  • Data: 2020-01-14 17:22:01
    Temat: Re: Obligacje skarbowe i ankieta MIFID
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu wtorek, 14 stycznia 2020 17:00:02 UTC+1 użytkownik cef napisał:

    > Z walutą to trochę inna sytuacja, ale tak - zrobiłem coś z tym.
    > Od wielu lat zarabiam w euro :-)

    Echhh, ciekawe, czy bez emigracji - a na to już chyba jestem za stary - dożyję
    chwili, gdy będę mógł powiedzieć, że zarabiam w euro, tak jak Słowacy, Litwini i inni
    mądrzy Słowanie...

    > Rozważam obecnie założenia konta w Niemczech, zeby nie transferować
    > nawet tej waluty.

    Bardzo dobre uzupełnienie - trzymanie euro w polskim banku mija się z celem.
    Jak zwykle polecam N26 - prawdziwy niemiecki bank, w którym założysz konto przez net
    - w innych musisz się pofatygować do oddziału albo chociaż na niemiecką pocztę (a
    niestety Deutsche Post w PL nie ma, a szkoda).
    Możesz założyć z mojego polecenia z linku:
    https://n26.com/r/dawidr0508

    > Taka niewypłacalność jest prawie niemożliwa, bo musiałoby zbankrutować
    > Państwo,
    > ale jak patrzę jak obecny rząd przełamuje kolejne bariery w gospodarce,
    > w finansach,
    > w sądownictwie, to dostrzegam scenariusze, które wcale nie muszą
    > oznaczać, że Państwo zbankrutowało
    > a obligacji skarbowych nie da się wykupić.
    > Może będzie opłata przekształceniowa przy wykupie (nazwą to pewnie
    > funduszem solidarnościowym) albo wymyślą coś innego.

    E tam, nic nie trzeba wymyślać nowego, wystarczy spojrzeć na wariant wenezuelski,
    dzięki któremu obligacjami w boliwarach można się podetrzeć (a to, że taki posiadacz
    zedrze sobie przy okazji zadek, będzie dodatkową karą za głupotę).
    To samo stanie się z polskimi - osiągają już oprocentowanie absurdalne, więc gdy
    trzeba będzie je wykupić, złotówka padnie na pysk, a wraz z nią znikną jak sen złoty
    oszczędności trzymane w złotówkach, tak jak już dwa razy było z oszczędnościami w
    rublach.
    Jedyną obroną przed taką scenariuszem było euro - vide Grecja - a teraz nikt już nas
    do strefy euro nie przyjmie, nie ma głupich :(
    Jeszcze ew. państwo mogłoby zbankrutować, jakby prezes NBP był naprawdę niezależny. A
    z takim prorokiem, jak obecnie - i zapewne jeszcze na następną kadencję -
    zbankrutować czy też zbiednieć mogą tylko obywatele.