  • 61. Data: 2002-11-15 08:11:37
    Temat: Re: Oblicznie i zaokraglanie odsetek
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:1037235959@p19.f127.n480.z2.ftn, Mariusz Mroczkowski wrote:

    > EXCEL:
    > =ZAOKR(0,35501;2) == 0,36
    A u mnie inaczej:
    =ROUND(0,35501;2) == 0,36
    :))))))

    > - Może to zakończy temat zaokrąglania. :(
    Czemu? Pouczający temat!

  • 62. Data: 2002-11-15 08:19:08
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Mariusz Mroczkowski"
    <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org> napisał w wiadomości

    > - i dlatego żadne instytucje finansowe ani arkusze kalkulaczyjne tak nie
    > zaokrąglają.
    >
    > zawsze: od 0,5 w górę

    Ehmmm, zgadzam sie, ze od 0,5 w gore.
    Tyle ze Excel robi w dol...;-)
    I stad od czasu do czasu moje obliczenia PITa nie zgadzaja sie ( o 0,10zl) z
    obliczeniami panienki w US.
    Juz kiedys musialem doplacic 10gr zeby dostac zaswiadczenie o
    "niezaleganiu".

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 63. Data: 2002-11-15 08:39:40
    Od: gornik <g...@g...w.pl>

    Dnia Thu, 14 Nov 02 01:05:01 +0100, Mariusz Mroczkowski
    <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org> napisał(a):

    > EXCEL:
    > =ZAOKR(0,35501;2) == 0,36

    Przykro mi, ale dla mnie produkty pana Gatesa nie są wykładnią...

    --
    Górnik
    g...@g...w.pl | G.O.R.N.I.K.: General Organism Responsible for

  • 64. Data: 2002-11-15 08:53:59
    Od: gornik <g...@g...w.pl>

    Dnia Fri, 15 Nov 2002 09:19:08 +0100, "Slawek Kos"
    <s...@p...gazeta.pl> napisał(a):

    > Ehmmm, zgadzam sie, ze od 0,5 w gore.
    > Tyle ze Excel robi w dol...;-)
    A to ciekawe, bo u mnie w górę...

  • 65. Data: 2002-11-15 10:24:41
    Od: Nikt <n...@p...onet.pl>

    gornik wrote:

    > A to ciekawe, bo u mnie w górę...

    Testowałem kiedyś dość dokładnie Excela pod tym względem i niestety nie
    jest to takie oczywiste. Excel liczy na liczbach rzeczywistych
    zmiennopozycyjnych a w tej reprezentacji nie istnieje coś równego
    dokładnie xxxx,x5. Zawsze będzie to nieco mniej lub nieco więcej
    zależnie od tego co jest w miejscu tych x-ów. Jeśli wypadnie mniej to
    niestety np. 0,0499999999999999999999999 zostanie poprawnie zaokrąglone
    w dół. Dlatego właśnie reprezentacja zmiennopozycyjna (i wszystkie
    programy na niej oparte np. Excel) niezbyt nadaje się do obliczeń
    finansowych. W początkach informatyki w dobrych językach programowania
    (np cobol) była do tego używana specjalna stałopozycyjna reprezentacja
    liczb rzeczywistych. Później był już tylko upadek informatyki ;)

  • 66. Data: 2002-11-15 16:53:16
    Od: "A.S." <s...@k...pl>

    "ewa" <n...@i...pl> wrote in message

    > Użytkownik "Marcin_" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
    > sie
    >
    > Z matematycznego punktu widzenia dobrze zaokraglili
    > Ewa

    Wiecie co? Czytam tak sobie ten wątek... Jakaś dziewczynka napisała, że
    piątkę zaokrąglamy w dół i jakoś nikt nie wyprowadził jej z błędu. Czy nikt
    nie chodził do podstawówki???
    Ewo, zasada zaokrąglania jest taka, że jeśli cyfra którą chcemy odrzucić
    jest większa od 4 to wcześniejszą powiększamy o jeden. Przykłady:
    3,349 3,35
    3,345 3,35
    3,3449999999999 3,34
    3,995 4!

