  • 261. Data: 2019-08-23 17:54:14
    Temat: Re: PSD2 mBank i pewnie nie tylko...
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-08-23, Szymon <...@w...pl> wrote:

    > Mogłem to zrobić "analogowo" i wtedy efekt byłby osiągnięty. Nigdzie ZUS
    > mi nie podał, iż zalogowanie się na platformę wykluczy możliwość
    > otrzymania potwierdzenia składek listownie. Tak to widzisz jest z tym
    > obiegiem elektronicznym...
    >
    > Ciekawe czy da się odwrócić sytuację, czy to bilet w jedną stronę. Na
    > razie nie udało mi się znaleźć opcji likwidacji konta w tym zusowskim
    > portalu.

    Zlituję się.

    https://www.zus.pl/pue/regulamin
    W szczególności §15. Zadzwoń na infolinię (w poniedziałek) i zapytaj
    jak odwołać zgody. Ew. możesz tradycyjnie, wysłać pismo i czekać na
    odpowiedź.

    Już możesz wrócić do XIX wieku :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 262. Data: 2019-08-23 18:17:53
    Od: Szymon <...@w...pl>

> [...]
    > W szczególności §15. Zadzwoń na infolinię (w poniedziałek) i zapytaj
    > jak odwołać zgody. Ew. możesz tradycyjnie, wysłać pismo i czekać na

    Dziękuję.

    A naprawdę nie wydaje Ci się to dziwne? Jeszcze raz przypomnę fakty:
    1. Napisałem do ZUS, iż nie otrzymuję corocznych listów i podejrzewam,
    że adres jest nieaktualny. Podałem właściwy. Kończę pismo: "Uprzejmie
    proszę o informację co powinienem zrobić, aby takowe informacje listowe
    co roku otrzymywać."

    2. ZUS mi odpisuje, iż muszę złożyć reklamację ZUS URU. W tym proponuje
    zrobić to przez platformę PUE ZUS.

    3. Chcąc być nowoczesnym loguję się. Wniosku nie składam - dostrzegam
    zły adres i informację, iż może go zmienić płatnik składek (właściwie to
    sugestia).

    4. Dostaję tu informację, iż świetnie mi poszło tylko korzystanie z PUE
    wyklucza informację papierową.

    Czy naprawdę tylko mnie się to wydaje nienormalne?

  • 263. Data: 2019-08-23 20:00:37
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-08-23, Szymon <...@w...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > że adres jest nieaktualny. Podałem właściwy. Kończę pismo: "Uprzejmie
    > proszę o informację co powinienem zrobić, aby takowe informacje listowe

    Nie prościej było zadzwonić? Od razu byś dopytał.

    [...]

    > 4. Dostaję tu informację, iż świetnie mi poszło tylko korzystanie z PUE
    > wyklucza informację papierową.

    Bo i po co mają wysyłać. To nie jest tak, że to jest jakoś specjalnie
    opieczętowana. Masz to dostępne w Ubezpieczony -> Informacje o stanie
    konta, po co Ci papier? Wyciąg papierowy z banku też zamawiasz?
    Po co to trzymać w papierze? Po co marnować te drzewa? Ten papier
    nie ma mocy prawnej w udowadnianiu czegokolwiek.

    Jak będziesz potrzebował jakiegokolwiek zaświadczenia z ZUS bo
    "cokolwiek", to też w PUE sobie możesz zamówić (wyślą Ci albo
    papier, albo dokument elektroniczny, co wybierzesz).

    No i widzisz, czy np. pracodawca nie ma opóźnień w płaceniu składek.

    > Czy naprawdę tylko mnie się to wydaje nienormalne?

    Za rok, czy dwa, polecone od wszystkich urzędów będa przychodzić
    mailem. https://www.antyradio.pl/Technologia/Internet/3-45-z
    l-netto-za-wyslanie-e-maila-Poczta-Polska-zarobi-na-
    elektronicznych-poleconych-34060
    Więc się szykuj, bo niedługo i PUE, i ePUAP to będą must-have
    dla współczesnego obywatela.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 264. Data: 2019-08-23 21:18:57
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dopiero co opisałem podobną historię ;-))

    -----

  • 265. Data: 2019-08-23 21:38:02
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Nie prościej było zadzwonić? Od razu byś dopytał.

