  • 1. Data: 2020-01-10 18:28:26
    Temat: Obligacje skarbowe i ankieta MIFID
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Klient chciał nabyć obligacje, coś się w PKO BP zacięło (2. lub 3.
    stycznia), odszedł z kwitkiem i z... ankietą MIFID. Zaciekawiła mnie
    i mam.
    W założeniach dla sprawdzenia czy klient rozumie ryzyko. Podobno jak
    nie rozumie to mu niektórych produktów nie można oferować i niektórych
    zleceń nie zrealizują. Co może klienta wkurzyć ("ile to mogłem zarobić?").
    Ale po co ten cyrk przy zakupie "bezpiecznych" papierów? Na ponad 30
    pytań obligacje (nie określono jakie, mogą być korporacyjne) są w dwóch:
    czy można sprzedać wcześniej i że na ryzyko wpływa najbardziej "ryzyko
    emitenta". Konkretnie nt. obligacji skarbowych NIC!
    Są pytania o obrót giełdowy, zlecenia, akcje, fundusze, struktury,
    ryzyko walutowe, polisy itp. Żeby chociaż było pytanie o obligacje
    Wenezueli i jak się zaczęło od rozdawania socjalu i nacjonalizacji...

    Na początku jaka sytuacja rodzinna, zawód, wykształcenie, wyskość
    i źródła dochodów, ile zostaje... to raczej do zdolności kredytowej
    - bez sensu gdy klient chce przeciwnie - pieniądze przechować. Lub
    wyłudzenie wrażliwych danych. Są opcie "pomiń"/"odmowa odpowiedzi" ale
    czy wtedy nie odmówią sprzedaży?

    Arek

  • 2. Data: 2020-01-10 18:44:46
    Temat: Re: Obligacje skarbowe i ankieta MIFID
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arek" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >niektórych
    >zleceń nie zrealizują. Co może klienta wkurzyć ("ile to mogłem

    Ale czy pan jest swiadomy ile moze pan stracic ?
    Np. na tanim kredycie w CHF :-)

    > Ale po co ten cyrk przy zakupie "bezpiecznych" papierów? Na ponad
    > 30

    Jest przepis, chyba nawet unijny, to musza.
    Sie nie zastanawiaja - daja do wypelnienia i do kosza.

    Gdzies tam chyba profil klienta przy okazji gromadza - co im ogranicza
    w przyszlosci marketing, wiec znow - "potrzebuja" miec.

> [...]
    >ryzyko walutowe, polisy itp. Żeby chociaż było pytanie o obligacje
    >Wenezueli i jak się zaczęło od rozdawania socjalu i nacjonalizacji...

    Hi hi - pare lat temu, ankieta, w tym "najbezpieczniejsze papiery to
    -akcje,
    -obligacje przedsiebiorstw,
    -obligacje skarbowe (czy panstwowe)
    "
    Odpowiedz wydaje sie jasna ... a akurat kryzys w Grecji byl :-)

> [...]
    >- bez sensu gdy klient chce przeciwnie - pieniądze przechować. Lub
    >wyłudzenie wrażliwych danych. Są opcie "pomiń"/"odmowa odpowiedzi"

    Pewnie tak, choc akurat skarbowych moze nie.
    Bo z odmową to klienta zakwalifikuja do niskiej grupy, ale nasze
    bezpieczne skarbowki przeciez mozna i niskiej grupie :-)

    A po co ... moze i jest sens wiedziec czy klient inwestuje
    comiesieczna nadwyzke, czy ostatnie grosze na czarna godzine ...

    J.

  • 3. Data: 2020-01-11 02:14:11
    Od: j...@j...org

    On Saturday, January 11, 2020 at 2:31:42 AM UTC+9, Arek wrote:
> [...]
    > ryzyko walutowe, polisy itp. Żeby chociaż było pytanie o obligacje
    > Wenezueli i jak się zaczęło od rozdawania socjalu i nacjonalizacji...

    Obligacje skarbu państwa emitowane w złotych są z założenia najbezpieczniejszym
    produktem finansowym dla polskiego obywatela.

    Podejrzewam, że również trapiona rakiem kolesiostwa, korupcji i rozdawnictwa
    Wenezuela nie ma najmniejszych problemów z obsługiwaniem swoich obligacji
    wyemitowanych w boliwarach, bo dlaczego miałaby mieć? Walutę narodową można zawsze
    dodrukować.

  • 4. Data: 2020-01-11 13:39:54
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    j...@j...org writes:

    > Obligacje skarbu państwa emitowane w złotych są z założenia
    > najbezpieczniejszym produktem finansowym dla polskiego obywatela.