    Jeśli chodzi o pytanie Marcina to hm. może bank policzył to tak:
    76,54*5,4612%/12*1=0,348224(=0,35)

    Pozdrawiam
    A.S.

  • 67. Data: 2002-11-15 22:54:02
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    15 Nov 02 09:39, gornik pisal do All:

    g> Przykro mi, ale dla mnie produkty pana Gatesa nie są wykładnią...

    zatem sprawdź na _dowolnym_ kalkulatorze z funkcją zaokrąglania

    BTW:

    =ZAOKR(0,5;0) == 1,00 zł

    (Dla użytkowników wersji angielskiej excela:)
    =ROUND(0,5;0) == 1,00 zł

    Jeśli komuś wychodzi inaczej, to:
    1).Ma procesor SX bez koprocesora i windows 3.x z walnietym win87.dll
    2).Ma skopany koprocesor, - zalecam przeprowadzenie testów.

    :)

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 68. Data: 2002-11-18 07:43:00
    Od: Nikt <n...@p...onet.pl>

    =ZAOKR(xxx,05;1) == xxx,10 zł lub =ZAOKR(xxx,05;1) == xxx,00 zł

    Jeśli ktoś twierdzi, że jakikolwiek program korzystający z arytmetyki
    zmiennopozycyjnej może zawsze zagwarantować poprawne z arytmetycznego
    punktu widzenia wykonanie powyższego zaokrąglenia to powinien powrócić
    do skółki na lekcję o arytmetyce zminnopozycyjnej

  • 69. Data: 2002-11-18 08:56:36
    Od: gornik <g...@g...w.pl>

    Dnia Fri, 15 Nov 02 23:54:02 +0100, Mariusz Mroczkowski

    > g> Przykro mi, ale dla mnie produkty pana Gatesa nie są wykładnią...
    > zatem sprawdź na _dowolnym_ kalkulatorze z funkcją zaokrąglania
    Ja bynajmniej nie neguje tego, że od 5 zaokrągla się w górę :-)

> [...]
    > 1).Ma procesor SX bez koprocesora i windows 3.x z walnietym win87.dll
    > 2).Ma skopany koprocesor, - zalecam przeprowadzenie testów.
    3) Błędy arytmetyki zmiennoprzecinkowej - poczytaj sobie inne posty...

  • 70. Data: 2002-11-18 17:47:20
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

    Użytkownik A.S. <s...@k...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ar8v80$ng1$...@n...tpi.pl...
    > "ewa" <n...@i...pl> wrote in message

    > Wiecie co? Czytam tak sobie ten wątek...

    To przeczytaj do konca...

    > Jakaś dziewczynka napisała, że
    > piątkę zaokrąglamy w dół i jakoś nikt nie wyprowadził jej z błędu. Czy
    nikt
    > nie chodził do podstawówki???

    Wyprowadzil.
    Przyznala sie.

    > Ewo, zasada zaokrąglania jest taka, że jeśli cyfra którą chcemy odrzucić
    > jest większa od 4 to wcześniejszą powiększamy o jeden. Przykłady:
> [...]

    Ogolnie masz racje.
    Ale zycie jest bardziej skomplikowane...;-)
    Bierzemy liczbe 232,3499999
    Jest to kwota podatku, jaka wyliczyl nam usluzny Excel.
    A ile nalezy wplacic do US (PDOF jak wiadomo wplacamy z dokladnoscia do
    10gr)?
    232,30zl jak twierdzi Excel, czy
    232,40zl jak twierdzi US?
    Odpowiedz prawidlowa - US ma racje.
    Bo oprocz regul zaokraglania jest jeszcze procedura obliczeniowa.
    W odpowiednie okienko PITa wpisujemy oczywiscie wynik obliczen jako 232,35zl
    (dobrze zaokraglilem, prawda?) by w nastepnym okienku podac kwote do wplaty
    jako 232,40zl (tez dobrze, prawda?).

    > Jeśli chodzi o pytanie Marcina to hm. może bank policzył to tak:
    > 76,54*5,4612%/12*1=0,348224(=0,35)

    W Inteligo odsetki sa liczone DZIENNIE wiec bank nie mogl tak policzyc.

    --
    Pozdrowienia
    ---