    From: p...@W...pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Pekao24 i bezpieczenstwo - glupota czy ignorancja
    Date: 31 Oct 2003 10:54:55 +0100

    Witam grupe

    Niedawno mialem okazje porownac pod wzgledem bezpieczenstwa dostepu przez
    Internet Pekao24 i mBank. Zdziwila mnie przy tym calkowita bezmyslnosc osob
    odpowiedzialnych za stworzenie interfejsu w Pekao24.

    W obu przypadkach (Pekao24 i mBank) zeby sie dostac do interfejsu internetowego
    trzeba podac numer klienta i haslo (mBank) lub PIN (Pekao24). I tu sie
    zaczynaja schody, bo:

    PIN w Pekao24 jest 4-cyfrowy, ustalany przez bank i niemozliwy do zmiany przez
    uzytkownika. To rodzi niebezpieczenstwa:
    - PIN jest trudniejszy do zapamietania niz haslo
    - niemozliwosc zmiany PIN i jego dlugosc powoduja, ze latwiej moze sie on
    dostac w niepowolane rece niz haslo.

    W mBanku zamiast PINu mamy haslo, ktorego dlugosc jest wieksza niz w przypadku
    PINu i ktore moze byc zmieniane przez uzytkownika.

    Druga sprawa: w obu przypadkach wykonywanie niestandardowych operacji wymaga
    podania kodu z karty kodow jednorazowych. W mBanku system pyta o podanie
    kolejnych kodow z aktywnej karty. Umozliwia to zapisanie sobie gdzies
    niewielkiej ilosci niewykorzystanych kodow i wpakowanie calej karty kodow do
    sejfu. Tym samym straty w przypadku ujawnienia tylko kilku nastepnych kodow
    moga byc mniejsze niz w przypadku ujawnienia calej karty. Nie mozna tez
    zapominac, ze kilka kodow moge miec zapisane gdziekolwiek, natomiast cala karta
    kodow wyglada bezsprzecznie jak karta kodow.

    Tymczasem w Pekao ktos "pomyslal" i ten system pyta o losowe kody z karty
    kodow. Nie wiem po co to jest, ale zmusza to uzytkownika do taszczenia ze soba
    wszedzie calej karty kodow (no bo nigdy nie wie, o ktory kod system go zapyta).

    W tym wszystkim najbardziej zdumiewa mnie jedna rzecz: gdy Pekao24 zostalo
    uruchomione mBank funkcjonowal juz od dawna.

    Prawde mowiac, dziwi mnie, ze specjalisci z Pekao24 nie potrafia sie uczyc z
    rynku. A moze po prostu oni maja problemy z mysleniem jesli chodzi o
    bezpieczenstwo klienta? Ciekawi mnie, co myslicie na ten temat? Czy to ja
    jestem skrzywiony i mam jakies wygorowane oczekiwania, czy tez swiat jest pelen
    ignorantow, ktorzy robia cos po prostu zeby zrobic cokolwiek?