    Niezupełnie. Raczej one są nie z założenia, a z definicji :-)
    najbezpieczniejszym depozytem w PLN. Dla dowolnej osoby, z dowolnego
    kraju. Ważna jest waluta, nie klient.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 5. Data: 2020-01-12 01:32:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 11 Jan 2020 13:39:54 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Niezupełnie. Raczej one są nie z założenia, a z definicji :-)
    > najbezpieczniejszym depozytem w PLN. Dla dowolnej osoby, z dowolnego
    > kraju. Ważna jest waluta, nie klient.

    Moze kiedys, jak byly na okaziciela. Teraz ... przyjdzie Tusk umorzy,
    ale tylko Polakom. Przyjdzie Morawiecki i opodatkuje, ale tylko
    zagranicznym ..

    J.

  • 6. Data: 2020-01-13 14:37:40
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 10 Jan 2020 18:28:26 +0100, Arek napisał(a):

    > Są opcie "pomiń"/"odmowa odpowiedzi" ale
    > czy wtedy nie odmówią sprzedaży?

    Dość systematycznie kupuję obligacje i za każdym razem ignoruję rzeczoną
    ankietę. Żadnych kłopotów i niedogodności z tego tytułu nie miałem.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Niestety, jest to rząd."
    Woody Allen

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 7. Data: 2020-01-13 15:02:41
    Od: n...@g...com

    W dniu poniedziałek, 13 stycznia 2020 14:37:42 UTC+1 użytkownik Olin napisał:
    > Dość systematycznie kupuję obligacje i za każdym razem ignoruję rzeczoną
    > ankietę. Żadnych kłopotów i niedogodności z tego tytułu nie miałem.

    Sankcją za niewypełnienie ne jest zakaz zakupu. Podobnie gdy kupujemy coś, co ustało
    uznane za niezgodne z naszym profilem.

    W takim wypadku sprzedawca ma obowiązek pouczyć nas o ryzyku zakupu i podsunąć do
    podpisania dodatkowy papierek, na którym potwierdzimy, że zostaliśmy poinformowani o
    ryzyku i kupujemy na własną odpowiedzialność. Prawdopodobnie obligacje skarbowe są
    uznawane za zgodne z każdym profilem inwestycyjnym, w tym profilem "Nie wypełnił" i
    dlatego nie żądają od ciebie żebyś to za każdym razem podpisywał.

    Do jest taka d...krytka dla biur maklerskich i banków. Pozwoli im na przyszłość
    uniknąć sytuacji jak z frankami i polisami na życie.

  • 8. Data: 2020-01-13 15:21:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    e.net...

    >Dość systematycznie kupuję obligacje i za każdym razem ignoruję
    >rzeczoną
    >ankietę. Żadnych kłopotów i niedogodności z tego tytułu nie miałem.

    Jest jeszcze wersja, ze kiedys wypelniles, i teraz ta wypelniona
    obowiazuje :-)

    J.

  • 9. Data: 2020-01-13 15:51:42
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 13 Jan 2020 15:21:08 +0100, J.F. napisał(a):

    > Jest jeszcze wersja, ze kiedys wypelniles, i teraz ta wypelniona
    > obowiazuje :-)

    Jakoś sobie nie przypominam, ale Alzhaimer atakuje, więc głowy dawał nie
    będę.
    Mam tylko nadzieję, że brak wypełnionej ankiety nie skutkuje konfiskatą
    obligacji, żeby Mateusz Krzywousty mógł się pochwalić zrównoważonym
    budżetem.

  • 10. Data: 2020-01-13 21:28:59
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-01-13 o 15:51, Olin pisze:

    > Mam tylko nadzieję, że brak wypełnionej ankiety nie skutkuje konfiskatą
    > obligacji, żeby Mateusz Krzywousty mógł się pochwalić zrównoważonym
    > budżetem.

    Niezależnie od ankiety obligacje są jakoś zagrożone,
    bo zawsze może znaleźć u nas zastosowanie model cypryjski
    jak banki w PL będą zagrożone.
    Jak ludzie zaczną wyciągać gotówkę z powodu obnażenia finansów państwowych
    lub z innych powodów, to żaden bank w PL tego nie przetrzyma i PKO BP
    też się będzie jakoś ratował.
    A że dofinansowanie naszego systemu z systemów UE będzie wymagało
    uzgodnień działań wewnętrznych w PL z instytucjami finansowymi Unii, to
    rządzący zwalą
    winę na unię i suweren to łyknie.