    Jestem sknerą z natury. Preferuję darmowe konta, darmowe karty i w ogóle
    wszystko, co mogę zrobić za darmo to wolę robić niż płacić. A telefon
    kosztuje.
    Miałem inny pomysł - przejść się na spacer do ZUS w trakcie urlopu i na
    miejscu rozwiązać ten problem. Niemniej dałeś mi do myślenia wątkiem o
    dokumentach elektronicznych i postanowiłem błysnąć! ;-) 9 sierpnia
    napisałem do ZUS. Dziś odebrałem i znów mnie podkusiło przestać być
    dinozaurem. Tom narobił. ;-) Ale nic. Załatwię problem - przy odrobinie
    szczęścia jeszcze w tym roku. Za to elektronicznie! ;-)

    > Bo i po co mają wysyłać. To nie jest tak, że to jest jakoś specjalnie
    > opieczętowana.

    Mam taką zasadę, że gdy z czegoś nie korzystam to likwiduję. W praktyce
    wygląda to tak, iż gdy np. kończę współpracę z bankiem to wszystko
    zamykam. Jeszcze potem muszę zazwyczaj interweniować, bo nie zamkną np.
    dostępu internetowego. Wszak darmowy, może się przyda itd. Nie lubię
    zostawiać po sobie bałaganu. Wychodzę z założenia, iż gdy bank będzie
    miał ciekawą ofertę to zawsze mogę na nowo wszystko pootwierać
    (zazwyczaj jeszcze w promo jako nowy klient).
    Ten serwis ZUS nie jest mi do niczego potrzebny. Poczekam, aż księgowa
    skoryguje i gdy zobaczę poprawny adres to nie zamierzam tam zaglądać.
    Po co mają wysyłać? Po to, abym miał wgląd w składki. Tak, mam teraz
    też, ale także o wiele więcej - coś, co mi nie jest potrzebne.
    Co ciekawe - ale od razu zastrzegę, że mogłem coś pomieszać - przy
    kalkulatorze emerytury liczy mi w momencie przejścia w wieku 65 lat.
    Obowiązkowe są pola % średniej krajowej w kolejnych latach. Z tego co
    wyczytałem - w listach ZUS jest podawana emerytura na daną chwilę. Nie
    udało mi się obliczyć w portalu w ten sposób.

    Masz to dostępne w Ubezpieczony -> Informacje o stanie
    > konta, po co Ci papier? Wyciąg papierowy z banku też zamawiasz?

    Nie, bo z serwisu bankowego korzystam stale w różnych opcjach. Tymczasem
    ZUS przez kilka lat wysyłał mi list gdzieś tam w kosmos. I masz rację -
    nie powinno tak być. Stąd postanowiłem się zająć tematem.

    > Po co to trzymać w papierze? Po co marnować te drzewa? Ten papier
    > nie ma mocy prawnej w udowadnianiu czegokolwiek.

    Nie trzymam na papierze - zapoznaję się i do kosza. Nie mam zaufania do
    ZUS i serwisów tego typu. Potencjalny włam zawsze może coś tam
    namieszać, bo różne rzeczy są przez ten serwis dostępne - totalnie mi
    niepotrzebne.
    Zalogowałem się poprzez serwis bankowy. Generalnie unikam podawania
    danych na stronach innych niż strony konkretnego banku - z przyczyn
    oczywistych. A tu tak wyszło.

    > Jak będziesz potrzebował jakiegokolwiek zaświadczenia z ZUS bo
    > "cokolwiek", to też w PUE sobie możesz zamówić (wyślą Ci albo
    > papier, albo dokument elektroniczny, co wybierzesz).

    OK. Więc jak będzie potrzeba to sobie otworzę ponownie. Tymczasem jest
    to pierwsza rzecz, którą od ZUS potrzebuję... Hmm... Nawet nie ja - albo
    nawaliła księgowa (mało prawdopodobne, bo US ma dobry adres po zmianie)
    albo ktoś tam nie przeklepał w ZUS. Generalnie - "cokolwiek" mi się nie
    zdarzyło od początku pracy zawodowej i pewnie nie zdarzy.

