11-03 08:21:36
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.biznes.banki

    > Ale w 90% przypadków będzie.
    Ale to już IMHO problem nie tylko zleceniodawcy, ale też banku
    odbiorcy.
    W praktyce bank odbiorcy współpracuje zarówno z bankiem
    zleceniodawcy jak i samym zleceniodawcą. Nie twierdzę jednocześnie,
    że bank odbiorcy na każde żądanie podaje nr butów odbiorcy, itp.
    Ale może wezwać go do zwrotu mylnie zaksięgowanego przelewu i IMHO
    umożliwić stronie poszkodowanej wniesienie pozwu do sądu poprzez
    podanie danych odbiorcy przelewu.
    --
    '''..\
    < _| (