    > No i widzisz, czy np. pracodawca nie ma opóźnień w płaceniu składek.

    Nie mam takiego ryzyka.
    Raczej interesowało mnie ile na teraz miałbym emerytury. Krzysztof
    Cugowski chwalił się w mediach, że ma 570 zł emerytury. Rodowicz 1600 zł
    to pomyślałem sobie, że też zobaczę ile moja wynosi. ;-)

> [...]
    elektronicznych-poleconych-34060
    > Więc się szykuj, bo niedługo i PUE, i ePUAP to będą must-have

    Masz rację, ale być może inaczej to rozwiążą. PIT od lat składam
    Internetem. Z każdym rokiem jakby coraz łatwiej. Email mi pasuje,
    natomiast nie lubię serwisów, w których po przejęciu hasła można sporo
    nabroić. Ew. takich, gdzie do głupstwa trzeba podawać hasło "bankowe".

  • 266. Data: 2019-08-23 21:38:58
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-23 o 21:18, ąćęłńóśźż pisze:

    Swoją drogą ludzie się przenoszą, nie mieszkają w miejscu zameldowania
    etc. Ciekawe ile z tych 13 mln listów, które wysłał ZUS trafiło do
    adresata, a ile do osób niepowołanych.

  • 267. Data: 2019-08-23 21:46:56
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-23 o 21:38, Szymon pisze:
> [...]

    Jeszcze odnośnie papieru i marnowania drzew:
    Uwierzyłeś w akcje ekologów? Oszczędzasz papier, nie drukujesz maili, by
    oszczędzać drzewa w lesie? Błąd. Lasy Państwowe obalają ten mit: ,,Duże
    nadużycie. Nie ma to żadnego znaczenia dla lasów". ,,Drzewa i tak muszą
    być ścięte".Hasło ,,oszczędzaj papier" ma w wyszukiwarce Google ponad 500
    tys. wyników. Zazwyczaj we wszelkich ekologicznych poradnikach można
    przeczytać, że statystyczny Polak zużywa co roku 90 kg papieru.
    Działalność 11 osób (czyli ok. 1 tona papieru) przekłada się na wycięcie
    17 drzew. Żeby je uratować, powinniśmy np. zadrukowywać kartki
    dwustronnie (to kosztuje więcej wysiłku przy drukarce).

    ,,Pomyśl, zanim wydrukujesz ten mail" - zachęca zielony napis w stopce
    e-maila z Ministerstwa Środowiska i wielu firm. Chodzi oczywiście o
    papier i energię zużytą do drukowania informacji, którą zazwyczaj
    odkładamy na bok po pierwszym czytaniu.

    Ministerstwo Finansów oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych zachęcają
    Polaków do elektronicznej komunikacji również odwołując się do
    ekologicznych uczuć obywateli. Najbardziej oblegany Urząd Skarbowy
    Warszawa Praca przyjmuje ponad 20 mln dokumentów rocznie. W ubiegłym
    roku polscy podatnicy złożyli 3,5 mln eDeklaracji PIT (oszczędzając w
    papierze każda liczy minimum 2-4 kartki - jakieś kilkadziesiąt tysięcy
    ryz papieru. W tym samym czasie przedsiębiorcy złożyli ponad 8 mln
    elektronicznych formularzy- również oszczędzając papier.

    Zachęceni liczbami zapytaliśmy Lasy Państwowe. Ile dzięki temu udało się
    oszczędzić drzew? Odpowiedź brzmi: żadnego.
    - Czy jeśli prawie wszyscy z 24 mln podatników rozliczą się z fiskusem
    przez internet, a ponad 2 mln firm przejdzie na elektroniczną
    korespondencję z urzędami to jaki będzie efekt? Ile drzew potencjalnie
    do wycięcia na papier uda sie uratować - pytamy.

    - Nie będzie to miało żadnego znaczenia dla lasów - odpowiada Anna
    Malinowska, rzecznik prasowy Lasów Państwowych. - Do papierni bowiem
    trafia drewno pochodzące z tzw. cięć pielęgnacyjnych. Usuwa się wtedy
    część młodych drzew, by dać przestrzeń do wzrostu pozostałym. Drzewa te
    i tak zostałyby wycięte - tłumaczy.

  • 268. Data: 2019-08-23 21:58:55
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-08-23, Szymon <...@w...pl> wrote:

    [...]

    > Jestem sknerą z natury. Preferuję darmowe konta, darmowe karty i w ogóle
    > wszystko, co mogę zrobić za darmo to wolę robić niż płacić. A telefon
    > kosztuje.

    No ja mam 19,90 za abonament z no-limit, ale to firmowy.
    A z tego co widziałem są też plany "na kartę" gdzie za 10 zł kupujesz ten
    pakiet na 30 dni, też no limit.

    > Miałem inny pomysł - przejść się na spacer do ZUS w trakcie urlopu i na
    > miejscu rozwiązać ten problem.

    Nie rozwiązałbyś problemu.
    Dowiedziałbyś się, że trzeba to załatwić przez pracodawcę.

> [...]
    > i znów mnie podkusiło przestać być dinozaurem. Tom narobił. ;-) Ale nic.
    > Załatwię problem - przy odrobinie szczęścia jeszcze w tym roku.

    Ale jaki problem znowu?

    > Mam taką zasadę, że gdy z czegoś nie korzystam to likwiduję. W praktyce
    > wygląda to tak, iż gdy np. kończę współpracę z bankiem to wszystko
    > zamykam.

    Jest trochę kont które IMHO warto mieć:
    - PUE (żeby mieć rozliczenia składkowe, wgląd w ZLA),
    ew. do korespondencji z ZUS
    - e-sąd, żeby otrzymać informację o pozwie
    - epuap, żeby ogarniać coraz więcej w administracji, bez stania
    w kolejkach

    > zostawiać po sobie bałaganu. Wychodzę z założenia, iż gdy bank będzie
    > miał ciekawą ofertę to zawsze mogę na nowo wszystko pootwierać
    > (zazwyczaj jeszcze w promo jako nowy klient).

    Ale urząd to nie bank. Banki się zamyka po to by się złapać
    na kolejne wisienki.

> [...]
    > Po co mają wysyłać? Po to, abym miał wgląd w składki. Tak, mam teraz
    > też, ale także o wiele więcej - coś, co mi nie jest potrzebne.

    To poczekaj aż zdecydują co z OFE. Jeśli będziesz chciał przenieść
    środki do ZUS, to zapewne przez PUE też będzie można wniosek złożyć.

    [...]

> [...]
    > Cugowski chwalił się w mediach, że ma 570 zł emerytury. Rodowicz 1600 zł
    > to pomyślałem sobie, że też zobaczę ile moja wynosi. ;-)

    Ale oni nie płacili składek, jak to artyści. Dzieło i dzieło.

    [...]

> [...]
    > Internetem. Z każdym rokiem jakby coraz łatwiej. Email mi pasuje,
    > natomiast nie lubię serwisów, w których po przejęciu hasła można sporo

    No ale z tego co pisałeś, to nie masz hasła, tylko logujesz się przez
    bankowość elektroniczną.

    > Ew. takich, gdzie do głupstwa trzeba podawać hasło "bankowe".

    I już niedługo, potwierdzać SMSem :-)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 269. Data: 2019-08-23 21:59:37
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-08-23, Szymon <...@w...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Swoją drogą ludzie się przenoszą, nie mieszkają w miejscu zameldowania
    > etc. Ciekawe ile z tych 13 mln listów, które wysłał ZUS trafiło do

    Do mnie trafił jeden niepowołany.
    Powołany nie trafił, bo mam PUE. :-)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 270. Data: 2019-08-23 22:05:48
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-08-23, Szymon <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > oszczędzać drzewa w lesie? Błąd. Lasy Państwowe obalają ten mit: ,,Duże
    > nadużycie. Nie ma to żadnego znaczenia dla lasów". ,,Drzewa i tak muszą

    IMHO słuchanie "Lasów państwowych" w tym temacie, to jak słuchanie
    coca-coli w temacie zdrowego odżywania.

    Ależ oczywiście. :-)

    --
    Wojciech Bańcer